علیه نیروهای گریلا از گازهای سمی «معطر» استفاده کردند (٢)

اثبات شده است که ارتش ترکیه در شش ماه نخست جنگ در متینا، آواشین و زاپ، ۳۲۳ بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.  نظامیان ترک پس از هر شکست خفت‌بار برای کسب نتیجه نوع و مقدار گازهای شیمیایی را تغییر دادند و همچنین گازهای شیمیایی معطر را به کار گرفتند

دولت اشغالگر ترکیه با رهبری آ.ک.پ و م.ه.پ برای سرکوب مبارزات گریلا در شب ۲۳ و ۲۴ آوریل ۲۰۲۱ حملات گسترده‌ی اشغالگرانه‌ی خود را علیه آواشین، زاپ و متینا آغاز نمود که چندین ماه به طول انجامید. ارتش ترکیه به شدت و با هر گونه سلاحی که در دست داشت و با نیروی هوایی حملات خود را آغاز نمود. از سگ‌هایی که دوربین به آنها بسته، تا هر گونه گاز شیمیایی و از همه سلاح‌های در دسترس خود استفاده کرد. اما علی‌رغم همه اینها نتوانست مقاومت را شکست دهد. آنها در هر جایی که نیروهای خود را مستقر کرده و خواستند اشغالگری خود را دائمی کنند، دست به غارت و پاکسازی طبیعت زدند.

تا ماه‌های پایانی تابستان منابع خبرگزاری فرات در منطقه اعلام کردند، دولت ترکیه در حملات خود ۸۴ بار منطقه را به آتش کشیده است. همچنین به دلیل فشارهای دولت ترکیه ۴۷ روستا در باشور کوردستان تخلیه شده‌اند. همچنین درختان اطراف ۶۰ روستا قطع شدند. هزاران هکتار زمین کشاورزی، باغ و مراتع دچار حریق شده و آسیب دیدند. میلیون‌ها جاندار در این جنگل‌ها با انواع بمب‌های فسفری و مواد آتش‌زا به آتش کشیده شدند. جهانی که در مقابل این حملات سکوت کرد، بدون شک در بکارگیری سلاح شیمیایی نیز با دولت ترکیه همکاری کرده است.

ه.پ.گ در بیست و چهارم اکتبر آمار شش ماه جنگ در متینا، آواشین و زاپ را منتشر کرده و اعلام نمود، ارتش ترکیه ۳۲۳ بار با سلاح شیمیایی حمله انجام داده است. سربازان ترک پس از هر حمله‌ای که موفق نشدند نتیجه‌ای به دست آورند، نوع و مقدار گاز شیمیایی را تغییر می‌دادند. گریلاهایی که از این حملات نجات یافته بودند، در ۱۶ اکتبر در رابطه با حملاتی که توسط سلاح شیمیایی انجام شده‌اند، اطلاعات مهمی به خبرگزاری فرات دادند.

"گاز شیمیایی با طعم شکر"

ارتش ترکیه با تمام توان و نیروی خود به تپه سور حمله کرد، اما نتوانست هیچ نتیجه‌ای به دست آورد و به همین دلیل به روش‌های غیر انسانی پناه برد. در سوم سپتامبر ۲۰۲۱ با نوعی از سلاح شیمیایی حمله خود را انجام داد. در این حمله ۶ گریلا شهید شدند. مزگین دالاهو گریلای یژاستار یکی از آن ۳ گریلایی بود که از این حمله شیمیایی نجات یافت. وی در رابطه با نوع و چگونگی این سلاح شیمیایی جدید گفت:

"ارتش ترکیه در این جنگ از هر روش غیر انسانی و غیر اخلاقی استفاده کرد. دولت ترکیه از هر نوع سلاح ممنوعه در جنگ علیه ما استفاده کرد که اصلی‌ترین آنها شامل مواد منفجره و گاز شیمیایی و گاز فلفل بود.

این جنگ بر خلاف همه‌ی جنگ‌های دیگری است که در جهان انجام می‌شود، چون حملات غیر اخلاقی انجام می‌شود. بسیاری از رفقای ما با این روش‌ها شهید شدند. دشمن هرگز حتی یک تن از رفقای ما را با گلوله شهید نکرده است و هرگز در هیچ جایی جنگ روبرو انجام نشده است. من خود در تونل‌های جنگی بودم. دشمن هرگز نتوانست وارد تونل‌های جنگی شود. چنین جرات و جسارتی در آنها وجود ندارد که با ما روبرو شوند. آنها بیشتر از مواد منفجره و گاز شیمیایی استفاده می‌کردند. دود و بوی این گازهای شیمیایی متفاوت بود. در برخی مواقع از گاز فلفل استفاده می‌کردند و برخی مواقع نیز از گازهای شیمیایی متفاوتی استفاده می‌کردند. اولین گازی که به کار گرفتند، سبز بود و در دهان طعم شکر می‌داد و بوی آن مانند بوی شکر سوخته بود. این گاز بوی خوبی داشت. آنها از گازهایی استفاده می‌کردند که بو و طعم خوبی داشت و سبب می‌شد تا ما بیزار نشده و فوراً واکنش نشان ندهیم. بوی گازی که سبب شهادت رفیق باز (گریلای شهید باز گوَر- فرات شاهین) مانند مواد شوینده بود و کم کم و در طولانی مدت بر انسان تاثیر می گذاشت. به همین دلیل رفیق باز در همان لحظه مستقیما شهید نشد بلکه یک روز بعد از آن استفراغ کرده و کف زرد رنگی از دهان وی خارج شد و سپس شهید شد. غیر از آن هم از گازهای گوناگونی استفاده کرده که بیشتر رنگ آنها سفید و یا خاکستری بود."

"گازهای ممنوعه بر سیستم عصبی و عروق تاثیر می‌گذارد"

آرمانج سمکو گریلای دیگری که در مورد گازهایی که اخیراً به کار گرفته شده و طی مدت کوتاهی  بر انسان تاثیر می‌گذاشت گفت:"گازهایی شیمیایی که بکار گرفته می‌شوند، پس از مدت کوتاهی بر انسان تاثیر گذاشته و همین که آن را تنفس میکنی سبب بیهوشی می‌شود و اگر برای مدت طولانی‌تری تنفس شود، سبب مرگ می‌شود. در یکی از تونل‌ها ۶ رفیق ما به همین دلیل شهید شدند. من نیز به دلیل آنکه مقداری از این گاز را تنفس کرده بودم به مدت چهار ساعت بیهوش بودم. روز پس از آن را اصلاً به خاطر نمی‌آورم، اما به یاد دارم که چگونه از تونل خارج شدیم. به عقیده من این گازها بر سیستم عروق و مغز تاثیر گذاشته و مغز را از کار می‌اندازند. به همین دلیل انسان فراموش می‌کند که چه رخ داده است. ۲ ماه از آن زمان می‌گذرد اما هنوز بر من تاثیر می‌گذارد. بسیاری از چیزها را فراموش کرده و هنوز حرکات جسم خود را به خوبی در کنترل ندارم."

یکی از گریلاهای دیگری که از حمله با سلاح شیمیایی نجات یافته بود، تکوشین دفریم است. وی گفت:"در ۳ سپتامبر زمانی که این گاز را به کار گرفته و سبب شهید شدن رفقا شدند، من نگهبان بودم. علیرغم آنکه تونل ما بسیار طولانی بود، اما ما احساس فشار سنگینی کردیم. پس از چند دقیقه داخل تونل پر از گاز شد. هر چند تونل ما بسیار طولانی بود، اما داخل آن کاملاً پر از گاز شد. در همان زمان متوجه شدیم که این گاز مانند گازهای قبلی نیست، بلکه بوی شدیدی می‌داد. من در داخل تونل بیهوش شده و بر زمین افتاده بودم و فکر می‌کردم که خفه خواهم شد. رفقا آمده و به من تنفس مصنوعی داده و این گونه به هوش آمدم. رفقایی که در داخل تونل و در محل استراحت بودند، شهید شدند. پیکرهای آنها کبود و قرمز شده بود و کاملا مشخص بود که این رفقا خفه شدند."

"ارتش ترکیه از ۵ یا سلاح شیمیایی متفاوت استفاده کرد"

گفته‌های گریلاهای کورد نشان می‌دهد که دولت ترکیه در جنگ علیه مبارزات آزادیخواهانه کورد همه معیارهای بین‌المللی را در سال ۲۰۲۱ نقض کرده و مرتکب جنایات جنگی شده است. مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک در ۲۷ نوامبر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات اعلام کرد که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفته است "ما فقط از گاز فلفل استفاده کردیم"، اما او دروغ می‌گوید. کاراییلان گفت، ما اثبات کرده‌ایم که ۵ نوع سلاح شیمیایی استفاده شده و وی این اطلاعات را آشکار نمود:

* یکی از آن‌ها گازی است که بر عروق تأثیر می‌گذارد، یعنی سلول‌های عصبی را بی‌حس می‌کند و کاری می‌کند که انسان سست و بی‌تحرک شود و پس از مدت کوتاهی سبب مرگ می‌شود. ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده این گاز تابون است. زمانی که از این گاز استفاده می شود، بوی میوه پخش می‌شود، اما در برخی مواقع نیز هیچ بویی ندارد.

* سلاح دومی که ترکیه آنرا به کار می‌گیرد، سبب خفگی می‌شود. این سلاح  دارای گاز کلروپین می‌باشد. این گاز همچنین گرین کروز نیز نامیده می‌شود. آلمانی‌ها در زمان جنگ جهانی اول فرمول آن را درست کردند. از همان زمان این گاز به دست ترک‌ها افتاده است. البته ممکن است ترک‌ها اکنون خود آن را تولید کنند اما به احتمال زیاد آلمانی‌ها نیز در تولید آن دست دارند. منبع اصلی این گاز آلمان است. زمانی که این سلاح در میدان‌ها و در هر جایی استفاده شود سبب خفگی می‌شود.

* یکی از گازهای دیگر که از سوی دولت ترکیه در سال ٢٠٢١ علیه گریلاهای کوردستان مورد استفاده قرار گرفت سوزاننده است. این گاز سبب سوختن انسان شده و آن‌ها را خشک می‌کند. با هر جایی که برخورد کند آنجا را می‌سوزاند. نام شیمیایی این گاز سولفور موستارد است. این گاز نیز توسط آلمانی‌ها درست شده است. نام دیگر آن یلو کروز است. زمانی که این گاز به کار گرفته می‌شود، در برخی مواقع رنگ آن سبز می‌شود. اما در مناطقی که این گاز در آنها استفاده می‌شود سبب آتش‌سوزی شده و می‌سوزند.

* گاز دیگری که به کار می‌گیرند سبب سستی و بی‌حرکتی می‌شود و انسان را بی‌حرکت کرده و برای مدتی فلج می‌کند. مانند آنچه در کوهستان کارتال به کار گرفتند و این گاز را در بسیاری از مناطق استفاده کردند.

* پنجمین گازی که به کار می‌گیرند، گاز فلفل است. یعنی همان گاز اشک آوری که در اعتراضات ضددولتی علیه مردم به کار می‌گیرند. اما زمانی که این گاز در یک محل بسته و تنگ مانند داخل تونل‌ها استفاده می‌شود، آن گاه سبب مرگ می‌شود. یعنی در چنین شرایطی این گاز گازی کشنده است و برای کشتن به کار گرفته می‌شوند.

فردا: علی‌رغم استفاده از هر نوع سلاح شیمیایی، اما گریلاهای کوردستان مقاومت کردند 
جهان سکوت کرد، سلاح شیمیایی به وسیله اصلی جنگ دولت ترکیه تبدیل شد (١) | خبرگزاری فرات