کوردها باید برای آزادی جسمانی رهبر آپو متحد شوند

وکیل آینور پاشا با بیان اینکه کوردهای ساکن در هر چهار بخش کوردستان باید برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان متحد شوند، گفت: «مسئله کوردها و خاورمیانه با الگوی عبدالله اوجالان حل خواهد شد.»

در سال ۲۰۲۳ ، ۱۱۰ درخواست وکلا و ۲۹ درخواست خانواده، در مجموع ۱۶۹ درخواست از اداره موسسات کیفری و اجرایی امرالی و دفتر دادستانی جمهوری بورسا انجام شد، اما همه آنها بی‌پاسخ ماندند.

وکیل آینور پاشا، یکی از اعضای «ابتکار وکلای سوری برای محافظت از اوجالان» ، درباره انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صحبت کرد.

آینور پاشا با بیان اینکه ماه فوریه را روز سیاه می‌دانند ، گفت: «هدف از بین بردن امید مردم کورد و خاورمیانه بود. در این ماه عبدالله اوجالان دستگیر شده و به ترکیه تحویل داده شد. یک توطئه بین‌المللی صورت گرفت. ما با اندوه از این روز استقبال کرده و آنرا محکوم می‌کنیم. چون عبدالله اوجالان شخصا هدف قرار نگرفت. این یک توطئه علیه امیدهای خلق‌ها بود.»

حقوق او نادیده گرفته می‌شود

آینور پاشا با اعلام اینکه نزدیک به ۳ سال است که هیچ اطلاعی از عبدالله اوجالان دریافت نشده است، گفت:« از سال ۲۰۲۱ رهبر اوجالان اجازه ملاقات با خانواده و وکلای خود را نداشته است. برای هر فرد زندانی در سال ۱۹۵۵ بر اساس توافقات بین‌المللی تصمیم‌گیری شد. این تصمیمات برای حفظ حقوق زندانیان است. هر زندانی حق دارد با وکیل خود و خانواده‌اش ملاقات کند. اما وقتی نظام فعلی امرالی را ارزیابی کنیم، این امر برای عبدالله اوجالان محقق نشده است.»

سیستم دولت شکنجه‌گر باید مورد قضاوت قرار گیرد

آینور با بیان اینکه نگران وضعیت سلامتی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان هستند، ادامه داد: «در این روند اخیر به ویژه پس از وقوع زلزله در منطقه اژه و مرمره هیچ اطلاعی از عبدالله اوجالان و زندانیان همراه وی دریافت نشده است. این وضعیت به معنای تضییع حقوق زندانیان از نظر قانونی است. ترکیه کشوری است که کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را امضا کرده است. با وجود درخواست وکلا اما به آنها پاسخی داده نمی‌شود، گفته می‌شود مجازات انضباطی اعمال شده است. این مجازات انضباطی چیست؟ طبق قوانین بین‌المللی، اگر زندانی به زندانیان کنار خود آسیب برساند، مجازات انضباطی علیه او اعمال می‌شود و این مجازات از ۱۵ روز بیشتر نمی‌شود. زندان امرالی از یک سیستم تک سلولی تشکیل شده است. طبق قوانین بین‌المللی، اگر یک زندانی در سلول انفرادی نگهداری شود، نقض حقوق بشر است. هرچند وکلا به این وضعیت اعتراض دارند اما پاسخ مثبتی داده نمی‌شود. شکنجه جرم است، هرکسی که مرتکب شکنجه می‌شود باید طبق قوانین دولت‌ها تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.»

حق امید اعطا نمی‌شود

آینور پاشا با اعلام اینکه مجازات حبس ابد تشدید شده منطبق بر حقوق بشر نیست، گفت: «هر دولت طبق قوانین خود حکم حبس ابد را اجرا می‌کند. به عنوان مثال از نظر سوریه وضعیت یک زندانی که ۲۵ سال حکم او تمام شده در نظر گرفته می‌شود. ترکیه همچنین یکی از اعضای کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است. این عضویت همچنین به این معنی است که باید با تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا مطابقت داشته باشد. آقای اوجالان باید از حق امید بهره‌مند شود چون او بیش از ۷۴ سال سن دارد و ۲۵ سال است که در زندان بوده است. اما آنها انزوا را طولانی‌تر می‌کنند. در حال حاضر نیز از شرایط زندان هیچ اطلاعی در دست نیست.»

سی‌پی‌تی به وظایف خود عمل نمی‌کند

وکیل آینور پاشا با بیان اینکه کشورهای اروپایی باید درخواست پناهندگی عبدالله اوجالان را می‌پذیرفتند، گفت: «گزارش‌های نوشته شده توسط سی‌پی‌تی توسط ترکیه فاش نمی‌شود. هیچ فشاری از طرف سی‌پی‌تی در این رابطه وجود ندارد. سی‌پی‌تی تا الان باید در این زمینه بیانیه می‌داد، اما سکوت کرده است.»

نیروی راه حل، پارادایم عبدالله اوجالان است

آینور پاشا با بیان اینکه کوردستانیهای هر چهار بخش کوردستان باید برای آزادی جسمانی عبدالله اوجالان متحد شوند، سخنان خود را اینگونه پایان داد: «آزادی جسمانی عبدالله اوجالان نقطه قوت بزرگی برای مردم کورد خواهد بود. مسئله کوردها و خاورمیانه با پارادایم آقای اوجالان حل خواهد شد.»