هشتم مارس نماد همبستگی و مبارزه زنان برای جهانی برابر است

هشتم مارس، روز جهانی زن نماد همبستگی و مبارزه زنان برای ساختن جهانی برابر است. جهانی که در آن برتری جنسیتی و مردسالاری جایش را به برابری و همراهی خواهد داد. جهانی که حاصل مبارزه مشترک زنان و همراهی مردان خواهد بود.

هشت مارس ۱۸۷۵ وقتی زنان کارگر در کارخانجات نساجی آمریکا برای بهتر شدن شرایط کارشان مبارزه را آغاز کردند. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که در سال‌های بعد، این روز و این مبارزه به نمادی جهانی برای همبستگی زنان جهان بدل شود. اما این حركت اعتراضی هر سال، آشكار یا مخفیانه در کارخانه‌های مختلف ادامه یافت.

۸ مارس ۱۹۰۷ زنان نساج آمریكا با خواست ۱۰ ساعت كار روزانه مجددا دست به تظاهرات زدند كه مردان كارگر و زنان طبقات دیگر جامعه نیز در آن شركت کردند. حزب سوسیالیست آمریكا به تشكیل كمیته ملی زنان برای كمپین حق رأی زنان در انتخابات اقدام کرد و در مارس همان سال كارگران زن بافنده با خواست ممنوع كردن كار كودكان و كسب حق رأی زنان، در نیویورك تظاهرات کردند. رویدادهای ۸ مارس آن سال باعث شد كه سال بعد از آن، این روز بعنوان نخستین روز ملی زنان در آمریكا  تثبیت شود.

سال ۱۹۱۰ كلارا زتكین زن سوسیالیست از حزب سوسیال دمكرات آلمان ۸ مارس را به‌عنوان روز جهانی مبارزه زنان به کنگره بین‌المللی سوسیالیستها در كپنهاگ پیشنهاد و کنگره‌ای پیشنهاد را تصویب کرد. یك میلیون زن سوسیالیست و كارگر به همراه مردان، خواهان حقوق سیاسی ـ اجتماعی برابر برای همه زنان و مردان شده و  ۸ مارس  سال بعد در كشورهای آلمان، دانمارك، سوییس و استرالیا تظاهراتی بر پا کردند. 

نهایتا سال ۱۹۷۵از طرف سازمان ملل متحد، سال بین‌المللی زنان اعلام شد و دو سال بعد یعنی سال ۱۹۷۷ یونسكو ۸ مارس را به عنوان روز جهانی زن، به رسمیت شناخت.

امروز هشت مارس برای زنان تبدیل به نمادی برای مبارزه‌ی حق طلبانه در تمامی عرصه‌های اجتماعی - سیاسی - مدنی - اقتصادی و غیره در راستای دستیابی به حقوق انسانی و رفع تبعیض های جنسیتی شده است.

هشتم مارس در ایران و کوردستان نیز به یک سنت اجتماعی تبدیل شده و جنبش زنان در تثبیت این دستاوردها و تبدیل آن به یک سنت قوی و ارزشمند اجتماعی تاثیر بسزایی داشته است.