پژاک: دولت اشغالگر ترکیه و پ‌د‌ک دشمنان مطبوعات آزاد هستند

کمیته مطبوعات پژاک با بیان اینکه دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) دشمن مطبوعات آزاد هستند، گفت: «همه باید از راه شهیدان گلستان تارا و هِرو بهاالدین صیانت کنند و کار شهدای مطبوعات را ادامه دهند.»

بیانیه پژاک علیه حملات به مطبوعات و رسانه آزاد

کمیته مطبوعاتی حزب حیات آزاد کوردستان ‌(پژاک‌) در خصوص حمله روز گذشته ترکیه به خبرنگاران در سلیمانیه بیانیه‌ای صادر کرد.

این بیانیه به شرح زیر است:

«دولت اشغالگر ترکیه به طور وحشیانه، غیرانسانی، فاشیستی و دیکتاتوری به تمام ارزش‌های اجتماعی مردم ما در اقصی نقاط کوردستان حمله می‌کند و به هیچ قانون و ارزش‌های انسانی اهمیت نمی‌دهد. دولت اشغالگر شبانه‌روز به گریلاهای آزادی کوردستان، مبارزان آزادی روژاوا و یگان‌های مدافع ایزدی در شنگال حمله می‌کند. در باکور کوردستان با حمله به شهرداری‌ها و زیر پا گذاشتن اراده مردم و با تعرض به فرهنگ و اصول و هنجارهای دموکراتیک کوردستان می‌خواهند مردم کورد را در برابر سیاست شوونیستی و ضد انسانی خود به تسلیم شدن وادار کنند و کاری کنند که آنها برای دست کشیدن از حقوق قانونی خود دست از مبارزه و مقاومت بردارند.

در باشور کوردستان از طریق خانواده بارزانی و با نظارت و کمک شبکه اطلاعاتی و مزدوران تحت نظارت میت ترکیه و پاراستن حزب دمکرات کوردستان از یک سو تهاجم گسترده‌ای را به باشور کوردستان آغاز کرده‌اند و از سوی دیگر توسط همان جاسوسان و مزدوران و جاش‌های محلی، شخصیت‌های سیاسی، آزادی‌خواهان، شخصیت‌های ملی، دموکرات‌ها و میهن‌دوستان، روزنامه‌نگاران و انقلابیون را به قتل می‌رسانند و آنها را هدف حملات هواپیماهای جنگی و پهپادی قرار می‌دهند. آنها در سطح بین‌المللی و دولتی در صدد تمدید قراردادهای بین‌المللی با کشورهای اشغالگر کوردستان علیه مردم ما هستند و در این زمینه مناطق کوهستانی شارباژِر هر روز توسط هواپیماهای جنگی دولت فاشیست ترکیه بمباران می‌شود.

در این حملات و اشغالگری‌های دولت متجاوز ترکیه به دستاوردهای مردم ما، طبق اسناد و مدارک مشخص می‌شود که حزب دمکرات کوردستان راهنمای سربازان ترک شده و شریک و یاور مستقیم این دولت شوونیستی و دیکتاتوری است که متحد داعش است و هدف قرار دادن و حمله به گریلاهای آزادیخواه کوردستان و مبارزان آزادی و مردم ما در شنگال و باشور کوردستان و حتی افراد آزادیخواه و میهن‌دوست را تسهیل می‌کند. به همین ترتیب ابزاری در دست این دولت ستمگر و حریص برای اشغال خاک و آب و هوا و طبیعت کوردستان شده است. با این حال حتی به این هم اکتفا نکرده و در قراردادها و ترتیبات بین‌المللی علیه مردم ما شریک واقعی دولت اشغالگر ترکیه شده و از طرف دیگر نوکر و اجیرشده رژیم اشغالگر ایران شده است. این نیز در محدوده خیانت ملی قرار می‌گیرد و هیچ بهانه‌ای برای آن وجود ندارد.

این دولت اشغالگر حملات غیرانسانی و ظالمانه خود را علیه تلاشگران مطبوعات آزاد انجام می‌دهد چون آنها با اراده و از خودگذشتگی در برابر اشغالگری و تلاش‌های کثیفش مقاومت و موضع‌گیری می‌کنند و سیاست اشغالگری و کشتار و نسل‌کشی علیه مردم کورد را محکوم می‌کنند. او می‌خواهد با این اقدامات شکست‌های خود را در جبهه‌ها پنهان کند.

هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران آزاد اقدامی غیرانسانی و غیراخلاقی است که خلاف تمامی موازین و اصول بین‌المللی و حقوق بشر بوده و اقدامی کثیف و شرم‌آور است. بنابراین ما به عنوان کمیته مطبوعات حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) حملات و اشغالگری‌های دولت اشغالگر ترکیه و به ویژه نیروهای مزدور که از کشتن و قتل فرزندان مردم ما لذت می‌برند و به جلودار میت ترکیه تبدیل شده‌اند و روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هِرو بهاالدین را هدف قرار می‌دهند، به شدت محکوم کرده و یاد دو رفیق مطبوعات آزاد را گرامی می‌داریم و به خانواده و همه دوستان مطبوعات آزاد تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کنیم.

همزمان در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲ اسلام عبدالله گزارشگر آژانس هاوار در دِریک به شهادت رسید. در ۲۴ آگوست ۲۰۲۳، کارکنان ژن تی‌وی بین شهر قامشلو و آموده هدف قرار گرفتند و نجم‌الدین فیصل حاجی در آنجا به شهادت رسید. همچنین در ۸ آگوست ۲۰۲۵ هواپیماهای جنگی دولت ترکیه مراد میرزا ابراهیم کارمند رادیو چرا اف ام را به شهادت رساندند و مدیا حسن و خلف خدر را مجروح کردند. در داخل ترکیه و باکور کوردستان نیز صدها روزنامه‌نگار و رسانه آزاد را زندانی کرده و روزانه به روزنامه‌نگاران آزاد حمله می‌کنند.

این حملات دولت ترکیه به مطبوعات آزاد نشان می‌دهد که دولت اشغالگر ترکیه و پ‌د‌ک تا چه اندازه از روزنامه‌نگاران و مطبوعات آزاد می‌ترسند. زیرا آنها به خوبی می‌دانند که تنها اصحاب رسانه و مطبوعات آزاد است که می‌توانند سیاست کثیف و فاسد آنها علیه جامعه را برملا کند؛ اهالی رسانه و مطبوعات هستند که با جان و دل برای آزادی خلق و بشریت مبارزه می‌کنند.

دولت ترکیه و نیروها و شرکای خائن و مزدور آن باید بدانند که هیچ فشار و تهدیدی نمی‌تواند خبرنگاران را از حقیقت و راستی دور کند و آنها را ساکت کند. زیرا آن روزنامه‌نگاران و تلاشگران مطبوعات آزاد به خوبی می‌دانند که آزادی مطبوعات یکی از ارکان اصلی یک جامعه دموکراتیک و آزاد است. وظيفه مطبوعات آزاد هشدار و تنوير افکار عمومي نسبت به تصرف و نقض حقوق و آزادي‌ها و کنش بر عليه اشغالگری است. به همین دلیل است که مقامات شوونیست، همواره مطبوعات آزاد را هدف قرار می‌دهند و می‌خواهند آنها را ضعیف و ساکت کنند. اما هم دولت اشغالگر ترکیه و اشغالگران کوردستان و هم عوامل و مزدوران آن متجاوزان باید به خوبی بدانند که جستجوی ما برای حقیقت و افشای وقایع قوی‌تر و بیشتر خواهد بود و هیچ حمله و فشاری نمی‌تواند ما را از کار و مقاومت و جستجوی زندگی آزاد دلسرد کند.

هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هِرو بهاالدین به این دلیل بود که آنها حقیقت را به خلق ما و افکار عمومی بین المللی می‌رساندند، به همین دلیل هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. به همین دلیل خلق ما آن دو رفیق و همچنین بقیه رفقای مطبوعات که قبلا شهید شده بودند را شهدای مطبوعات آزاد می‌نامند. زیرا هر کدام از آن رفقا به شکلی فداکارانه و در حین انجام وظیفه و کار رسانه‌ای شهید شدند. به همین دلیل از همه اصحاب رسانه و به ویژه خلق با وجدان وطن‌مان تقاضا داریم از شهید گلستان تارا و هِرو بهاالدین صیانت کنند و به راه و تلاش‌های شهدای مطبوعات آزاد ادامه دهند و آرزوها و مبارزات اجتماعی، مطبوعاتی و انقلابی شهدا را محقق گردانند زیرا این تنها راه تضمین موفقیت آزادی و دموکراسی است.»