تصویر

فراخوان برای تجمع آزادی: راه‌حل در گرو آزادی عبدالله اوجالان است

عباس شاهین، رئیس مشترک استانی دم پارتی در آمد، با بیان اینکه آنها برای «تجمع آزادی» که در آمد برگزار می‌شود بسیج می‌شوند، همه را برای تجمع روز یکشنبه ۱۳ اکتبر به آمد فراخواند.

کارزار جهانی که برای پایان دادن به انزوای مطلق تحمیل شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، تضمین آزادی جسمانی او و حل مسئله کورد آغاز شده است، ادامه دارد. در این زمینه، در سالگرد توطئه، کنش‌ها و رویدادهای گسترده‌ای در سراسر جهان به ویژه در کوردستان و ترکیه برگزار می‌شود. قرار است تجمع بزرگی در ۱۳ اکتبر در شهر آمد برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود تجمع با سطح مشارکت بالایی برگزار شود.

عباس شاهین، رئیس مشترک استانی حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) آمد، در رابطه با «تجمع آزادی» که قرار است در آمد برگزار شود، با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و گفت: «این انزوا در سال ۱۹۹۹ زمانی که آقای اوجالان را به ترکیه آوردند و در زندان شکنجه امرالی گذاشتند، آغاز شد. این انزوا در چهار سال گذشته کاملاً بدتر شده است. در فرآیندی که خاورمیانه در حال تغییر شکل است، روندی برای جلوگیری از حضور مردم کورد با موقعیت و جایگاه خود آغاز شده است. این روند نه تنها بر کوردها بلکه بر خلق‌های ترکیه و خاورمیانه نیز تأثیر جدی گذاشته است.»

«آزادی آقای اوجالان، آزادی مردم است»

شاهین با بیان اینکه خاورمیانه به جای جنگ‌های نیابتی، روند جنگ مستقیم را آغاز کرده است، گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که آقای اوجالان ضامن صلح است و به صراحت گفته‌ایم که انزوای تحمیل شده بر او معنایی جز تعمیق جنگ ندارد. به همین دلیل ما می‌گوییم که اکنون باید در مورد آزادی آقای اوجالان بحث شود تا انزوای تحمیل شده بر او. در ۱۳ اکتبر در میدان ایستاسیون (ایستگاه) شهر آمد تجمعی برگزار می‌کنیم. ما نام این تجمع را «تجمع آزادی «گذاشتیم. ما با شعار 'صلح بدون آزادی وجود ندارد' به راه افتادیم. ما به کار روی تجمعی که برای از بین بردن توطئه بین‌المللی و انزوا برگزار خواهیم کرد، ادامه می‌دهیم.

ما برای این تجمع اهمیت زیادی قائل هستیم. زیرا در حال حاضر، جغرافیای خاورمیانه در هرج و مرج جدی است و تنها راه رفع این هرج و مرج، زندگی در صلح است. همانطور که می‌دانید پارادایم آقای اوجالان شروع به تبدیل شدن به پارادایمی برای خاورمیانه کرده است و جهان به طور جدی در مورد آن بحث می‌کند. تلاش چهار کشور به ویژه برای ممنوع کردن این مدل که در سراسر جهان مورد بحث است، معنی‌دار است. می‌بینیم که چگونه مرزهای ایجاد شده توسط رویکرد دولت-ملت صد سال است که مردم را از یکدیگر جدا کرده و سعی در مونیستی کردن آنها دارد. با این حال، پارادایم آقای اوجالان به ما نشان می‌دهد که چگونه مردم می‌توانند با موقعیت ویژه خود در کنار هم زندگی کنند. به همین دلیل است که ما به این تجمع اهمیت زیادی می‌دهیم. این یک نقطه عطف برای ما خواهد بود.

ما می‌گوییم انزوای تشدید شده‌ای که ۲۵ سال اجرا می‌شود باید پایان یابد، نظام حقوقی فعلی باید عملی شود و اگر قرار است صلح به خاورمیانه بیاید، این صلح باید در نقطه مناسبی سازماندهی شود. ما بر این موضوع تاکید می‌کنیم؛ صلح بدون آزادی وجود ندارد. آزادی آقای اوجالان یعنی آزادی هم برای مردم ترکیه و هم مردم خاورمیانه، به ویژه مردم کورد. اکنون باید در هر شرایطی و در همه زمینه‌ها درباره آزادی آقای اوجالان صحبت کنیم.»

«تجمع در آمد یک تجمع آزادی خواهد بود»

عباس شاهین با فراخوان برای شرکت در این راهپیمایی سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «ما همه مردم خود را به تجمع در آمد دعوت می‌کنیم. ما بر اهمیت این تجمع تاکید کردیم؛ مشارکت گسترده‌ای از ترکیه و کوردستان خواهد بود. این واقعا یک تجمع آزادی خواهد بود. بخاطر اینکه واکنش مردم ما در اینجا تعیین‌کننده روند بعدی خواهد بود، بنابراین بایستی با تمام حساسیت به آن بپردازند. برای تحقق آزادی مردم ترکیه و خاورمیانه به ویژه مردم کورد باید انزوای بین‌المللی شکسته شود و آزادی‌ها ظهور کنند. آزادی‌ها باید محقق شود و آقای اوجالان باید آزاد باشد. به همین منظور همه مردم خود را به مشارکت در تجمعی که در ۱۳ اکتبر در میدان ایستگاه آمد برگزار خواهیم کرد، فرامی‌خوانیم.»