مستند "دارگچیت" در فستیوال فیلم استانبول شرکت خواهد کرد

مستند «دارگچیت» که درباره پرونده ژیتم در منطقه کربوران از توابع شهر ماردین در باکور کوردستان می‌باشد، در ۴۳مین دوره فستیوال فیلم در استانبول شرکت خواهد کرد.

مستندی به نام دارگچیت (Dargeçît) که کارگردان آن، بیرکس باش است و تهیه کننده آن هم، انس کاستپن می‌باشد برای رقابت در ۴۳مین دوره فستیوال فیلم در استانبول در بخش مستندهای ملی امسال که از طرف وقف فرهنگ و هنر استانبول (ÎKSV) برگزار می‌شود، انتخاب شده و شرکت خواهد کرد. این مستند یکی از ۱۰ مستند محلی خواهد بود که امسال در این فستیوال فیلم شرکت می‌کنند. این مستند در میان سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ با موضوع مقطع دادگاه پرونده‌ی ژیتم در منطقه کربوران است که در نتیجه‌ی سالها مبارزه‌ی بستگان ۷ نفر که در کربوران ناپدید شدند همچین با کوشش وکیل آنان اردال کورزو و جمعیت حقوق بشری ماردین، ایجاد شده بود ساخته شده است.

مستند دارگچیت توجه را به ۵ سال اخیر این پرونده  که در سال ۲۰۱۵ آغاز گشته بود معطوف می‌دارد، با هدف اینکه در پرونده‌های نقض و تخلفات سنگین حقوق بشری که در سالهای ۱۹۹۰ انجام می‌گرفت صدای مبارزه برعلیه خطرات زمان ممنوعات را رساتر کند.

این مستند در چارچوب فستیوال مورخ ۲۷ آوریل در روز شنبه ساعت ۱۶:۰۰ در سینمای بی‌اوغلو و مورخ ۲۸ آوریل در روز یکشنبه ساعت ۱۳:۰۰ در سینمای کادیکوی اکران خواهد گشت.