جمیل باییک: مبارزه پ.ک.ک حاکمیت آنها را به پایان می‌رساند

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان اعلام کرد که حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ در آخرین مقاطع خود بوده و اگر حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ تضعیف شده است، به لطف مبارزات جنبش ما بوده است.

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان با شرکت در برنامه ویژه سترک تی‌وی، در رابطه با حملات دولت ترک، حملات پارت دمکرات کوردستان، موضع آمریکا، روسیه و حکومت دمشق در مقابل روژآوا و بحران سیاسی- اجتماعی در ترکیه سخن گفت. باییک اظهار داشت که حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ در آستانه شکست و فروپاشی قرار گرفته است.

بخش سوم این گفتگو به شرح ذیل است:

سترک تی‌وی: در سال ۲۰۲۱ در ترکیه شاهد روی دادن فاجعه‌های زیست محیطی بودیم و درماندگی دولت را در مقابل آن دریافتیم. اما در کوردستان وضعیت برعکسی مشاهده شد. دولت ترک طبیعت کوردستان را تخریب و ویران کرده است، مناطق دست نخورده را غارت کرده است، شما تخریب و تاراج اکولوژی در کوردستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جمیل باییک: دولت ترک و حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ با خلق و انسانیت از در دشمنی وارد شده‌اند. زیرا دولت ترک می‌خواهد کورد را از میان بردارد. می‌خواهد زندگی را بر خلق کورد حرام کند. تمام سیاستهای دولت ترک در کوردستان این است که کورد چگونه نتواند زندگی کند. می‌خواهند که کورد در مقابل آنها تسلیم شده و یا در صورت امکان نابود شود. یعنی ذهنیت سیاسی آنها علیه کورد بر این اساس است. علت قتل‌عام اکولوژی هم به این دلیل است. دست به احداث سد می‌زنند، جنگلها را به آتش می‌کشند، روستاها را ویران می‌کنند، به ترویج فحشا دست می‌زنند. تا زندگی را بر کوردها حرام کنند، برای دست‌یابی به این هدف از هیچ کاری سر باز نمی‌زنند.

طبیعت مبنای تداوم زندگی بشری است. زمانیکه طبیعت را تخریب می‌کنند، فرصتی برای زندگی کردن باقی نمی‌ماند. زمانیکه در ترکیه آتش‌سوزی روی می‌دهد، تمام فرصت‌ها زندگی هم از دست می‌رود. در کوردستان دولت خود به تخریب و آتش سوزی دست می‌زند. به همین دلیل اکولوژی از اهمیت برخوردار است. مسئله بودن با نبودن است. مسئله هویت و صیانت از آینده و زندگی است. به همین دلیل هم مسئله طبیعت خارح از مسائل دمکراسی و آزادی نیست. به همین دلیل باید از زندگی، از آینده و طبیعت صیانت به عمل آورد. نباید اجازه داد که دشمن کوردستان را غارت کند. باید در مقابل سیاستهای دولت مبارزه کرد. در چارچوب این مبارزه باید ارتباط با خلق‌های ترکیه، نیروهای سوسیالیست و دمکرات برقرار شود. زیرا این مسئله نه فقط برای کورد، بلکه برای خلق‌های ترکیه نیازی مبرم است. روشنفکران و سوسیالیستهای ترکیه هم باید از مبارزه خلق کورد حمایت کرده و با آن ارتباط برقرار کنند.

سترک تی‌وی: ترکیه هم اکنون با بحران اقتصادی و اجتماعی روبرو است. به طور کلی در ارزیابی‌ها اردوغان و سیاستهای او را باعث وضع موجود می‌دانند. در این باره چه نظری دارید؟

جمیل باییک: زمانیکه عده‌ای می‌گویند که ما در بعد اقتصادی دچار تنگنا شده‌ایم، نمی‌توانیم حتی اشیای معمولی را بخریم و قیمت همه چیز بالا رفته است، اردوغان می‌گوید: مگر شما از قیمت حتی یک فشنگ اطلاع دارید؟ یعنی صریحا گفت: ما در حال جنک هستیم، به همین دلیل نباید از ما درخواست چیزی را داشته باشید. این حاکمیت ظالم، حق زندگی را از مردم گرفته است تا بتواند بقای قدرت را تضمین کند، تمام امکانات زندگی را در خدمت خود قرار می‌دهد. اردوغان جنگ و نابودی کورد را به هدف اصلی خود تبدیل کرده است. به همین دلیل تمام فرصت‌های را برای جنگ مورد استفاده قرار می‌دهد.

در برخی از گزارش‌هایی که از محلات می‌رسد و زمانیکه خبرنگاران از خلق می‌پرسند که مشکل بزرگ در چیست؟ همه اعلام می‌کنند که مشکل اقتصادی است. اما اردوغان مسئله را وارونه جلو می‌دهد، بله درست که با مشکل اقتصادی مواجه هستیم اما علت آن چیست؟ علت آن جنگ است. زیرا دولت از تمام فرصت‌ها و امکانات برای جنک علیه خلق استفاده می‌کند. این را نمی‌بینند، می‌گویند که مشکل اقتصادی وجود دارد و اردوغان را مورد انتقاد قرار می‌دهند. اما چرا مشکلات اقتصادی وجود دارند؟ این مشکلات اما باید حل شوند، باید این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار دهند. به همین دلیل تمام خلق‌های ترکیه باید بدانند که علت اصلی مسائل و مشکلات در ترکیه، جنگ با کورد است. همه باید این جنگ، این حاکمیت را مورد انتقاد قرار دهند، نارضایتی خود را نشان دهند، در غیر این صورت هیچ مشکلی حل نمی‌شود. زمانیکه همه علیه جنگ، علیه قتلعام و نابودی کورد بپاخیزند اعتراض کنند، در این صورت است که در ترکیه مشکلات و مسائل حل می‌شود. در غیر اینصورت مشکلات در ترکیه حل نمی‌شوند.

برخی از افراد دمکرات و سوسیالیست را می‌بینیم. اما آیا موضعی فراگیر است و در چه سطحی است؟ هدف از این جنگ از میان برداشتن خلق کورد است. اگر خلق کورد را از میان بردارند، به این معنا است که ترکیه نابود می‌شود. دمکرات‌ها، سوسیالیستها و روشنفکران ترکیه چگونه این مسئله را قبول می‌کنند؟ سیاست نابودی خلق کورد به صورت گسترده‌ای در جریان است، چگونه می‌توانند بگویند که بزرگترین مشکل اقتصادی است؟ این اشتباه است. اگر مسائل و مشکلات اقتصادی در جریان باشند، به دلیل جنگ علیه خلق کورد است. اردوغان خود هم به این مسئله اعتراف کرده است. لازم است که همه این مسئله و این واقعیت را ببینند و در مقابل آن مبارزه کنند. در آن صورت است که می‌توانند از بحران نجات پیدا کنند.

سترک تی‌وی: نیروهای دمکراسی و آزادیخواه در باکور کوردستان و ترکیه برای حل مشکلات ترک باید چه گام‌هایی را بردارند؟

جمیل باییک: در صورتیکه حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ تضعیف شده باشد، تضعیف آنها به لطف مبارزه جنبشمان بوده است. هر چند ما در این باره هزینه‌های بسیاری داده‌ایم، دردهای بزرگی را تحمل کرده‌ایم، اما در نتیجه این مبارزه، حاکمیت آنها در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. آنها خودشان هم بر این واقعیت معترف هستند. به همین تلاش می‌کنند تا از جنبشمان و خلقمان انتقام بگیرند. زیرا پ.ک.ک و خلق کورد را به عنوان تهدیدی بزرگ برای خود می‌بینند. شکست حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ در ترکیه صرفا خاتمه یافتن یک حاکمیت نیست، بلکه همزمان به معنای درهم شکستن فاشیسم هم است. ذهنیت حاکمیت در تاریخ ترکیه با شکست روبرو شده و در این وضعیت تغیرات بزرگی روی می‌دهد.

ا.ک.پ/م.ه.پ، سرمایه‌داران ترکیه و سیستم مدرنیته سرمایه‌داری می‌خواهند تا مانع از این مسئله شوند. می‌خواهند که آ.ک.پ/م.ه.پ از حاکمیت ساقط شوند، اما از طرف دیگر می‌دانند که بعد از ساقط شدن، ذهنیت دولت در ترکیه هم از میان می‌رود و شکست می‌خورد. آنها هم می‌بینند که ائتلاف ملت در مقابل ذهنیت ا.ک.پ/م.ه.پ نمی‌تواند مبارزه قدرتمندانه‌ای را به پیش برد. برنامه دمکراتیکی در دست ندارند. زمانیکه حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ از میان برود، ذهنیت ائتلاف ملت هم با شکست مواجه می‌شود. در آن زمان است که دمکراسی رادیکال در ترکیه می‌تواند رشد پیدا کند. نیروهایی که به آنها اشاره کرده‌ام، این مسئله را تهدیدی علیه خود می‌دانند. اکنون ائتلاف ملت نمی‌تواند دست به اقدامی بزند.

در ترکیه نیروهای دمکراتیک و سوسیالیست ارزش‌های بسیاری را خلق کرده‌اند، دردهای بزرگی را تحمل کرده‌اند، هزینه‌های بسیاری را داده‌اند. به همین دلیل بعد از حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ، نمی‌خواهند که همان ذهنیت بار دیگر به قدرت برسد. لازم است که نیروهای دمکراسی رادیکال از زحمات و مبارزاتشان صیانت کرده و برای ان مبارزه را ادامه بدهند. باید راه سوم رهبری را مبنای عمل خود قرار دهند. از این طریق است که می‌توانند که ترکیه‌ای دمکراتیک را ایجاد کنند. تحقق این مسئله از سیاست دمکراتیک را می‌خواهیم.

سترک تی‌وی: فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ زمانیکه به گریلا حمله کردند، با شکست مواجه شدند. آخرین بار با حمایت نیروهای بین‌المللی به جنایات و ترورهای بیشماری دست زدند. در روژآوا خانواده یوسف گُلو و نوه‌های وی را مورد هدف قرار دادند. چرا دولت ترک به روژاوا حمله می‌کند؟

جمیل باییک: پیش از هر چیز، یاد و خاطره شهید یوسف و نوه‌های وی را با احترام گرامی می‌دارم و به خانواده آنها تسلیت عرض می‌کنم. یوسف گُلو میهن‌دوستی بزرگ بود، او تجسم میهن دوستی بود. دولت اشغالگر ترک زمانی که وی را به شهادت رساند، خواستند خلق کوردستان را مرعوب کنند اما برعکس، هزاران یوسف گُلو اکنون در کوردستان وجود دارند. به همین دلیل اهداف دولت ترک از این حمله خنثی شدند. دولت ترک از اختلافات بین روسیه و آمریکا بهره‌برداری می‌کند و به این حملات وحشیانه در روژاوا دست می‌زند.

آمریکا و روسیه به دلیل منافع خود در مقابل این حملات سکوت می‌کنند. در غیر اینصورت دولت ترک قادر نبود که روژآوا را اشغال کند و غیر نظامیان را مورد هدف قرار بدهد. اگر آمریکا و روسیه بخواهند می‌توانند مانع از این تهاجمات شوند، اما به دلیل منافع خود این کار را نمی‌کنند. خلقمان از این مسائل اطلاع دارد. زیرا رهبری این خلق را آموزش داده است. خلقمان دل در گرو آزادی و دمکراسی دارد. به همین دلیل هم است که از دستاوردهای خود دفاع می‌کند و در مقابل دولت ترک می‌ایستد. انقلاب و ارزش‌های مبارزاتی آن را برای خود به مبنای عمل تبدیل کرده است.

در شمال-شرق سوریه ائتلاف و همبستگی خلق‌ها در نتیجه سیاستهای رهبری ایجاد شده است. به همین دلیل خلق شمال-شرق سوریه از رهبری حمایت کرده و برخی هم تلاش می‌کنند تا ارتباط رهبری با خلق را بگسلند. اما موفقیت چنین مسئله‌ای آسان نیست. این خلق رهبری را دوست دارد و این دوستی گناه نیست. برخی از آن به عنوان گناه یاد می‌کنند و با همین بهانه تلاش می‌کنند این ارتباط را قطع کنند. اما همانگونه که اشاره کردم این مسئله غیر ممکن است و این پیوند روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

سترک تی‌وی: از نظر شما بحران سوریه چگونه حل می‌شود؟ دیدار و راه حل بین خودمدیریتی و رژیم چگونه امکان‌پذیر می‌شود؟

جمیل باییک: هم اکنون روسیه و آمریکا، و نه تبهکارانی که ادعا می‌کنند اپوزیسیون هستند و نه دولت سوریه، با سیاستهای خود تا کنون نتوانسته‌اند که مسائل و مشکلات سوریه را حل کنند. این مشکلات در سوریه چگونه حل می‌شوند؟ اگر دولت سوریه سیاست خود را تغییر دهد، این مسائل و مشکلات حل می‌شوند. اگر مدل موجود در شمال-شرق سوریه درک شود، ارتباط با خود‌مدیریتی برقرار شود، می‌توانند مسائل و مشکلات را حل کنند. و اگر این مسئله را به عنوان مبنایی برای عمل خود قرار ندهند، نمی‌توانند مسائل و مشکلات را حل کنند. مدل برای سوریه ایجاد شده است.

در شمال-شرق سوریه خلق برادروار، همراه با به رسمیت شناخته شده هویت خود، در شرایط برابری زندگی می‌کنند. اگر مسائل و مشکلات سوریه حل شوند، بر اساس این مدل است که می‌تواند حل شود. در صورتیکه سوریه، آمریکا و روسیه بر سیاست‌های پیشین خود اصرار داشته باشند، نمی‌توانند مسائل و مشکلات را حل کنند. ما طرفدار و حامی این مسئله هستیم که لازم است مسائل و مشکلات در داخل مرزهای سوریه حل شود. راه حل مسئله کورد هم از این طریق به نتیجه می‌رسد. تا این زمان، ما طرفدار چنین برخوردی هستیم. رهبر آپو برای سوریه و خاورمیانه چنین سیاستی را ایجاد کرده است. اگر در شمال-شرق سوریه مدلی ایجاد شده باشد، این مدل در نتیجه مبارزات و افکار رهبر آپو بوده است. رهبر آپو مبنای ائتلاف خلق‌ها را ایجاد کرده است. این مدل را برای تمام خاورمیانه ایجاد کرده است. در شمال-شرق سوریه مدل دمکراتیک مبنا قرار می‌گیرد و می‌تواند مسائل و مشکلات را حل کند. درست این است.

سترک تی‌وی: در سال ۲۰۲۱ شنگال از جمله مناطقی بود که مبارزه و مقاومت در آنجا هم در جریان بود. با تمام حملات دولت ترک و پارت دمکرات کوردستان، خلق ایزدی دست از مقاومت خود برنداشت. برای ممانعت و متوقف نمود این حملات خلق ایزدی باید چکار کند؟

جمیل باییک: خلق ایزدی ما برای ممانعت از تکرار فرمان‌های دیگر، مانند تمام خلق‌های دیگر برای آنکه بتواند در سرزمین خود، با فرهنگ و دین خود آزادانه زندگی کند، لازم است مقاومت و مبارزه کند. با مبارزه‌ای که بعد از آخرین فرمان از خود نشان داده است، به خودمدیریتی نزدیک شده‌اند. این هم در نتیجه هزینه‌ها و دردهای بزرگ بوده است. به همین مناسبت، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید هوال، مام زکی شنگالی، بشیر، سعید، دژوار و عگید چیا، یاد و خاطره تمام قهرمانانی را که در این راه به شهادت رسیده‌اند گرامی می‌دارم. این شهدا خدمات بسیاری را انجام داده‌اند. اگر امروزه خلق ایزدیمان به خودمدیریتی دست یافته‌اند، در نتیحه زحمات و مبارزات این شهدا بوده است. داعش تنها دشمن ایزدیان نیست، دشمن تمام بشریت بوده است. حزب کارگران کوردستان، روژآوا، و خلق ایزدی ما در مقابل داعش مبارزه کردند و ضربه مهلکی را بر داعش وارد کردند. بشریت را از بلایی بزرگ نجات دادند. همانگونه که گفتم این مسئله تحقق پیدا کرد و ما هزینه‌های زیادی را تحمیل کردیم. عادلانه نیست که جامعه بشری این مسئله را نادیده بگیرد، به همین دلیل نباید وارد وضعیتی شویم که جامعه جهانی مطالبه خودمدیریتی خلق ایزدیمان را نادیده بگیرد.

خلق ایزدی برای دفاع از خود و خودمدیریتی، مبارزه کرد، مقاومت کرد تا نهادهای خود را ایجاد کرد. به همین دلیل است که اکنون خواهان دست‌یابی به خودمدیریتی است. غیر از پارت دمکرات کوردستان و ترکیه، هیچ شخص و گروه دیگری مخالف این مسئله نبوده است. حتی عراق هم در مقابل این خواسته مخالفت نکرده است. پارت دمکرات کوردستان و ترکیه در مقابل این خواسته بر عراق فشار وارد می‌کنند. دولت‌هایی مانند هلند و بلژیک ژنوساید ایزدیان را به رسمیت شناخته‌اند. برخی از دولت‌ها هم برای به رسمیت شناختن ژنوساید ایزدیان در حال بحث و بررسی این مسئله هستند. اگر خلق ایزدیمان از هم اکنون مبارزه خود را گسترش ببخشد می‌توانند به خودمدیریتی دست پیدا کنند. هیچ کس نمی‌تواند مانع از تحقق خودمدیریتی ایزدیان شود. به همی دلیل لازم است که خلق ایزدی ما اتحاد و مبارزه خود را تقویت کند تا به حقوق خود دست پیدا کند. اگر امروز ایزدیان به نیرویی تبدیل شده‌اند، این مهم در نتیجه مبارزه تحقق پیدا کرده است. خلق ایزدی ما مانند گذشته نیست. باید همه این تغییر را ببینند.

لازم است که تمام ایزدیان جهان بدانند که راه واقعی دفاع از ایزدیان از شنگال می‌گذرد. به همین دلیل اسن که برای خودمدیریتی شنگال باید مبارزه کنند. لازم است که از خلق شنگال حمایت کنند، باید مبازرات دیپلماتیک خود را گسترش بدهند. در آن صورت است که خلق ایزدی می‌تواند به حقوق خود دست پیدا کند. تا کنون ما از خلق ایزدی حمایت کرده‌ایم. این وظیفه ما بود. دستورات رهبری بود. از هم اکنون به بعد هم آماده هستیم که وظیفه خود را تحقق بخشیم. ما مدیون خلقمان بوده و دینمان را ادا می‌کنیم. لازم است که خلقمان هم وظایف و مسئولیتهای خود را عملی کند. دولت ترک و پارت دمکرات کوردستان با هم دست به حمله می‌زنند، دست به قتل‌عام می‌زنند، افرادی را به شهادت می‌رسانند و اینگونه می‌خواهندکه اراده خلقمان را درهم بشکنند. اما علیرغم این سطح از حملات، خلق ایزدیمان دست از مبارزه و مقاومت نکشیده‌اند، از شهدای خود، ارزش‌ها و اراده خود حمیات کرده‌اند و برای خودمدیریتی خود مبارزه می‌کنند. به خلق ایزدیمان برای انجام وظایف خود تبریک می‌گویم.

سترک تی‌وی: در اکتبر ۲۰۲۱ در عراق و باشور کوردستان انتخابات عمومی برگزار شد، مشارکت خلق بسیار اندک بود. بسیاری هم در اعتراض به پای صندوق‌های رای نرفتند. چنین انتخاباتی برای عراق و باشور کوردستان به چه معنایی است؟ این انتخابات چه نتایجی در بر خواهد داشت؟

جمیل باییک: انتخابات برای تثبیت صلح و آرامی برگزار می‌شوند، اما اکنون در عراق آرامشی وجود ندارد. یعنی در واقع مسائل و مشکلات عمیق‌تر شده‌اند. چون ۸۰ درصد خلق در انتخابات شرکت نکردند. به طور رسمی اعلام شد که سطح مشارکت ۴۰ درصد بوده است اما درست نیست. انتخاباتی که ۸۰ درصد خلق در آن شرکت نکنند، مشروعیت ندارد. هیچ کس نتایج انتخابات را قبول نمی‌کند. اما ما مشاهده می‌کنیم که در عراق و باشور کوردستان برخی ادعا می‌کنند که در انتخابات پیروز شده‌اند. هیچ کس به موفقیت دست نیافته است. کسانی که ادعا می‌کنند که به پیروزی رسیده‌اند، در واقع شکست خورده‌اند. انتخاباتی که در ان ۸۰ درصد مشارکت نکرده باشند، به معنای شکست است. میزان آرا در مقایسه با انتخابات گذشته، ۵۰ درصد کم شده است. چگونه می‌توانند ادعا کنند که به پیروزی رسیده‌اند؟ پارت دمکرات کوردستان در باشور کوردستان در این راستا دست به تبلیغات می‌زند. می‌گویند که به پیروزی رسیده‌ایم. اما ما می‌دانیم که پارت دمکرات کوردستان در باشور کوردستان ۱۲ درصد آرای خود را از دست داده است. چه شده است که آن را به عنوان پیروزی می‌بینند؟ باید از خودشان پرسید.

جامعه دیگر سیاست و حاکمیت موجود را قبول نمی‌کند. خلق خواهان تغییرات اساسی بوده و این مسئله را نمی‌پذیرند. زیرا مشکلات در عراق عمیق شده‌اند. جامعه در حال جستجو برای یافتن راه حل است. می‌خواهد که مسائل و مشکلات حل شود. مسائل و تحولات جدیدی روی می‌دهند. بر این اساس مباحثی در جریان هستند. اگر احزاب موجود دست به تغییرات اساسی نزنند، حرکت‌های جدیدی آغاز می‌شوند. به همین دلیل احزاب حاکم نباید بر خواسته‌های خود اصرار نکنند. پارادایم رهبری برای حل مشکلات عراق هم می‌تواند به راه حل تبدیل شود. در عراق و باشور کوردستان مسائل و مشکلات از طریق خط سوم می‌توانند حل شوند. غیر از رهبری و جنبش آزادی برای عراق، هیچ حزبی نمی‌تواند برنامه‌ای برای راه حل داشته باشد. دیگر نمی‌توانند سیاست و برنامه‌های گذشته خود را ادامه بدهند. به همین دلیل باید همه راه حل رهبری را به عنوان راه حلی برای حل مسائل و مشکلات خاورمیانه مبنا قرار بدهند.

سترک تی‌وی: در سال ۲۰۲۱ در بخش‌هایی دیگر از خاورمیانه و ایران انتخابات برگزار شد. مسئله مهم در این جا اختلافات بین آمریکا و ایران و تحولات مرتبط به آن است. تاثیر مقاومت و اختلافات بر خلق‌های ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جمیل باییک: اختلافات بین آمریکا و ایران به زودی رفع نخواهد شد. از طرف دیگر ایران و آمریکا مایل به جنگ نیستند. می‌خواهند دامنه اختلافات کم شود. اما این اختلافات و مشکلات، به آسانی رفع نمی‌شوند. ما نمی‌خواهیم این اختلافات به جنگ منجر شده و به آسیب زدن به خلقها متتهی شود. ما می‌خواهیم مسائل و مشکلات با دیالوگ حل شوند. خلق‌های خاورمیانه هم نیازمند این مسئله هستند. در ایران شمار بزرگی از کوردها حضور دارند. خلق کورد می‌خواهد که مسائل و مشکلات حل شوند. ایران باید سیاستهای خود را در مقابل خلق کورد تغییر دهد. کورد خواهان جدایی از ایران نیست، بلکه خواهان دست‌یابی به حقوق مشروع خود است. این مسئله اسیبی به ایران نمی‌زند. به همین دلیل باید ایران مطالبات برحق کورد را بپذیرد.

سترک تی‌وی: جوانان در سال ۲۰۲۱ در بسیاری از کارزارها بدون وقفه شرکت کرده و دست به فعالیت زدند. شما فعالیتها و آکسیونهای سال ۲۰۲۱ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خصوصا که اخیرا در رسانه‌ها شاهد هستیم مشارکت گریلاهای جوان افزایش پیدا کرده است. این وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جمیل باییک: سیستم مدرنیته سرمایه‌داری به جامعه، انسان و طبیعت حمله می‌کند، فرصت‌های زندگی را از دست جامعه می‌رباید. جامعه را تضعیف می‌کند و به خود نیازمند می‌کند. جوانان کوردی بیش از همه، باید در مقابل سیستم مدرنیته سرمایه‌داری بپاخیزند. زیرا خلق کورد از همان ابتدا پیشاهنگی جامعه را در دست داشته است. لازم است که جوانان کورد بر این مسئله واقف باشند. درست که سرمایه‌داری علیه جامعه است، اما بیش از همه در مقابل کورد قرار گرفته است. زیرا خلق کورد در طول تاریخ پیشاهنگی جامعه را در دست داشته است. خلق کورد و جوانان کورد اگر توانسته باشند در مقابل سیستم مدرنیته سرمایه‌داری بپاخیزند، می‌توانند جامعه را حفظ کنند و از آن دفاع کنند. جوانان به چه چیزی نیاز دارند؟ باید از جامعه دفاع کنند. اگر جوانان از جامعه دفاع نکنند، جامعه را حراست و حفاظت نکنند، در مقابل اقدامات سوء موضع مشخصی نگیرند، وظایف و مسئولیتهای خود را انجام نداده‌اند.

رهبر آپو زمانیکه پاردایم جدیدی را برای سوسیالیسم ایجاد می‌کرد، همانگونه که زنان را به عنوان پیشاهنگ قرار داد، جوانان را هم به عنوان پیشاهنگ معرفی کرد. پیشاهنگی به این معنا است که ما از جامعه دفاع کنیم. هم اکنون جامعه با حملات بزرگی روبرو شده است. تحت فشار ترویج فحشا، هرویین و جاسوس پروری قرار گرفته است. زیرا در سیستم مدرنیته سرمایه‌داری، سیستم روانی و جنگ ویژه‌ای پیگیری می‌شود. با فساد فحشا، مواد مخدر و جاسوس پروری تلاش می‌کنند تا جامعه را با خود هماهنگ و همسو کنند. جنبش جوانان در مقابل مواد مخدر اقداماتی را آغاز کرده است. این اقدامات نیازمند تقویت هر چه بیشتر است. اگر اینگونه از جامعه دفاع شود، می‌توانند پیشاهنگ جامعه باشند. جنبشمان مانند جنبش جوانان شکل گرفت.

رهبر آپو گفت: ما با جوانی آغاز کردیم و با جوانی هم به پیروزی می‌رسیم. ما جنبش جوانان هستیم. در تمام حوزه‌های جنبش ما جوانان، حضور دارند. دشمنان هم در مقابل جوانان دست به هر اقدامی می‌زنند. زیرا جوانان پیشاهنگ هستند. از جامعه دفاع می‌کنند و آینده جامعه را رقم می‌زنند. دشمن از جوانان است که ضربه می‌خورد، جوانان ما از این نکته اطلاع دارند که دشمن می‌خواهد به جوانان ضربه بزند. به همین دلیل این کارزار را آغاز کرده‌اند. باید این اقدامات و کارزار گسترش پیدا کند. جوانان در چارچوب این کارزارها است که به صفوف گریلا می‌پیوندند. زیرا مقابله با سیستم مدرنیته سرمایه‌داری به تنهایی کافی نیست. جوانان در بسیاری از حوزه‌های مبارزه کرده‌اند و گریلایی هم یکی از این حوزه‌هاست. سلیمان سویلو در این باره سخنانی را بر زبان آورده بود. جوانان با مقاومت و مبازه خود این جنگ روانی را خنثی می‌کنند. من اعتقاد دارم که جوانان در آینده این مبارزه را هر چه بیشتر شعله‌ور ساخته و نقش خود را ایفا خواهند کرد.

سترک تی‌وی: امسال در تمام کوردستان حملات افزایش پیدا کردند، گریلا هم در مقابل این حملات مقاومت بزرگی را از خود نشان داد. شما نیروهای دمکراسی و آزادی خود را برای سال ۲۰۲۲ چگونه آماده کرده‌اید؟ در این باره نیروهای آزادی و دمکراتیک چه وظیفه‌ای دارند؟

جمیل باییک: در سال ۲۰۲۱ مبارزات بزرگی صورت گرفت. این وضعیت نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ هم این مبارزه بیشتر شعله‌ور خواهد شد. در سال آینده مبارزه قدرتمندانه‌ای صورت خواهد گرفت. زیرا حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ را به آستانه هزیمت کشانده‌ایم. باید آن را به زیر بکشیم. در سال ۲۰۲۲ این حاکمیت را خاتمه داده و به هدفمان خواهیم رسید. بر این اساس است که مبارزه می‌کنیم. هدف ما در هم شکستن این حاکمیت است.

در سطح جهانی کارزاری برای آزادی جسمی رهبر آپو شکل گرفته و ادامه دارد. اعتقاد داریم که در سال ۲۰۲۲ این کارزار گسترده خواهد شد. هیچ کس نمی‌تواند به مانعی در این راه تبدیل شود. این کارزار آزادی جسمی رهبر آپو را در دستور کار قرار داده است. پارادایم رهبری روز بروز در سطح جهانی گسترش پیدا می‌کند. در صیانت و دفاع از رهبری این مسئله کاملا صریح آشکار شده است.

ما دمکراتیک شدن خاورمیانه را به مبنایی برای خود قرار داده‌ایم. ما می‌خواهیم که بر اساس خط آزادی زنان و ملت دمکراتیک این مهم را عملی کنیم. در این باره گام‌هایی برداشته‌ایم. در تمام سطح جهان ما برای زنان، خلق‌های فرودست، جوانان و جنبش‌های دمکراتیک و سوسیالیست به امید تبدیل شده‌ایم. همه رهبر آپو، پ.ک.ک و مبارزه زنان را مبنایی برای عمل خود قرار داده‌اند. ما این امیدها را تقویت می‌کنیم. ما مبارزه خود را در سال ۲۰۲۲ بر این اساس پیگیری می‌کنیم. زیرا ما به تنهایی یک بخش از جامعه را نمایندگی نمی‌کنیم و فقط یک جنبش کوردستانی نیستیم. ما به همان اندازه که یک جنبش کوردستانی هستیم، یک جنبش خاورمیانه‌ای و جهانی هم هستیم. زیرا ما برای خلق‌ها پارادایم جدیدی را ایجاد کرده‌ایم. ما به امید تبدیل شده‌ایم و بر این اساس ما مبارزه را شعله‌ور می‌کنیم.

آ.ک.پ/م.ه.پ هم مشاهده می‌کنند که در مقابل مبارزات ما در آستانه شکست قرار گرفته‌اند و به همین دلیل می‌خواهند که دست به انتقام بزنند. زیرا غیر از اصرار بر جنگ راه دیگری پیش روی آنها نمانده است. ما هم در مقابل آنان، این جنگ و این مبارزه را گسترش می‌دهیم. با این امید ما وارد سال جدید می‌شویم. در نتیجه اقداماتی که در سال گذشته انجام داده‌ایم، به نتیجه می‌رسیم. و در خاتمه سال جدید را به همه شادباش گفته و آروزی موفقیت می‌کنم.

جمیل باییک: دیگر هیچ کس نمی‌تواند مانع از آزادی فیزیکی رهبری شود | خبرگزاری فرات
جمیل باییک: پ.د.ک در متن جنگ علیه ملت کورد و جنبش آزادیبخش کوردستان قرار دارد
 | خبرگزاری فرات