شاهد قتل‌عام ایزدی‌ها: داعش با کمک دولت ترکیه-حزب دمکرات کوردستان حمله کرد

سواد مراد، شاهد قتل‌عام ایزدی‌ها در کنفرانسی در پارلمان اروپا گفت: «تبهکاران داعش با کمک حزب دمکرات کوردستان و دولت ترکیه به شنگال حمله کردند.»

در کنفرانس زنان که در پارلمان اروپا برگزار شد، سواد مراد خلف، شاهد حملات نسل‌کشی در سال ۲۰۱۴ که پس از ربوده شدن توسط تبهکاران داعش، نجات یافت، سخنرانی کرد.

پنل افتتاحیه این کنفرانس با عنوان «به رسمیت شناختن نسل‌کشی و مسئولیت‌های ملی» بود.

فلکناس اوجا مدیریت پنل را بر عهده داشت. اوجا اظهار داشت که آنها به سخنان شاهدان نسل‌کشی در کنفرانس گوش خواهند داد و از آنها خواهند شنید که چه بر سر ایزدی‌ها آمده است.

حمله با کمک دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان

سواد مراد خلف یکی از قربانیان نسل‌کشی تبهکاران داعش در سال ۲۰۱۴ با بیان اینکه با شروع حملات نسل‌کشی، نیروهای دموکرات کوردستان عقب نشینی کردند، گفت: همه این حملات برنامه‌ریزی شده بود. خلف یادآور شد که تبهکاران داعش با کمک دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان به شنگال حمله کردند و خاطرنشان نمود، شنگال قبل از کشتار فروخته شده بود. سواد مراد خلف با بیان اینکه برای جلوگیری از دفاع ایزدی‌ها قبل از حمله سلاح‌های آنها جمع آوری شد، گفت: «به غیر از ربوده شدگان، هزاران نفر کشته شدند. کودکان و افراد مسن جان خود را از دست دادند. من شاهد وحشی‌گری علیه زنان ایزدی بودم. زنان در بازارها فروخته می‌شدند. من از آن زنانی بودم که فروخته شدند. کسانی هم بودند که از جامعه ایزدی دفاع کردند. نیروهای یگان‌های مدافع زنان و ه‌پ‌گ به کمک ما آمدند. پس از یک سال اسارت در دست داعش، فرار کردم و به نیروهای دفاعی پیوستم. امروزه حفاظت از شنگال توسط ایزدی‌ها انجام می‌شود. به رسمیت شناختن نسل‌کشی توسط برخی از کشورها مهم است، اما تهدید نسل‌کشی همچنان ادامه دارد.»

خلف به حملات دولت ترکیه و اشغالگران اشاره کرد و گفت که باید از این حملات جلوگیری کرد.

مسئولیت‌های پس از قتل‌عام

مشاور حقوق بشر و حقوق کیفری بین‌المللی، وکیل روژدا ارسلان سمیناری در رابطه با به رسمیت شناختن نسل‌کشی در سطح حقوق بین‌الملل و سیاسی برگزار کرد.

روژدا ارسلان به مسئولیت کشورهای اروپایی پس از به رسمیت شناختن نسل‌کشی ایزدی‌ها اشاره کرد و گفت: «آنها دو وظیفه دارند: قضاوت در مورد پرونده‌های نسل‌کشی، حفاظت از ایزدی‌ها و جلوگیری از نسل‌کشی جدید.»

روژدا ارسلان توضیح داد که در آلمان محاکمه‌ها و محکومیت‌هایی برای قتل‌عام وجود دارد و یادآور شد که داعشیها شهروندان بیش از ۸۰ کشور مختلف هستند. روژدا ارسلان گفت: «دادگاه با مشکلاتی مواجه است، چون با یک دولت ارزیابی نمی‌شود. هیچ هماهنگی برای رسیدگی به این جنایات، جمع‌آوری شواهد و محاکمه آنها وجود ندارد. این یک روند طولانی است.»

اروپا باید گام بردارد

روژدا ارسلان در مورد موضوع حفاظت و پیشگیری از نسل‌کشی صحبت کرد و اظهار داشت که این تهدید امروز نیز ادامه دارد. روژدا ارسلان اعلام کرد که هزاران ایزدی ساکن در اردوگاه‌ها همچنان بی‌دفاع هستند و گفت که هزاران نفر مفقود شده‌اند و این به معنای ادامه نسل‌کشی است.

روژدا ارسلان گفت: برای جلوگیری از نسل‌کشی جدید، ابتدا کشورهای اروپایی باید نسل‌کشی را به رسمیت بشناسند و برای حفاظت از جامعه ایزدی گام بردارند.

کشورهایی که از داعش حمایت می‌کنند باید حسابرسی شوند

ماریون بوکر که مدیر این مشاوره در زمینه حقوق بشر و مسائل جنسیتی، جنایات جنگی علیه زنان و مسئولیت بین المللی است، گفت: «اکنون ما به یک سیاست فمینیستی نیاز داریم.»

ماریون بوکر، داعش، القاعده و تبهکاران مشابه را دشمن زنان دانست و اعلام کرد که آنها با کشورهای مختلف ارتباط دارند.

ماریون بوکر همچنین گفت: «دولت‌هایی که از این تبهکاران حمایت می‌کنند و به آنها سلاح می‌دهند باید پاسخگو باشند. پرونده‌های نسل‌کشی باید پیگرد قانونی داشته باشند. برای شناخت موقعیت شنگال و بازسازی آن، باید به حرف ایزدی‌ها گوش دهند.»

ماریون بوکر با اعلام اینکه اتحادیه اروپا و کشورهای آن پس از به رسمیت شناختن نسل‌کشی باید به مسئولیت خود عمل کنند، گفت: «همانطور که برای اوکراین گام برداشته شد، باید برای ایزدی‌ها نیز اقدام کنند.» ماریون بوکر خواستار غرامت برای کسانی شد که از نسلکشی جان سالم به در بردند و گفت: «از این طریق می‌توانند آینده‌ای برای خود بسازند و از آن محافظت کنند. اتحادیه اروپا و سازمان ملل باید حریم هوایی شنگال و روژاوا را به روی هواپیماهای جنگی ترکیه ببندند. نسل‌کشی باید به رسمیت شناخته شود.»

در آخرین جلسه بعد از ظهر سمینارهای مربوط به بازسازی و شناخت خودمدیریتی برگزار می‌شود. این همایش عصر با جمع بندی به پایان می‌رسد.