تصویر

آیتن درسیم: هدف نهایی ما آزادی رهبری و تحقق جایگاه کوردستان است

عضو شورای هماهنگی پاژک، آیتن درسیم گفت: «هدف نهایی ما آزادی جسمانی رهبرمان و تحقق جایگاه کوردستان است.»

ارزیابی‌های آیتَن درسیم

آیتن درسیم، عضو هماهنگی حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک)، توطئه بین‌المللی، انزوای تحمیلی ۲۶ ساله و حقیقت رهبر آپو را برای خبرگزاری فرات (ANF) ارزیابی کرد. نکات اصلی از ارزیابی‌های آیتن درسیم به شرح زیر است:

«مبارزه شرافتمندانه ۲۶ ساله رهبر ما در امرالی و مبارزه جنبش ما، مسیر حرکت ما را مشخص کرد. قهرمانی‌های بزرگ، مقاومت‌ها و مبارزه باشکوه مردم ما انزوا را شکست. رهبری پیش از این سال‌ها مشخص کرده بود که توطئه به هدف خود نرسیده است. بدون شک رهبر ما با مبارزه خود این را مشخص نمود. ما نیز به عنوان جنبش حول مبارزه رهبرمان متحد شدیم. بار دیگر به جهانیان نشان دادیم که توطئه چقدر شکنجه‌گر است، انزوا چقدر مغایر با قانون و سیاست است. به عنوان جنبش اعلام می‌کنیم که در سطح کنونی توطئه را شکسته‌ایم. آیا این کافی است؟ مسلما نه. زیرا هدف اصلی ما آزادی جسمانی رهبرمان و تحقق جایگاه کوردستان است.

رهبری نه تنها به دنبال آزادی بود، بلکه همیشه آن را می‌ساخت. ببینید حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) را ساخت، جنبش زنان را ساخت، فراتر از آن خود را به سایر ملل رساند... رهبری در کوردستان ظهور کرد، اما در عین حال خاورمیانه‌ای است. رهبر ما به بشریت رسید، جهانی شد. فلسفه او فقط به یک جغرافیا محدود نیست. رهبری وقتی تاریخ بشریت را بررسی کرد، این را به وضوح دید؛ بشریت از آزادی محروم شده است. ادعا می‌شود که دولت آزادی و دموکراسی می‌آورد، اما واقعیت اینگونه نیست؛ بلکه انکار و طرد اندیشه‌های مختلف است. رهبری مبارزه برای آلترناتیو بودن را پیش برد. مبارزه ۵۰ ساله ما برای آزادی همیشه به دنبال این بود. برای ساختن آن مبارزه کرد.

این حقیقت رهبری است. درک کردن حقیقت رهبری به معنای دانستن تاریخ ملل جهان، تاریخ زن و ملت کورد است. البته دانستن کافی نیست. حقیقت، نشانه یکپارچگی حقیقت رهبری است. رهبری یک هستی (فراگیر) است، به مکان محدود نیست، از مرزها فراتر رفته است. ما به روند ۲۶ ساله امرالی نگاه می‌کنیم؛ غلبه بر آن کار آسانی نیست. رهبری می‌گوید، 'شما می‌توانید مرا به صورت جسمانی اسیر کنید، اما نمی‌توانید فکر، روح، فلسفه و ایدئولوژی من را اسیر کنید.' واقعا هم این کار را کرد. رهبری در ۲۶ سال شکنجه، سیستم را از هم پاشید. فکر و فلسفه آزاد خود را به کل بشریت رساند. اگر تو آزادانه فکر می‌کنی، هدفت مشخص است، اگر به عنوان یک ملت می‌گویی من هستم، آنگاه هیچ کس نمی‌تواند تو را متوقف کند. این شخصیت آزاد است. به همین دلیل رهبری از نظر فکری، روحی و فلسفی آزاد است.

خلق آزاد رهبری

رهبری در دفاعیات خود می‌گوید، 'من چیز خیالی نمی‌گویم. اوتوپیایی نیستم. چیزهای غیر ملموس نمی‌گویم. فرمولی ملموس و قابل اجرا پیشنهاد می‌کنم. نام آن سیستم کنفدرال دموکراتیک است.' هر ملتی می‌تواند با رنگ، هویت، زبان و موجودیت خود در سیستم کنفدرال سهیم باشد و مشارکت کند. به همین دلیل همه زنان خود را در آن می‌بینند. رفقا، دوستان و خلق‌های بین‌المللی می‌گویند، 'ما آزادی خود را در آزادی رهبری می‌بینیم. خود را در سیستم کنفدرال دموکراتیک رهبرمان می‌بینیم. این سیستم می‌تواند هویت ما را نشان دهد. در آن انکاری وجود ندارد. هر کس رنگ خود را در آن می‌یابد.'

خودبودن زن

ما به عنوان جنبش زنان کورد، جنبش رهبری هستیم. رهبری پیشگامی، فلسفه و ایدئولوژی خود را بنا نهاد. با تشکیل پ‌ک‌ک، با پیشگامی رفیق سارا به این دوره رسیدیم. به جنبش زنان گفت، 'شما با اراده، فکر و وجود خود، خود را بیافرینید.' اگر کسی که ابتدا برده شد، زن باشد، کسی که ابتدا باید آزاد شود نیز زن است که باید سازماندهی خود را ایجاد کند. رهبر ما ۵۰ سال است که برای رسیدن زن به گوهر (ذات) وجودی خود مبارزه‌ای گسترده را انجام داده و ادامه می‌دهد. دفاعیات او همگی حول محور زن هستند. ایدئولوژی آزادی زن، ایدئولوژی جنسیت نیست؛ بلکه ایدئولوژی اجتماعی و فرهنگی است. فقط متعلق به زن نیست. ما معیارهای ایدئولوژیک داریم. تئوری گسست وجود دارد، یعنی گسست از ذهنیت مردسالارانه و تلاش برای ایجاد اندیشه آزاد زن.

رسیدن آزادانه به هم

در رسیدن (پیوست) زن و مرد آزاد به همدیگر، آزادی خلق ممکن می‌شود. نه فرودست و نه فرادست وجود دارد. نه برده و نه ارباب وجود دارد. همه اینها استدلال‌های ایدئولوژی دولت هستند و بر جوامع تحمیل شده‌اند. چیزی که باید از آن رها شویم همین است. به همین دلیل ما به عنوان جنبش زنان، رسیدن آزادانه همدیگر به رهبری و بحث آزاد را یکی از اهداف اصلی خود قرار داده‌ایم. باید خود را در اندیشه، فلسفه و ایدئولوژی رهبری عمیق‌تر کنیم و معنا پیدا کنیم. رهبری می‌گوید: 'هر چقدر که بفهمی، معنا پیدا می‌کنی؛ هر چقدر که معنا پیدا کنی، آن را اجتماعی می‌کنی.' ما در این سطح هستیم.

زندگی به رنگ رهبری

رهبری همواره رویکردهای نادرست در برابر خود را نقد کرده و هنوز هم نقد می‌کند. گفت: 'شما وظایف و مسئولیت‌های خود را به من واگذار می‌کنید. در حالیکه من هم یک انسان هستم.' رهبری به عنوان یک شخص نیز وجود دارد. رهبری در عین حال یک موجودیت اجتماعی است. رهبری بنیانگذار و رهبر پ‌ک‌ک است. رهبر جنبش زنان است. جهان را تحلیل کرده و این امر را به جامعه رسانده است. بنابراین انسان باید به رهبری بپیوندد. پیوستن نیز با فهم رهبری و اجرای آن محقق می‌شود. اجرا نیز زندگی به رنگ رهبری است. اخیراً تا آنجا که در مطبوعات منتشر شده، ما نیز پیگیری می‌کنیم؛ رهبری گفت: 'هر کجا که باشم، مکان وضعیت من را تعیین نمی‌کند، من مکان را تعیین می‌کنم و به عنوان یک سوسیالیست زندگی می‌کنم.'

رهبری همیشه ما را نقد می‌کرد

ما به سراغ آسان‌ترین راه می‌رویم. می‌گوییم، رهبری می‌داند. بدون شک رهبری می‌داند و انجام می‌دهد، اما باید ما نیز بدانیم، انجام دهیم و در راه درست گام برداریم. نباید بگوییم که رهبری راه را برای ما باز کند تا ما برویم، تعیین کند تا ما انجام دهیم. این به آن معناست که مسئولیت خود را به رهبری واگذار کنیم. رهبری قبلاً در این موضوع ما را نقد می‌کرد. به همین دلیل قبل از ۱۵ فوریه باید حقیقت رهبری را بفهمیم، فلسفه رهبری را به خوبی درک کنیم.

ما می‌توانیم این دولت را بی‌اثر کنیم

پارادایم رهبری، سیستم دموکراتیک، خط‌مشی آزادی زنان و جامعه اکولوژیک را بیان می‌کند. این امر باید از نظر فکری، تعریفی و علمی فهمیده و اجرا شود. باید توطئه‌گران ۱۵ فوریه، سیستم شکنجه ۲۶ ساله امرالی را نابود کنیم، زندگی آزاد بیافرینیم، اراده آزاد را محقق کنیم و به سوی هدف جامعه آزاد گام برداریم. با این روش می‌توانیم این دولت را بی‌اثر کنیم. تا زمانی که خلقی در این سرزمین آزاد نشود، غیرممکن است که خلق‌های دیگر آزاد شوند. وقتی همسایه‌ات گرسنه باشد، آیا می‌توانی سیر باشی؟ این یک ویژگی انسانی است. آزادی نیز یک ویژگی انسانی است. این امر از بین رفته است. در برابر توطئه‌گران ۱۵ فوریه باید پارادایم خود را به این شکل پیش ببریم. نابودی این توطئه‌گران، به هم رسیدن تمام جامعه است. نابودی توطئه‌گران، ایجاد سیستم دموکراتیک در همه جا است. به عنوان یک زن، به معنای پیشبرد مبارزه سیستم دموکراتیک خود، اراده و هویت آزاد خود است. شاید به پیروزی نرسیده باشیم، اما ما جنبشی هستیم که در راه پیروزی گام برمی‌داریم. تا زمانی که آزادی جسمانی رهبر ما محقق شود، تا زمانی که جایگاه کورد ایجاد شود، این مبارزه ما با سطوح، راه‌ها و روش‌های مختلف ادامه خواهد داشت.»