محافظت از میراث فرهنگی در رقه

از طریق مرکز فرهنگ و هنر که توسط اداره خودمدیریتی در رقه ایجاد شده است، میراث فرهنگی از تئاتر گرفته تا موسیقی محافظت می‌شود.

فرهنگ و هنر در رقه که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ با اشغال داعش متوقف شده بود، با پایان اشغال دوباره رونق گرفت. مرکز فرهنگی و هنری رقه که توسط خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه تأسیس شده است، با سرعت بالای کار به مرکز این منطقه تبدیل شده است.

تغییرات و بازسازیهایی که پس از آزادسازی رقه آغاز شد در حوزه فرهنگ و هنر نیز در حال وقوع است. مرکز فرهنگ و هنر رقه فعالیت‌هایی را انجام داده و آثار هنری را ارائه می‌دهد، همچنین آموزش‌هایی در زمینه فرهنگ و هنر برگزار می‌کند. مرکزی که خلاقیت را تشویق می‌کند نیز نقش عمده‌ای در تقویت روابط اجتماعی دارد. رئیس مشترک مرکز فرهنگ و هنر رقه، هیوا ابراهیم، ​​با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و گفت که ۳۷ نفر در این مرکز شامل گروه‌های تئاتر، نقاشی، موسیقی، رقص و ادبیات حضور دارند. هیوا ابراهیم گفت: «گروه‌های فرهنگ و هنر ما یک کار جمعی انجام می‌دهند. آنها از میراث فرهنگی مردم محافظت می‌کنند. آنها از سنت‌هایی که در شرف فراموشی است محافظت کرده و آنرا توسعه می‌دهند. از این طریق فرهنگ مردم را به نسل جدید منتقل می‌کنند.»

مردم به راحتی با فرهنگ خود زندگی می‌کنند

هیوا ابراهیم گفت که در زمان رژیم بعث، کوردها نمی‌توانستند فرهنگ و هنر خود را نشان دهند. اعراب نمی‌توانستند بدون اجازه رژیم عمل کنند و ادامه داد: «پس از اعلام اداره خودمدیریتی مردم به راحتی می‌توانند با فرهنگ خود زندگی کنند و آن را نشان دهند.»

داعش آن را تخریب کرد، اداره خودمدیریتی یک مرکز جدید ایجاد کرد

هیوا ابراهیم با یادآوری اینکه مرکز فرهنگ و هنر توسط داعش ویران شد اما در سال ۲۰۱۹ توسط اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه در مکانی متفاوت ساخته شد، گفت: «قبل از داعش تبهکاران جبهه النصره در رقه بودند. مرکز فرهنگ و هنر که توسط تبهکاران تخریب شده بود، در نتیجه بمباران کاملاً ویران شد. اداره خودمدیریتی مرکز فرهنگ و هنر رقه را دوباره  ساخت. اکنون مردم آزادانه فرهنگ و هنر خود را نشان می‌دهند.»

هر سال ۷۰ کودک برای جشنواره آماده می‌شوند

هیوا ابراهیم اظهار داشت، فرهنگها در یکدیگر می‌جوشند، مردم با هم می‌رقصند، تصویر می‌سازند، با هم می‌خوانند، تئاتر بازی می‌کنند و به ویژه مردم عرب و کورد در مرکز فرهنگ و هنر رقه در اتحاد و با همکاری، کار فرهنگی انجام می‌دهند. آنها فرهنگ یکدیگر را می‌شناسند. هیوا ابراهیم رئیس مشترک مرکز فرهنگ و هنر رقه گفت: «تاکنون نزدیک به صد نفر در زمینه‌های مختلف هنری آموزش دیده‌اند. هر ساله در رقه جشنواره کودک برگزار می‌شود. برای این جشنواره ۷۰ کودک آموزش می‌بینند و بچه‌ها هنر خود را نشان می‌دهند.»