ن‌چ‌م: ممنوعیت را به‌رسمیت نمی‌شناسیم، همه در کنسرتمان حضور یابند

کانون فرهنگی مزوپوتامیا (ن‌چ‌م) اعلام داشت که ممنوعیت را به‌رسمیت نمی‌شناسند و یک کنسرت در باغچلار و سنجاق‌تپه برگزار می‌کند.

کانون فرهنگی مزوپوتامیا (ن‌چ‌م) به‌مناسبت ۳۲مین سالیاد تاسیس خود، قرار بود در مرکز نمایشگاه یحیی کمال بیاتلی در استانبول یک کنسرت برگزار نماید، اما مدیر ناحیه‌ی کوچوک چکمجه‌ی استانبول بدون هیچ دلیلی این کنسرت را ممنوع کرد. ن‌چ‌م درباره این ممنوعیت یک کنفرانس خبری برگزار نموده و بیانیه‌ای در آن قرائت نمود.

همراه با گروه موسیقی ن‌چ‌م، شمار زیادی از مراکز فرهنگی و هنری و شخصیت‌های جامعه مدنی و فرهنگی نیز در این کنفرانس خبری حضور داشتند. بیانیه توسط مرکز فرهنگی و هنری آپایدین قرائت شد.

آپایدین اعلام داشت که وجود زبان، فرهنگ و هنر در جامعه حائز اهمیت است. ن‌چ‌م از زمان تاسیسش تاکنون با تلاش و زحماتش از فرهنگ و هنر کوردی حفاظت کرده است و این رویکردش به امیدی برای مردم این کشور تبدیل شده است.

آپایدین افزود: «همچنان که می‌دانیم هنرمندان ن‌چ‌م درصدد بوده‌اند با شعار "روز آزاد، هنر آزاد" یک کنسرت بزرگ به‌مناسبت ۳۲مین سالیاد تاسیس خود برگزار کنند، اما مانند سال پیش مدیر ناحیه کوچوک چکمجه‌ی استانبول با رویکرد ممنوعیت، انکار و اضمحلال‌گری؛ این کنسرت را ممنوع اعلام کرده است.

این دستور یک دستور سیاسی و بی‌اساس و خودسرانه است و لذا هیچ ارزشی برای ما ندارد. زیرا هنر به‌هیچ وجه ممنوع نیست. این دستور تداوم سیاست یکصد سال گذشته و انزوای ارزش‌های فرهنگی و آزادیخواهانه خلق کورد است. هرچند کنسرتمان ممنوع شده اما به‌عنوان هنرمندان ن‌چ‌م این سیاست منزوی‌سازی و ممنوعیت را به‌رسمیت نمی‌شناسیم و پایبند آن نخواهیم بود. با آواز و رقص و شادی همه موانع پیش روی فرهنگ کوردی را کنار زده و با ذهنیت سرکوبگری روبرو می‌شویم.»

آپایدین در پایان گفت: «در این راستا امروز ساعت ۱۸:۰۰ در سالن دَم پارتی در باغچلار و سنجاق‌تپه کنسرت داریم و از همگان خواهانیم در این کنسرت حضور یابند.»