دادستانی ترکیه نظامیانی را که به کتابخانه امید حمله کرده بودند، بی گناه اعلام کرد

دادستانی ترکیه دستور بی گناهی برای هر یک از نظامیان علی کایا، اوزجان ایل دنیز و اعتراف کننده ویسل آتش صادر کرد که در شمزینان به کتابخانه امید حمله کرده بودند.

سه فرد نظامی با اسامی علی کایا، اوزجان ایل دنیز و معترف؛ ویسل آتش کە با بمب به کتابخانه امید در منطقه شمزینان جولەمیرگ حمله کرده و پس از فرار توسط مردم محلی دستگیر شدند، پس از مدتی  از سوی دولت ترکیه از زندان آزاد شدە و فقط پروندەیشان در دادگاه مانده بود. هم اکنون هم دادستانی ترکیه حکم برائت هر سه نفر را صادر کرد. این سه نظامی به قتل مردم، تأسیس سازمان و تلاش برای برای کشتن مردم متهم بودند.

پیش از این شعبه یکم دادگاه احکام سنگین وان حکم برائت این سه نظامی را صادر کرده بود و این دستور در اداره سوم دادگاه مجازات احکام ترکیه تأیید شد و دادستانی اعلام کرد که هیچ سند مشخص و محکمی برای تأیید این اتهام وجود ندارد. یاشار بویوک فرمانده وقت نیرو زمینی ارتش ترکیه درباره این دو نظامی؛ علی کایا و اوزجان ایل دنیز که بمب را به داخل کتابخانه انداخته بودند، گفته بود: من آنها را می شناسم، آنها افراد خوبی اند.

در نهم نوامبر ٢٠٠۵ با بمب به کتابخانه امید در منطقه شمزینان جولەمیرگ حمله شد و هر سه مجرم مهاجم توسط مردم محلی دستگیر شدند و ماشین آنها نیز به از سوی مردم مصادرە شد. در ماشین آنها چندین مدرک جرم وجود داشت که نشان می داد این گروه از عوامل دولت ترکیه اند و در آن زمان این گروه خطرناک به بزرگترین موضوع روز رسانەهای ترکیه تبدیل شده بودند.

صفری یلماز صاحب کتابخانه امید به دلیل مبارزات و تلاشهایش برای آزادی خلق کورد چندین سال در زندانهای دولت ترکیه بود که پس از آزادیش کتابخانه امید را دایر کرده بود، اما دولت ترکیه این کتابخانه را برنتابید و آن را به آتش کشید.