هَورامانی کوچک در دل هَورامان بزرگ

یک هنرمند مجسمه‌ساز در منطقه هورامان، برای حفظ سبک خانه‌سازی خاص هورامان و نیز معرفی این مدل خانه‌سازی قدیمی که حافظ محیط زیست است، یک ماکت از هورامان درست کرده که توجه گردشگران را به خود جلب نموده است.

اقلیم هورامان که با خصوصیات بی‌نظیرش در کوردستان و منطقه شناخته شده است، همواره مورد توجه گردشگردان است. برای بهتر نشان‌دادن هورامان؛ این گوهر رنگارنگ کوردستان و منطقه که هنوز در برابر تهاجمات همه‌جانبه سیستم سرمایه‌داری مقاومت می‌کند، خلیل رستمی یکی از اهالی شهرک دزلی در هورامان با امکانات محدودش اقدام به ساخت یک ماکت از هورامان کرده است تا این پیام را به بازدیدکنندگان برساند.

خلیل رستمی یک استادکار اهل شهرک دزلی در منطقه هورامان روژهلات کوردستان است. وی درباره انتخاب محلی که این طرح را در آن پیاده نموده، گفت: «خیلی گشتم تا مکان مناسبی پیدا کنم و نهایتا "دربندِ دزلی" را انتخاب نمودم. زیرا بسیاری از گردشگران و مسافران از این محل عبور می‌کنند و به سایر جاهای هورامان می‌روند. دربند دزلی به دروازه هورامان معروف است، زیرا جاده مریوان-پاوه از اینجا رد می‌شود. این مکان طبیعت زیبایی دارد و همواره تردد زیادی در آن وجود داشته و شلوغ است. این کار من برای گردشگران جالب است و با آن عکس یادگاری می‌اندازند.»

استاد خلیل درباره طرحش و ساخت خانه‌های کوچک با دستور قدیمی و اصیل موجود در منطقه هورامان توضیح داد. وی گفت این دومین کارش در این زمینه است. وی افزود که اولین کارش در بخش ورودی دربند دزلی و روی یک کوه بلند قرار گرفته است. رستمی همچنین گفت که خودش برای طرحش اسکله ساخته و تمام کارها را خودش انجام داده است. نیز به دلیل استقبال گرم مردم از کار اولش و حمایت اهالی دزلی از وی؛ اقدام به انجام کار دومش نموده است.

استاد خلیل رستمی در ادامه صحبت‌هایش درباره سبک خانه‌سازی خاص منطقه هورامان چنین گفت: «من در این دو کار هنری‌ام از سبک معماری قدیمی در هورامان استفاده کرده‌ام. هورامان بناهای بسیار ماهری داشته و حالا نیز هستند. در هورامان دیوار خانه‌ها بدون ملات ساخته می‌شود و من نیز در این دو کار هنریم به همان شیوه کار کرده‌ام. من برای نشان‌دادن سبک خاص خانه‌سازی در منطقه هورامان؛ به همان شیوه آثار هنری خود را ساخته‌ام و دوست دارم بخش کوچکی از هنر معماری و ساختمان‌سازی هورامیان را به سایرین نشان دهم.»

استاد خلیل رستمی در پایان از حمایت و همکاری اهالی دزلی نیز تشکر کرد.