بازیگران تئاتر آمد در بلژیک تئاتر ‘ژان دارک‌’ را اجرا کردند

بازیگران تئاتر آمد که مدتی است برای نمایش ‘مرگ ژان دارک دیوانه’ تور اروپا را آغاز کرده‌اند، اخیرا نمایش خود را در شهر اورجسی بلژیک اجرا کردند.

بازیگران تئاتر برای اجرای نمایش‌نامه‌ی خود از ابتدای ماه دسامبر ۲۰۲۳، تور اروپایی خود را آغاز کرده‌اند، آن‌ها ۸ دسامبر در برلین، ۱۱ دسامبر در ایسن، ۱۳ دسامبر در فرانکفورت، ١۵ دسامبر در کولن، ۱۷ دستامبر در آمستردام و اخیرا ۱۹ دسامبر نیز در اورجسی به اجرای نمایش پرداخته‌اند.

این نمایش‌نامه توسط نویسنده استیفان تسانف و نویسنده برفین امکتار تهیه شده و توسط بازیگران نورشن آدیگوزل، یاووز آکوزو و اوزجان آتش اجرا شده است، مورد توجه تماشاگران تئاتر قرار گرفته است. کوردستانی‌های مقیم بلژیک با لذت به تماشای این تئاتر پرداختند.

ژان دارک کیست؟

بر اساس افسانه‌ها گفته می‌شود ژان دارک در سن ۱۲ سالگی با روح شخصیت‌هایی مانند کاترین قدیس، مارگریت‌ ‌قدیس همراه با میشل قدیس وارد ارتباط شد. وی در جنگ‌های فرانسه مشارکت کرد و علیه انگلیسی‌ها جنگید. سپس زمانی که انگلیسی‌ها وی را اسیر می‌کنند، گفته می‌شود ‘ژان دارک لباس مردانه می‌پوشد و صدایی نامشخص را می‌شنود، می‌گویند وی کافر است.‌’ در ۱۹ سالگی دستور می‌دهند که اعدامش کنند. همچنین بر اساس مدارک موجود، زمانی که وی را زنده زنده سوزانده شده است، فریاد برنیاورده و فقط اسم عیسی مسیح را آورده است. پس از ۴۹۲ سال از مرگ ژان دارک، توسط همان کلیسایی که دستور مرگ وی صادر شده بود، اسم فرشته بر وی نهاده شد. امروز ژان دارک به عنوان فرشته‌ی حافظ فرانسه و قهرمان ملی شناخته می‌شود. اگر کسی به فرانسه برود، در بسیاری از مکان‌ها مجسمه‌ی وی را خواهد دید، فیلم‌ها و نمایش‌نامه‌های زیادی در مورد وی ساخته شده است، به ویژه برای حفظ اسم ژان دارک، تمامی یادداشت‌های قبل از مرگ و پس از مرگ در مورد وی و همچنین تمامی یادداشت‌های محاکمه او در کتابخانه‌ی ملی فرانسه نگهداری می‌شود.

گفتنی است که امروزه نیز بسیاری از مبارزان در جوامع مقاومت نام ژان دارک را بر خود می‌گذارند و این نام همچنان در بین مردم بر زبان جاری است و به عنوان نمادی از یک زن مبارزه دیده می‌شود.