باشاران: قاتلان زنان آزادانه می‌گردند

عایشه آجار باشاران سخنگوی انجمن زنان ه.د.پ اعلام کرد، طبق قانون کاهش مجازات زندانیان قتل، آنهایی که زنان را به قتل رسانده‌اند آزاد خواهند شد و زنان همچنان در زندان‌ها باقی خواهند ماند.

عایشه آجار باشاران سخنگوی انجمن زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در مورد رخدادهای اخیر در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کرد.

"پس از کرونا خشونت علیه زنان ۹۰ درصد افزایش یافته است"

باشاران اعلام کرد، پس از شیوع کرونا در چین و کشورهای دیگر که مردم به ناچار در خانه‌هایشان قرنطینه شده‌اند، خشونت علیه زنان ۹۰ درصد افزایش یافته است. باشاران گفت، "تاکنون در ترکیه علیه این شرایط هیچ اقدامی انجام نشده است. فیلیز کَرَستجی‌اوغلو پارلمانتار ما با چندین دستگاه و سازمان مختلف دیدار کرده است و گفته‌اند زنانی که دارای مشکل امنیت هستند می‌توانند به خانه‌های امن آنها مراجعه کنند. اما می‌بینیم زنان در رفتن به این پناهگاه‌ها و خانه‌های امن با مشکل مواجه هستند. زنان با مشکل اقتصادی مواجه هستند، به همین دلیل ضروری است از لحاظ اقتصادی به زنان کمک کنیم."

دستگیری روئسای مشترک شهرداری‌ها

باشاران همچنین گفت، "تعداد زیادی از شهرداری‌ها و مراکز زنانمان علیه خشونت و تعرض به زنان فعالیت می‌کردند. اما حکومت دو روز پیش قیمها را به جای شهرداری‌هایمان گماشت. بر اساس دشمنی با خلق کورد شهرداری‌های الیح و ۷ شهر دیگر غصب شدند.

در ترکیه در این روزها در مورد عفو عمومی و کم کردن مجازات زندانیان بحث می‌شود. اما متجاوزان آزاد می‌شوند و هزاران زن هم که به دلیل فکر و نظراتشان و به دلیل آنکه برای احقاق حقوق زنان تلاش کرده‌اند، در زندانها می‌مانند. باید فیگن یوکسگداغ، صباحات تونجل، گُلتن کشاناک و سارا کایا و همه‌ی رفقای ما آزاد شوند."