ک‌ژ‌ک: با ژن ژیان آزادی پیروز می‌شویم! -تکمیل شد-

ک‌ژ‌ک در دومین سالگرد انقلاب «ژن ژیان، آزادی» بیانیه‌ای داد و گفت: «بیایید در انقلاب زنان خاورمیانه و روند کنفدرالیسم زنان دموکراتیک جهان شرکت کنیم و آزادی را با ژن ژیان، آزادی به دست آوریم و پیروز شویم !»

بیانیه ک‌ژک

کوردیناسیون کنفدارلیسم زنان کوردستان ‌(ک‌ژ‌ک‌) به مناسبت دومین سالگرد انقلاب «ژن ژیان، آزادی» که با قتل زن کورد ژینا امینی آغاز شد، بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

در این بیانیه از همه زنان و مردم خواسته شده است که از کمپین «نه به اعدام، آری به زندگی آزاد» که توسط «کژار» علیه اعدام‌ها اعلام شده و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، حمایت کنند. در این بیانیه همچنین آمده است: «بیایید در انقلاب زنان در خاورمیانه و در روند کنفدرالیسم زنان دموکراتیک جهان شرکت کنیم و آزادی را به دست آوریم و با ژن ژیان، آزادی پیروز شویم!»

بیانیه ک‌ژ‌ک به شرح زیر است:

 «در دومین سالگرد انقلاب ژن ژیان، آزادی، همه شهدای انقلاب را در شخص شلیر رسولی و ژینا امینی با احترام و سپاس یاد می‌کنیم و قول خود برای تحقق رویای شهدا که آرزوی آنها کوردستان و ایران آزاد، برابری و عدالت بود را تکرار می‌کنیم. پیش از همه به معمار فلسفه ژن ژیان، آزادی، رهبر آپو، و به همه زنان و مردم ایران تبریک می‌گوییم.

اقدام شلیر رسولی چهره واقعی حاکمیت مرد متجاوز را نشان داد و با مقاومت و عمل او که جانش را فدا کرد، اولین جرقه انقلاب ژن ژیان، آزادی زده شد. اقدام شلیر رسولی خودکشی نیست، اقدامی افتخارآمیز و شرافتمند است. این عمل، اقدام هستی و موجودیت علیه نظام ظالمانه و قدرتمند اعدام شوونیست مردسالار است. در شخص شلیر رسولی به مقاومت زنان مریوان درود می‌فرستیم.

باز هم از شهدای ژن ژیان، آزادی با احترام یاد می‌کنیم. خانواده‌های شهدای انقلاب ژن ژیان، آزادی و به ویژه مادران شهدا از فرزندان خود صیانت کردند و به کنش‌های انقلابی پیوستند، این یک اقدام مهم اجتماعی بود. به انقلاب ایمان آوردند، بهای آن را پرداختند، با عزت زندگی کردند و نقش خود را ایفا کردند تا انقلاب در سراسر جهان گسترش یابد. در این زمینه نقش مادران شهدای انقلاب بسیار زیاد است. شهدای جریان انقلاب ارزش‌های بزرگی را خلق کردند. در کنار حرمت و تقدس شهدا به مادران شهیدی که پناهگاه همه جامعه هستند درود می‌فرستیم.

درود می‌فرستیم به همه زنانی که با شعار ژن ژیان، آزادی به پا خاستند، وارد عمل شدند و در برابر نظام مردانه موضع گرفتند و فعالیت‌های انقلابی انجام دادند.  به جنبش ژن ژیان، آزادی نیز که اخیرا به زبان کوردی و هندی در برابر نظام ظالمانه و تجاوگر در هندوستان به پا خاستند، درود می‌فرستیم و آن را تبریک می‌گوییم. در شخص زنان هندی یک بار دیگر می‌گوییم که زنان مقاومتگر پیروز خواهند شد.

زن کورد ۲۲ ساله ژینا امینی در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲ توسط «پلیس اخلاق» با ادعای رعایت نکردن قانون «پوشاندن سر» بازداشت و شکنجه شد و در ۱۶ سپتامبر درگذشت. به این ترتیب مراسم خاکسپاری ژینا که در ۱۷ سپتامبر برگزار شد، کم کم به قیام تبدیل شد و در عین حال سرآغاز یک طغیان انقلابی شد. در همین راستا ۱۶ سپتامبر نقطه عطفی در تاریخ مقاومت زنان و خلق‌های ایران شد. همچنین مسیر مقاومت زنان در سراسر جهان را مشخص کرد. پس از بیان رهبر آپو مبنی بر اینکه قرن بیست و یکم قرن زنان خواهد بود، فرمول «ژن ژیان، آزادی» رهبر آپو نه تنها انقلاب روژهلات و ایران، بلکه نقشه راه انقلاب زنان در قرن بیست و یکم را مشخص کرد. این شعار نشان داد که چگونه پارادایم دموکراتیک، اکولوژیک و آزادی زنان، اجتماعی خواهد شد.

رژیم ایران با قتل ژینا امینی قصد داشت ترس را در شخصیت زنان گسترش دهد و زنان و مردم ایران را در زیر این ترس به بردگی بکشاند. اما در برابر این حملات، زنان و مردم ایران آزادیخواهی خود را بیش از پیش بیان کردند و صدای خود را به گوش جهانیان رساندند و صدای زنان جهان را بر صدای خود افزودند و صدای آنها فریاد آزادی شد. در این راه قربانی و شهدای بزرگی دادند.

در شهرهای ایران و روژهلات زنان روسریهای خود را در کوچه و خیابان سوزاندند، موهای خود را کوتاه کردند و به عنوان پرچم آزادی با شعار ژن ژیان، آزادی برافراشتند. جمهوری اسلامی ایران از موهای زنان به عنوان روشی برای شکستن اراده، آزادی و اعتماد جامعه استفاده کرد و در مقابل این، زنان از موهای خود به عنوان پرچم آزادی استفاده کردند.

اعتراض به این کشتار نه تنها از سوی زنان ایران و روژهلات کوردستان صورت گرفت، بلکه به اعتراض بزرگ زنان مبارز از سراسر جهان تبدیل شد و امید به مقاومت و زندگی آزاد را در همه زنان زنده کرد. یعنی ژینا مانند معنای نامش برای همه زنان ایران و جهان و خلق‌ها به زندگی نو، به زن و زندگی تبدیل شد.

همه بخش‌های جامعه از این انقلاب صیانت کردند

همه اقشار اجتماعی خود را در این انقلاب دیدند و با این معرفت از انقلاب صیانت کردند، این بزرگترین تفاوتی است که انقلاب ژن ژیان، آزادی را از سایر انقلاب‌ها متمایز می‌کند. این انقلاب در ماهیت خود یک انقلاب دانش، شخصیت و فرهنگ است. اگر اینطور نبود، امکان نداشت هزاران زن و مرد شعار «ژن ژیان، آزادی» را در خیابان‌ها سر دهند. مردان دیدند که خودشان قربانی این نظام سلطه مردانه هستند. آنها کشتار زندگی و مردان را در کشتن زنان دیدند و با این آگاهی با زنان در یک صف قرار گرفتند.

در شخص ژینا، شعار «ژن ژیان، آزادی» در سراسر جهان گسترش یافت و به مانیفست جنبش‌های آزادی‌بخش زنان در جهان علیه ذهنیت حاکمیت مردانه سرمایه‌داری، ارتجاعی، تمامیت‌خواه، مدافع دولت-ملت تبدیل شده است. شعار «ژن ژیان، آزادی» شعاری است که برای اولین بار مردم ایران و زنان را در این سطح گرد هم آورد. نشان داد که همه مشکلات اجتماعی حول محور آزادی زنان قابل حل است و نقش زنان را در انقلاب اجتماعی نشان داد.

انقلاب ژن ژیان، آزادی نشان داده است که؛ زنان، خلق‌ها، باورها، فرهنگ‌ها و همه زیردستان؛ با از بین بردن مرزهای نظام سرکوبگر و دولت-ملت، زندگی آزاد و برابر را ممکن می‌سازند. تمام جهان بیان می‌کند که زنان یک صدا هستند و شعار واحدی را مطرح می‌کنند و حول یک هدف و علیه ایدئولوژی دولت-ملت گرد هم می‌آیند. اراده مشترکی که زنان را متحد می‌کند و آنها را به هم نزدیک می‌کند، زیبایی و معنا را به زندگی می‌بخشد.

این فرآیند در روژهلات و ایران; دارای ویژگی ایجاد آزادی اجتماعی و انقلابی در جامعه است. بنابراین، دولت هژمونگرای مردسالار اکنون هر کاری انجام دهد، نمی‌تواند از این قیامی که به چهار گوشه جهان سرایت کرده است جلوگیری کند و نفوذ آن را بشکند. ایجاد فرصت برای آزادی اجتماعی و افزایش امید به زندگی با مبارزه زنان و تبدیل این قرن به قرن آزادی زنان امکان‌پذیر است.

با وجود همه فشارها، حملات و تهدیدهای به اعدام رژیم ایران، انقلاب ژن ژیان آزادی امروز به راه خود ادامه می‌دهد. جامعه فعالیت می‌کند، مراسم‌های مختلف ترتیب می‌دهد و در مقابل همه هجمه‌ها ایستاده و یک گام به عقب برنمی‌دارد. امروزه زندانیان زن در زندان‌ها مانند زینب جلالیان که زندگی و مبارزه آنها به نماد تبدیل شده است، اجازه می‌دهند این فعالیت‌ها و کنش‌ها سنتی و پایدار شود. زنانی مانند گلرخ ایرایی، نرگس محمدی، سپیده قلیان و بسیاری دیگر نیز هستند که مقاومت می‌کنند و به نماد مقاومت مردم ایران و زنان ایران تبدیل شده‌اند. ابتدا به پخشان عزیزی و شریفه محمدی و سپس به همه زنانی که در معرض خشونت و اعدام هستند و مقاومت می‌کنند سلام و درود می‌فرستیم. برای اینکه نظام مجازات اعدام تغییر کند، باید اقدامات انجام شده را افزایش داد و مبارزه زنان را به پیروزی رساند.

فراخوان برای شرکت در کمپین کژار

بر این اساس از همه زنان و مردم می‌خواهیم که از کمپین «نه به اعدام، آری به زندگی آزاد» که علیه اعدام‌ها توسط کژار اعلام شده است، در همه زمینه‌ها و در همه فعالیت‌ها حمایت کنند و کنش‌ها را در این چهارچوب گسترش دهند ‌و برای انقلاب گام بردارند.

ما در دومین سالگرد انقلابی که در روژهلات کوردستان و ایران آغاز شد، همه جنبش‌های زنان در سراسر جهان را تحت یک شعار گرد هم آوردیم تا مقاومت و قیام زنان را افزایش دهیم!

باید در برابر تجاوز، قتل‌عام و حمله به زنان و کودکان در همه‌ی بخش‌های کوردستان مقاومت کنیم!

ما یک زندگی دموکراتیک، زیست‌محیطی و آزادی‌خواهی زنان را از منطقه تا جهان ایجاد می‌کنیم!

ما در انقلاب زنان در خاورمیانه و روند کنفدرالیسم دموکراتیک زنان جهان شرکت می‌کنیم و آزادی را به دست می‌آوریم و با ژن ژیان، آزادی پیروز می‌شویم!»