حملات صورت گرفتە در شنگال در چارچوب پیمان ٩ اکتبر صورت می گیرند

از آنجایی که دولت عراق و به ویژه کشورهای اروپایی در مورد دو حمله اخیر ترکیە بە شنگال سکوت کردەاند، میتوان گفت کە این حملات در جارچوب توافقنامه ٩ اکتبر است کە صورت می گیرند.

از آنجایی که دولت عراق و به ویژه کشورهای اروپایی در مورد دو حمله اخیر ترکیە بە شنگال سکوت کردەاند،  میتوان گفت کە این حملات در جارچوب توافقنامه ٩ اکتبر است کە صورت می گیرند.

پس از ایجاد خودمدیریتی دموکراتیک کە متعاقب حملات نسل کشانە داعش در سال ٢٠١٤ شکل گرفت، حملات به شنگال هرگز تقلیل پیدا نکردە است. برعکس، این حملات به طور سیستماتیک ادامه یافتە اند. در ٢٤ مارس ٢٠١٧، برای اولین بار حملات هوایی بە شنگال انجام شد. در سال ٢٠٢٢، این حملات صرفا به حملات هوایی محدود نشد و حملات مین گذاری و بمب گذاری و ترور نیز افزایش یافت.

برای درک دلایل این حملات وحشیانه توسط دولت ترکیه در شنگال با کمک حزب دمکرات کردستان، نیاز به ارزیابی همه جانبه از واقعیت تاریخی ایزدی ها و اهمیت جغرافیای شنگال وجود دارد. با این حال، از آنجایی که مقالات، تحلیل ها و کتاب های زیادی به ویژە در ٧-٨ سال اخیر در این زمینه نوشته شده است، نیازی به ارزیابی طولانی این موضوع نیست. با این حال بە نظر می رسد برای درک افزایش حملات به شنگال در هفته‌های اخیر و نیروهای پشت سر این حملات حایز اهمیت باشد.

همان گونە کە پیشتر بە آن اشارە شد، از سال ٢٠١٤، حملە بە شنگال هرگز کاهش پیدا نکردە  است، در ٩ سال گذشته، دامنە جنگ ویژه حتی یک روز یا یک ساعت  نیز کاهش نیافته است. حملات جنگ ویژه گاهی از طریق حملات هوایی و گاهی از طریق ترور صورت گرفتەاند. حملات روانی نیز در این بارە ادامە پیدا کردە است. نقطه پایانی این حملات که به فاصله یک روز از همدیگر صورت گرفت، منجر به شهادت فرماندهان یگانهای مدافع شنگال، پیر چکو و آگیر جفری و شیرزاد شمو گردید که از رهبران نسل جدید ایزدیان و از اعضای اداره امنیت ایزدی هستند

بدون شک این حملات توسط هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه انجام شده است که هرگز پروازشان در آسمان سنجار متوقف نمی شود. در ٢٧ فوریه، پیر چکو و آگیر جعفری از مراسم عزاداری ٢ کودک ایزدی که قاتلانشان در شنگال مشخص نبود، برمی گشتند کە مورد حملە قرار گرفتند.. شیرزاد شمو که برای آوردن فرزندش از مدرسه در مرکز شنگال در حرکت بود، بار دیگر با خودروی خود مورد هدف هواپیماهای ترک قرار گرفت.

این سه فرمانده و رهبر جوان شهید مورد علاقه جامعه ایزدی و افرادی بودند کە نسبت بە مشکلات جامعە ایزدی از حساسیتهای فراوان برخوردار هسنتد. آنها پیشگامان میهن دوست جامعه ایزدخان بودند که نسبت بە اهمیت خودمدیریتی دموکراتیک و نهادهای آن و به ویژه دفاع از خود شنگال عمیقاً واقف بودند و با تلاش فراوان این آگاهی را در میان جامعە بسط و توسعە دادند.

این سه فرزند قهرمان جامعه ایزدی به عنوان مبارزان قهرمان و فرمانده در سال ٢٠١٤ به عقاید رهبر آپو پی بردند و دوشادوش گریلاهای حزب کارگران کوردستان برای آزادی شنگال علیه داعش فداکارانه جنگیدند. در این برهه بود کە آنها عمیقاً آموختند که جامعه ایزدی الزاما باید خود بتواند سرنوشت خود را تعیین کردە و این تنها از طریق دفاع از موجودیت اجتماعی قدرتمند آن  حاصل می شود.

پیر چکو علاوه بر داشتن درک سیاسی، با فروتنی و اندیشه خود در راە آزادی جامعه هموارە جاندایی بود و در رفع مشکلات جامعه کوشیده است. پیر چکو از شخصیتهای مورد علاقه جامعه ایزدی بود. او به عنوان یکی از فرماندهان وطن دوست توانستە بود جای خود را در قلب جامعه باز نماید. انقلابی ایزدی که تاکید بر عدالت، قهرمانی، خستگی ناپذیری  و وفاداری بی دریغش به رهبر آپو و اندیشه هایش معروف بود.

درک اینکه چرا این سه جوان و رهبران جامعه ایزدی به دلیل ویژگی هایی که در بالا ذکر شد هدف قرار گرفتند دشوار نیست. این فرماندهان دو روز متوالی هدف قرار گرفتند و صرفا جهت وارد کردن   شوک بر جامعهایزدید، در داخل شهر ورد حملە قرار گرفتند. با وارد کردن این شوک می خواستند جامعه و کسانی را که به خودمدیریتی دموکراتیک معتقد بودند با ایجاد ترس نابود کنند. در لحظاتی کە این یادداشت نوشتە می شود گزارش شد که هواپیماهای شناسایی و اف-١٦ ارتش ترک بر فراز آسمان شنگال در حال پرواز هستند. با این پروازها می خواهند از بازگشت مردم به شنگال جلوگیری کنند، با ایجاد فضای فشار روانی مداوم، مردم در سنجار آواره شوند و خلاصه به این وسیله جامعه را تسلیم کنند.

همانطور که همە برا آن واقف هستند توافقنامه نهم اکتبر بین آمریکا، دولت  ترک و حزب دمکرات کردستان به امضا رسید و کاظمی نخست وزیر وقت عراق رسما مأمور اجرای این قرارداد شد. هدف از انعقاد این موافقتنامه، در درجه اول نە حمایت از ایزدی ها، بلکە نابودی تمامی نهادها و سازمان های خودمدیریتی است. اما با وجود اینکه این توافق در سال ٢٠٢٠ انجام شد و در ٣ سال گذشته تلاش های فراوانی برای اجرای این توافق صورت گرفته است، اما تاکنون تمام حملات و تلاش ها با اراده و مقاومت نستوە جامعه ایزدی  با شکست مواجه شده است.

 اما سکوت دولت عراق و کشورهای اروپایی این نتیجه را بە ذهن متبادر می کند  که این حملات در چارچوب توافقنامه ٩ اکتبر توسعه یافته است. اگرچه آلمان و ١٢ کشور اروپایی آنچه را کە در سال ٢٠١٤ اتفاق افتاد به عنوان نسل کشی پذیرفتند، اما امروز در برابر حملات ترکیه که کمتر از حملات داعش علیه ایزدی ها نیست، واکنشی نشان نمیدهند. از سوی دیگر، موضع دولت سودانی نیز مهم است کە مستقیماً با جامعه ایزدی مقابله کردە و آن را بە عنوان دشمن ملاحظە می کند،. جای تعجب است که این دولت نیز در مورد دو حمله وحشیانه در سنجار واکنشی ابراز نکردە است.

دولتهای مکرری کە در عراق بر سر کار آمدەاند منطظر فرصتی هستند که یاد آوری کنند کە  شنگال بخشی از قلمرو عراق است و ایزدی ها شهروندان عراق هستند. اما وقتی ایزدی ها توسط دولت ترک و جاسوسان حزب دمکرات کردستان کشته می شوند، بنا به دلایلی، همان دولتها موضعی اتخاذ نمی کنند. این گفتە برای دولت جدید عراق نیز صادق است. دولت سودانی که اظهارات ملایمی  را درباره سند توافقنامە داشتە است، این پیام را می دهد که آماده گفت و گو است. جامعه ایزدی با قلبی پاک به دولت سودانی نزدیک شدە و نمایندگان جامعە ایزدی اظهار داشتند که در دیدارهای خود، سودانی صمیمیت خود را ابراز کرده اند. در عین حال، ایزدی ها بارها اعلام کرده اند که در برنامه های پشت پرده دولت عراق که تحت فشار ترک انجام می شود، حضور نخواهند داشت و گفته اند که با آن مخالفت خواهند کرد.

موضوع سوم لازمە توجە است زمان وقوع این حملات است. در ماه های اخیر یگانهای مدافع شنگال  YBŞ عملیاتی را با نام انتقام علیه جاسوسان انجام دادند. در جریان این حملە جاسوسهای زیادی دستگیر شدند. با چنین اقدامی، رویکرد و عوامل حزب دمکرات کردستان و جنگ ویژه آن به طور جدی افشا و خنثی شد. در ادامە همین روند ٢ روز قبل از حملات، نشست مشکلات عراق و حل ملت دموکراتیک که در شنگال برگزار شد، نه تنها در شنگال، بلکه در کل عراق یک دستور کار جدی را برای سیاست ورزی در عراق ایجاد کرد. علاوه بر ساکنان شنگال، حدود ٥٠ نفر از دانشگاهیان، اعضای احزاب سیاسی و سازمان های مردم نهاد، روشنفکران و فعالان مذاهب مختلف در این کنفرانس شرکت کردند. شرکت کنندگان اعلام کردند که ملت دموکراتیک و نظام خودمدیریتی دموکراتیک تنها الگوی این کنفرانس برای حل مشکلات است. برای حل مشکلات عراق  باید بنیانگذار این پروژه، رهبر آپو، هر چه زودتر آزاد شود. روحیه و برنامه ای که این نشست در بین خلق شنگال ایجاد کرد، ظرف چند روز تاثیرات جدی از خود بر جا گذاشت.از همین رو تصادفی نیست که این حملات دو روز پس از این پایان این کنفرانس اتفاق افتاد.

در نتیجه؛ زمان حملات، جنبه های مستقیم یا غیرمستقیم آنها، اهداف حملات و نحوه اجرای آنها نوع جدیدی از حملات یا تقویت حملات پیشین در شنگال را نشان می دهد. جامعه ایزدی و نهادهای دموکراتیک آن، به ویژه نیروهای دفاعی آن، با این درک از علت حملات کاملا آشنا هستند. اما آنچە کە شایستە اهمیت است نوع عملکرد پارت دمکرات کوردستان عراق است کە لازم بە نظر می رسد بیش از این در جنایات ارتس اشغالگر ترک سهیم نباشد.

مادران ایزدی که پس از حملات اخیر برای بیانیه مطبوعاتی گرد هم آمده بود و بار دیگر به جهانیان اعلام کرد که جامعه ایزدی یک قدم به عقب برنمی‌داشتە و در این بارە تاکید نمودند کە ما سرزمینمان را که از خون سیراب شده است، رها نمی‌کنیم. پاسداری از خاک و فرهنگ ما برای حفظ ناموس ماست، ما شکست نخواهیم خورد، یا زندگی با عزت و یا مرگ با عزت.