ریاست مشترک کمیته اقتصادی روژآوا: دشواریها را پشت سر می‌گذاریم

هدیه علی خاطرنشان ساخت که پروژه‌های تولید بر اساس خودکفایی، از وظایف اصلی این کمیته بوده و در این باره نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خارجی ابراز امیدواری کرد.

از روز نخست انقلاب روژآوا، تلاش‌هایی در جریان است تا این انقلاب را از طریق محاصره اقتصادی در محاصره قرار دهند. اما علیرغم تمام تلاش‌ها برای نابودی و محاصره اقتصادی، خومدیریتی قدرتمندتر شده است و در چارچوب پروژه‌های خودکفایی در ۱۰ سال گذشته به پیشرفتهای مهمی دست یافته است. اما در تمام این مدت محاصره منطقه هم ادامه داشته است. از یک سو حملات اشغالگرانه دولت ترک، از طرف دیگر شیوع بیماری کووید ۱۹ و تحریمهای سزار بر حکومت دمشق، بر منطقه تاثیرگذار بوده است. عوامل مخالف خودمدیریتی بسیار تلاش کرده‌اند که وضعیت را تحت کنترل خود درآوردند و به نتایجی دست پیدا کنند و وجود حملات و محاصره و تحریمها را هم نادیده گرفته‌اند.

هدیه علی ریاست مشترک هیات اقتصادی و کشاورزی منطقه جزیره اعلام نمود که تلاش‌های آنان برای خروج از دشواریهای اقتصادی بدون وقفه تلاش داشته و پروژه‌های طولانی مدت و کوتاه مدت دوره های قبل را ارزیابی کرد.

در همین رابطه هدیه علی گفت: قانون سزار بر مناطق شمال-شرق سوریه هم تاثیر منفی داشته است و در بعد اقتصادی و اجتماعی بر تمام سوریه تاثیر گذار بوده است. به دلیل جنگ طولانی مدت در تمام کشور، سوریه با بحران اقتصادی مواجه شده است و با مجازات و تحریمها هم روبرو بوده است. از طرف دیگر دولت ترک هم جریان آب فرات را قطع کرد. این مسئله باعث شد تا در مسئله تامین برق هم با مشکل مواجه شویم. مسئله دیگری که با آن مواجه هستیم، بستن دروازه‌های مرزی است. همچنین عدم بازگشایی دروازه مرزی تل کوچر در منطقه و هم در در سراسر سوریه است که از تاثیری منفی برخوردار بوده است. در منبج هم دروازه مزی بسته شده بود و همین مسئله باعث شد تا در ارتباط با مناطق تحت کنترل دمشق دچار مشکلاتی شویم. هدیه علی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان نمود که مسدود نمودن دروازه‌های مرزی همزنان طرحی سیاسی بوده و افزود: زمانیکه با وتوی روسیه دروازه مرزی تل کوچر بسته شد، ما سیاسی بودن این مسئله را مشاهده کردیم.

تامین مایحتاج اصلی و پروژه‌های خودکفایی

هدیه علی بعد از اشاره به این موانع و مسدود شدن دروازه‌های مرزی پیشخابور، در شمال-شرق سوریه اظهار داشت: با چنین اقداماتی شمال-شرق سوریه با دشواری‌های فراوانی روبرو شده است اما تلاش‌ها برای حل مسائل و مشکلات در جریان هستند.

هدیه علی در بخش دیگری از تلاش‌های خود‌مدیریتی برای تولید مواد کشاورزی و اقلامی مانند گندم، جو و پنبه اظهار داشت که تولید این مواد به لیل شرایط جنگی با افت روبرو شده بود. وارد کردن آن هم اخیرا دشوار شده است. خودمدیریتی برای تامین مایحتاج اصلی خلق مانند نان، آب، روغن، شکر و برق و افزایش تولیدات کشاورزی پروژه‌های خود را ادامه می‌دهد. برای نمونه هم اکنون تلاش‌هایی برای تولید ۱۰۰ هزار تن آغاز شده است. همچنین برای حل مشکلات تولیدات مواد غذایی و میوه و سبزی، ما تلاش‌هایمان را ادامه می‌دهیم. ما درصدد هستیم که پروژه‌های بزرگ و کوچک خودکفایی را در منطقه توسعه ببخشیم.

پروژه‌های موفق

هدیه علی در بخش دیگری از گفتگوی خود اعلام نمود که کارخانه تولید مواد لبنی نزدیک به یکسال است که در دیرک آغاز به کار کرده است. کارخانه روغن خوراکی با نام گُلدن رُز در قامشلو و کارگاه تولید پوشاک می‌توانند بخش اصلی مایحتاج مردم را تامین کنند. در نزدیکترین زمان ممکن، کارخانه کاغذ و مقوا و کارخانه بافندگی ما در حسکه هم افتتاح خواهد شد. از طرف دیگر پروژه ایجاد مناطق صنعتی را هم در ادامه می‌دهیم.

هدیه علی ریاست مشترک هیات اقتصادی و کشاورزی منطقه جزیره در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در بعد سیاسی، شمال-شرق سوریه به نحوی رسمی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است و خودمدیریتی هم همیشه این مسئله را در نظر می‌گیرد و طرح‌های بلند مدت خود را ارائه می‌کند. برخی از پروژه‌ها و طرح‌ها چندین سال ادامه پیدا می کنند. ما می‌توانیم در این مورد به ساخت و احداث مناطق صنعتی در منطقه اشاره داشته باشیم.

هدیه علی در رابطه با حملات رسانه‌ای هم افزود: به دلیل شیوع پندمی کرونا در سطح جهان، شاهد نوعی بحران اقتصادی هستیم. در شمال-شرق سوریه هم بحران وجود دارد. دولت ترک و طرفداران آن سیستم موجود کنونی را که خلق‌های ساکن با همزیستی می‌توانند به حقوق خود دست پیدا کنند، به عنوان خطری برای خود مشاهده می‌کنند. در این چارچوب هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق جنگ ویژه روانی حملات خود را ادامه می‌دهند. لازم است خلقمان در شمال-شرق سوریه در این رابطه حساسیت خود را داشته باشد.

هدیه علی در بخش دیگری گفتگوی خود اظهار داشت: در نهایت بحران فروکش خواهد کرد و بحران اقتصادی منطقه هم خاتمه پیدا می‌کند. در منطقه ما ثبات و آرامش وجود دارد و اطمینان به آن هم وجود دارد. همین مسئله باعث می‌شود که بسیاری از شرکت‌های خارجی در منطقه ما سرمایه‌گذاری کنند. برای ایجاد فرصت‌های کار با شرکت‌های داخلی و خارجی قراردادهایی بسته شده است.

هدیه علی ریاست مشترک هیات اقتصادی و کشاورزی منطقه جزیره در خاتمه اظهار داشت: از خلقمان درخواست می‌کنیم که به اقدامات و طرح‌های خودمدیریتی اطمینان داشته باشند. خودمدیریتی برای منافع خلق در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد.

منبع: ANHA