تصویر

فراخوان از مخمور برای شرکت در میتینگ آمد

فعالان مخمور به تصمیم کمیته وزیران شورای اروپا اعتراض کرده و از خلق باکور کوردستان خواستند در روز ۱۳ اکتبر برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در آمد گرد هم آیند.

در جلسه کمیته وزیران شورای اروپا که در تاریخ ۱۷ و ۱۸ سپتامبر برگزار شد، زیر پا گذاشتن حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در خصوص نقض «حق امید» توسط دولت اشغالگر ترکیه آنهم پس از ۳ سال، مورد ارزیابی قرار گرفت. اما در این جلسه مقرر شد تا یک سال دیگر اوضاع را رصد کنند که نارضایتی مردم کورد و افکار عمومی دموکراتیک را به همراه داشت.

در خصوص تصمیم اتخاذ شده و انزوای شدید تحمیل شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، فعالان جنبش تحصن، که بیش از یک سال است برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد کنش انجام می‌دهند، با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

گلِ گوزَرَشی در ابتدای سخنان خود انزوای اجباری رهبر خلق کورد را محکوم کرد و گفت: «دولت‌های بین‌المللی که به ظاهر از حقوق بشر دفاع می‌کنند نمی‌توانند ما را فریب دهند. ما مادران نمی‌گذاریم انزوای اعمال شده بر رهبرمان ادامه پیدا کند. ما مادران روی پای خود خواهیم بود و برای آزادی جسمانی رهبرمان مبارزه خواهیم کرد. ما تصمیم دولت‌های بین‌المللی برای نظارت بر وضعیت رهبری را تا یک سال دیگر قبول نداریم. دولت‌های بین‌المللی باید به وظیفه خود عمل کنند. رهبر آپو به ما زنان آزادی داده و از حقوق همه بشریت دفاع می‌کند. من از همه خلق کورد به ویژه مادران می‌خواهم که در برابر انزوای شدید بایستند و شبانه روز تلاش کنند. هر عضوی از جامعه باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد و وارد میدان مبارزه شود. خلق ما در باکور کوردستان باید همه به میتینگ آمد بروند و صدای خود را به سراسر جهان برسانند. ما قول داده‌ایم که امسال رهبری خود را به صورت جسمانی آزاد خواهیم کرد.»

این حکم، تنها باج دادن به دولت ترکیه است

خَبات پیران هم با بیان اینکه بیش از یک سال است که داوطلبان کمپ آوارگان مخمور برای رهبر خود وارد عمل شده‌اند، ادامه داد: «انزوا روز به روز شدیدتر می‌شود. تصمیم کمیته وزیران شورای اروپا تنها امتیاز دادن به دولت غاصب ترکیه است. دولت ترکیه عضو دادگاه اروپایی حقوق بشر است و همین نشان می‌دهد همه آنها در این جنایت انزوا شریک هستند. از آنجا که این انزوا از جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک به نفع آنهاست، نمی‌خواهند دولت ترکیه را دچار مشکل کنند. وقتی صحبت از کوردها و رهبری می‌شود، حتی آب رودخانه‌ها و دریاها ساکت هستند. تصمیم کمیته وزیران شورای اروپا مطابق با استانداردها و قوانین بین‌المللی نیست. در قانون اساسی خود دولت ترکیه، هر زندانی حق دارد با وکیل خود و خانواده‌اش ملاقات داشته باشد. مدتهاست که در ترکیه، در شخص رهبری، همه زندانیان آزادی کوردستان در معرض این نقض حقوق بوده‌اند. رهبری در این ۲۶ سال در برابر تمام بی‌عدالتی‌های دادگاه حقوق بشر اروپا، قانون اساسی ترکیه و قوانین سازمان ملل مقاومت کرده است.»

«دولت‌های بین المللی با این احکام، مردم کورد را مشغول می‌کنند»

خبات پیران در پایان سخنان خود با بیان اینکه دولت اشغالگر ترکیه و کشورهای بین‌المللی می‌خواهند مردم کورد را در تاریکی نگه دارند و اراده آنها را تسلیم کنند، گفت: «اجازه دهید همه سلطه‌گران بدانند رهبر آپو با مجموعه دفاعیات خود افکار و فلسفه خود را به مردم رسانده است و مردم هم با روشنایی همین افکار، راه خود را در دل تاریکی می‌پیمایند. خود رهبری می‌گوید:' دولت ترکیه فقط در اینجا نگهبانی می‌دهد، در واقع این زندان متعلق به شورای اروپا است' . آنها با پرونده رهبری به عنوان یک پرونده فردی برخورد می‌کنند نه مانند رهبر ملی کوردها و با این تصمیمات می‌خواهند شرایط فعلی را عادی‌سازی کنند. رهبر آپو نماینده کل ملت کورد است و با افکار خود جامعه‌ای را از مرگ نجات داد. رهبری مبدا و سرنوشت آزادی خلق کورد است. من از خلق کورد می‌خواهم در روز ۱۳ اکتبر برای آزادی جسمانی رهبر آپو در آمد جمع شوند و صدای خود را به کمیته وزرای شورای اروپا برسانند و در مقابل این انزوا بایستند.»