کاراییلان: شهید فاضل بوتان یک فرمانده ملی بود

مراد کاراییلان فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق یاد و خاطره فاضل بوتان را گرامی داشت و گفت: "او یک فرمانده ملی بود. برای هر چهار بخش کوردستان مبارزە کرد. فرمانده فاضل فراموش نخواهد شد."

فرماندە فاضل بوتان (احمد شکر) در منطقه بوتان متولد شد که روحیه وطن دوستی کوردستان در آن منطقه بسیار قوی است.  فاضل بوتان در روستای چالشکانی از توابع منطقه اسلوپی در شرنخ به دنیا آمد.  او در شرایط بسیار سخت مدت‌ها در صفوف گریلا جنگید. در اروپا به کاروان شهیدان پیوست.

 مراد کاراییلان، عضو کمیته اجرایی پ‌.ک‌.ک و فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق، درباره زندگی و مبارزات شهید فاضل بوتان صحبت کرد. ارزیابی‌های کارایلان به شرح زیر است.

 پرچم شهدا را برافراشته نگه خواهیم داشت

 با احترام و سپاس فراوان یاد و خاطره فرمانده‌ی گرانقدر فاضل بوتان را گرامی می‌دارم و در برابر یاد و خاطره وی سر تعظیم فرود می‌آورم. آن قولی که به شهدایمان داده‌ایم را تکرار می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم اسلحه آن‌ها بر روی زمین باقی بماند و پرچم آن‌ها را برافراشته نگه می‌داریم.

ایدئولوژی و فلسفه رهبر آپو در خلق کورد عزم، فداکاری و شجاعت زیادی ایجاد کرد

 در جامعه‌ی خلق کورد و در جغرافیای کوردستان، بیشترین فشار، خشونت و ظلم بر کوردها وجود داشت. در مقابل نیز، در میان خلق کورد تااندازه‌ای شجاعت و فداکاری وجود داشت، اما شکست و ترس نیز وجود داشت. آن ایدئولوژی و فلسفه‌ای که رهبر آپو در کوردستان به میان آورد و زمانی که با شخصیت‌های کورد آمیخته شد، در انسان کورد، جوانان کورد، دختران و پسران کورد، با اراده بودن، فداکاری و شجاعت بزرگی را ایجاد کرد.  این واقعیت بیشتر در مورد منطقه بوتان صدق می‌کند. در تاریخش جوان‌مردی و شجاعت وجود داشت، زمانی که جوانان بوتان با فکر و اندیشه و ایدئولوژی رهبر آپو، جهان را شناختند، با اراده و شجاعت بسیاری وارد میدان مبارزه شدند و ده‌ها فرمانده‌ی دلاور و فداکار از میان مردم بوتان به صفوف مبارزه پیوستند. در میان آنان رفیق فاضل پیشرو بود. در سال ۱۹۸۸ در حالی که ۲۰ ساله بود، زمان این فرارسیده بود به سربازی اجباری ترکیه اعزام شود اما به جای این کار، سرباز کوردستان شد، از صمیم قلب مشارکت می‌کند و خیلی زود در سال ۱۹۸۹ به فرمانده‌ی یگان منصوب شد و مهارت‌های خود را بهبود بخشید و در سال ۱۹۹۳ برای آموزش دیدن به نزد رهبر آپو رفت. رهبر آپو او را در همان‌جا آموزش داد و در همان سال او را به بوتان بازگرداند.

با وجب به وجب منطقه‌ی بوتان آشنایی کامل داشت.

 رفیق فاضل در منطقه بوتان ماند و با وجب به وجب کل جغرافیای آن‌جا آشنایی داشت. در سال ۱۹۹۴ دشمن حمله سنگینی به بوتان انجام داد، رفیق فاضل فرمانده گردان متحرک بود و ٤٥ روز مقاومت کرد، بعد از آن با تصمیم جنبش، بدون آن‌که صدمه‌ی چندانی دیده باشد، عقب نشینی کرد. جنبش هر تصمیمی که اتخاذ می‌کرد آن را اساس قرار می‌داد‌ و آن‌گونه عمل می‌کرد.

 اغلب در جنگ اشتباهات و کاستی‌ها رخ می‌دهند و به این دلیل نیز ممکن است مورد بازخواست‌ قرار گرفت، در عملکرد رفیق فاضل در طول ۲۸ سال جنگ شاید مورد انتقاد قرار گرفته باشد، اما او هرگز با بازخواست‌ مواجه نشد زیرا سعی کرد وظایف خود را به طور کامل انجام دهد.

در سال ۲۰۰۶ جنبش تصمیم گرفت تا میدان نبرد زیرزمینی را توسعه دهد، در آن زمان رفیق فاضل فرماندهی زاپ را بر عهده داشت، در حقیقت آنقدر با جدیت کار خود را انجام داد و مواضع زیرزمینی مانند تونل‌های فعلی نبودند، بلکه سنگر زیرزمینی بود، شاید اگر فرمانده‌ی دیگری بود تا این اندازه این کار را با این میزان جدی نمی‌گرفت. اما رفیق فاضل بدان پرداخت و نتایجی خوبی هم داشت. به همین دلیل وقتی در سال ۲۰۰۸ پس از آن‌که در ۲۱ فوریه، دشمن به شیوه‌ای ناگهانی به زاپ حمله کرد و رژیم ترکیه؛ بدلیل تدارکات و آماده کاری‌های رفیق فاضل که اتفاقا خود او نیز فرمانده‌ی آن مقاومت بود، شکست بزرگی متحمل شد. پیامدهای این شکست تغییرات عمده‌ای در سیستم ترکیه ایجاد کرد، طبقه‌ی سرباز و ژنرال‌ها متحمل شکست شدند.

بار دیگر وقتی حکومت‌های ترکیه، سوریه و ایران قرارداد ظالمانه‌ای را علیه کورد امضا کردند و خطر حمله به قندیل وجود داشت، رفیق فاضل به فرماندهی قندیل منصوب شد و سال ۲۰۱۱ حمله‌ی رژیم ایران به قندیل آغاز شد که بعضا متوقف شد ولی در کل دو ماه طول کشید. بار دیگر تدارکات رفیق فاضل و سیستمی که ایجاد کرده بود مانعی بر سر راه حملات دولت ایران شد، همراه با او، رفیق سمکو فرمانده یگان‌های روژهلات کوردستان بود و هردو باهم مقاومت را رهبری کردند. علی الخصوص‌ تپه‌ی جاسوسان؛ ایران هر کاری کرد، نیروهای ویژه‌اش را از تهران آورد و از انواع تکنولوژی استفاده کرد اما نتوانست آن را تصرف کند. سپس عملیات را متوقف کرد، حزب اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کوردستان را واسطه قرار داد و جنگ متوقف شد. او سیستم سنگر نیروهای ایرانی را شوکه کرده بود! رفیق فاضل گریلا و فرمانده‌ای بود که در کارش خیلی دقیق بود، با حساسیت و جدیت زیادی کارش را انجام می‌داد‌. از این رو سازمان رفیق فاضل را به مناطق حساسی که نیاز به تقویت سیستم دفاعی آن بود می‌فرستاد. او چنین فرمانده‌ای بود.

 وی نقش مهمی در شکست حملات داعش داشت

 زمانی که در روژآوای کوردستان در روستای حسینی مابین تل برام و تل حمیس فقط در یک شب ۱۰۱ فرمانده و شروان یگان‌های مدافع خلق شهید شدند، این گرزی کشنده بود بر پیکر یگان‌های مدافع خلق. در آن زمان، جبهه النصره، ارتش آزاد که بعدا همگی به داعش تبدیل شدند، حملات خود را به منطقه جزیره شدت بخشیده بودند. در همان زمان رفیق فاضل به روژآوا رفت. این نیز یک بخت و شانسی بود برای روژآوا؛ زیرا تجربه‌ی جنگ و ساخت سیستم‌های امنیتی را داشت. زمانی که سازمان میت داعش را جلو انداخت و به سمت روژآوا و شنگال و کوبانی حرکت کرد، رفیق فاضل در روژآوا بود و نقش مهمی در ساختن سنگر و مدیریت جنگ و شکست داعش داشت. او در اسفند ماه ۲۰۱۵ بر اثر حادثه‌ای به شدت مجروح شد. در آن زمان، هم فرماندهی یگان‌های مدافع خلق و هم مدیریت حزب اتحاد دمکراتیک تلاش زیادی برای حل این موضوع کردند. برای ما نیز خیلی ناراحت کننده بود. او بعدا به اربیل فرستاده شد. مدتی در بیمارستان ماند و آقای کسرت رسول که می فهمد چنین فرمانده‌ی سازنده‌ای است، هزینه بیمارستان را متقبل می‌شود. بعدها، در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک، مقامات فرانسوی مطلع شدند و به او کمک کردند تا برای معالجه به پاریس فرستاده شود. جا دارد از همه کسانی که به درمان رفیق فاضل کمک کردند تشکر کنیم. در فرانسه باقی ماند و تحت معالجه قرار گرفت. اما سلامت او به طور کامل بهبود نیافت و بعدها رفیق فاضل بر اثر این جراحات به شهادت رسید.

یک فرمانده‌ی ملی بود

 رفیق فاضل به طور کل ۳۴ سال خود را وقف انقلاب کرد که ۲۸ سال از آن پیوسته و بدون وقفه در کوه‌های کوردستان درحال جنگ و مبارزه بود، به جز آن شش یا هفت ماهی که در میدان فرماندهی نزد رهبری بود، همیشە در کوەهای کوردستان، در منطقەی بوتان، در بهدینان، سوران و در بسیاری از نقاط کوردستان زحمت کشید و مبارزە کرد. با تجربه خود، شجاعت خود، صداقت و درستکاری خود نقش مهمی را در مبارزه ایفا کرد. او یک فرمانده ملی بود که برای هر چهار بخش کوردستان مبارزە کرد. درعین حال به سپری در برابر داعش تبدیل شد. رفیق فاضل در اروپا شهید شد و برای کادرهای ساکن اروپا بە اسوەای بدل گشت. یعنی دقت، صداقت، مشارکت از صمیم قلب، تعهد، این‌ها معیارهای بسیار مهمی هستند که او همیشه برای ما الگو باقی بماند. این خصائص آپویی در شخصیت رفیق گرانقدر ما فاضل دیده می‌شد. یک نمونه زنده ی پیش روی ماست. ما راه او را ادامه خواهیم داد. ما به آرمان او وفادار خواهیم بود. ما ویژگی‌های تاریخی را این‌گونه زنده نگه می‌داریم، یاد و خاطره این شهدا را در پیشبرد مبارزات آزادی کوردستان، آزادی رهبر آپو زنده نگه می‌داریم.  قهرمانانی چون فاضل بوتان و همه شهدای انقلاب کوردستان را زنده نگه می‌داریم. با اعتلای مبارزات یادشان را زنده نگه می‌داریم، بر این اساس می‌گوییم، «شەهید نامرن، شەهید نامرن، شەهید نامرن».