آمد شاهو عضو حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در برنامه این هفته لاپهره (صفحه) رادیوی دَنگه گَل (صدای خلق) آخرین تحولات منطقه، تردد دیپلماتیک بین کشورهای اشغالگر به ویژه ایران و ترکیه، حملات آنها، سالگرد توطئه بینالمللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و کمپین «آزادی جسمانی برای عبدالله اوجالان و راهحل سیاسی برای مسئله کورد» و موج اعدامها را مورد بحث و بررسی و ارزیابی قرار داد.
متن کامل سوال و جواب این مصاحبه به شرح زیر است:
«*مدتی است رژیم اشغالگر ایران با هر شیوه ممکن موج اعدام جوانان کورد و سایر ملتهای ایران را آغاز کرده است این سیاست را چگونه ارزیابی میکنید؟
هر زمان که اشغالگران کوردستان در کنار هم قرار میگیرند، موج قتلعام و پاکسازی خلق کورد افزایش مییابد. در هر بخشی از کوردستان خلق کورد با روشهای متفاوتی با قتلعام روبروست. مسئول اصلی این قتلعامها کیست؟ بدون شک ناتو، سازمان ملل، آمریکا و اسرائیل مسئول میباشند. به ویژه در موضوع سیاست اعدام و نقض حقوق بشر در ایران با هم به توافق رسیده و در برابر آن سکوت کردند. سکوت آنها نشان دهنده این سیاست است.
در سال گذشته آمار اعدامها در اوج بوده است. یعنی حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ شهروند با اتهامات بیاساس اعدام شدند. این قتلعام در حالیست که مسئولیت هیئت حقوق بشر سازمان ملل به ایران سپرده شده است. یعنی دولتی که نقض حقوق بشر پیشه اصلی آن است، مسئول هیئت حقوق بشر سازمان ملل شده است. این یک بازیست. این نیروها اراده، حقوق بشر، دموکراسی و آزادی را به بازی میگیرند. این نیز جایزهای است که به رژیم بخشیده شده است. علی رغم ایجاد وحشت و نقض حقوق بشر که مسئولان رژیم آن را ایجاد کردهاند، جانشین کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل میخواهد به ایران سفر کند. این نیز جایزه دیگری برای رژیم خواهد بود و آنها را در مقابل خلق کورد و بلوچ و خلقهای دیگر ایران هار خواهد کرد.
مایه تاسف است که خلق کورد هر سال، سال نو میلادی را با سیاست اعدام فرزندان مبارز خود آغاز کرده است. این تراژدی زندگی روزانه خلق کورد را نشان میدهد. امسال زمانی که دو دولت اشغالگر با هم دیدار کردند پس از آن چهار فرزند مبارز کورد اعدام شدند. یعنی رژیم یک بار دیگر با این سیاست بر سیاست قتلعام خلق کورد اصرار کرده است. البته این مسئله قابل توجه است که این قتلعامها به بهانه جاسوسی جوانان کورد برای اسرائیل و غیره انجام میشوند. اما چه کسی این تهمتهای بیاساس را باور میکند؟ باید این پرسش را برعکس از مسئولین رژیم پرسید که آیا رئیسی، خامنهای، اژهای، جنتی و احمدی نژاد برای چه کسی جاسوسی میکنند؟ مسئولین عالی رژیم با چه کسانی ارتباط دارند؟ این برنامه و پروژهای که اجرا میکنند پروژه کیست؟ چرا خلق کورد روزانه با برچسب تجزیه طلبی مجازات میشوند در حالی که این اعمال توسط ذهنیت دولت ملت ایران انجام میشود. چون این تفکر و ذهنیت یکسانسازی جامعه، قتلعام، جنگ و فساد را گسترش میدهد، اما خلق کورد غیر از حقوق مشروع خود هیچ چیز دیگری را نخواسته است.
به همین دلیل اعدام در راستای ایجاد رعب و وحشت و عقب نشینی خلق از مبارزات خود انجام میشود. این نیز سبب شده است که رژیم به عنوان رژیم اعدام شناخته شود چون کسانی که مسئولین این رژیم هستند خود اعضای شورای مرگ میباشند. این نیز سبب شده است که در این جغرافیا زندگی آزاد را در گور بنهند. یعنی با اعدام میخواهند آزادی و دموکراسی را از بین ببرند، در زمانی که در مورد مدرنیته دموکراتیک و آزادی صحبت میشود، رژیم سیاست اعدام را شدت بخشیده است. این سیاست بیشتر از همه نیز علیه خلق کورد و بلوچ انجام میگیرد، چون خلق کورد و بلوچ بدون وقفه در مقابل این سیاستها مبارزه میکنند.
به همین دلیل ما به عنوان جنبش آزادیخواهی در روژهلات کوردستان کارزاری را تحت عنوان «بله به دموکراسی، نه به اعدام» اعلام کردهایم، چون گوهر جامعه دموکراتیک و علیه اعدام است. یعنی هر چقدر دموکراسی گسترش پیدا کند، به همان اندازه نیز اعدام تضعیف خواهد شد. این گونه جایگاه دولت تضعیف میشود و فرصت رشد دموکراسی به وجود میآید. این نیز با شرکت خلق در حق خود مدیریتی خود محقق میشود. رژیم با سیاست اعدام میخواهد شرکت خلق در سیستم خودمدیریتی دموکراتیک را از بین برده تا خلق حقوق مشروع خود را به دست نیاورد، جستجو به دنبال آزادی، دموکراسی، عدالت و حق حیات خود را پیدا نکند. به همین دلیل روزانه جوانان کورد و ملیتهای دیگر ایران اعدام میشوند. اعتصاب سرتاسری کسبه و بازاریان روژهلات کوردستان یک بار دیگر معنی دموکراسی را به رژیم آموخت و این موضعگیری که علیه سیاست اعدام نشان داده شد، مایه ستایش است و این موضعگیری انقلابی خلق کورد رژیم را به زانو در میآورد. به همین دلیل باید این کارزار سبب ایجاد یک استراتژی مشترک شود و با این کارزار مبارزهای استراتژیک انجام گیرد.
رهبر آپو زبان دموکراسی است
* مدت چهار ماه است کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو و حل مسئله کورد در سطح جهانی راهاندازی شده است. این کارزار را در روژهلات کوردستان و ایران چگونه ارزیابی میکنید؟
مهم این است که چراغ این کارزار در جزیره امرالی روشن شده است. مقاومت رهبر آپو در جزیره امرالی اعتماد و امید بشریت را افزایش داد، شجاعت و هوشیاری افراد را بیشتر کرد، افراد را تحریک نمود تا جستجوی خود به دنبال رسیدن به حقیقت را افزایش دهند. بر این اساس امرالی به کلید حل همه مسائل تبدیل شده است. به همین دلیل است که امروز اشغالگران کوردستان از اینکه حتی یک کلمه از سخنان رهبر آپو از امرالی خارج شود وحشت دارند. چون رهبر آپو به مرکز نیروی راه حل تبدیل شده است. رهبر آپو امروز به عنوان یک فرد در یک زندان نیست، بلکه نمایندگی یک خلق، جامعه و انسان آزاد را بر عهده دارد، نمایندگی فرد و جامعه آزاد و دموکراتیک و یک ارتش مدرن و آزاد را بر عهده دارد. به دلیل این حقیقت بر کل جهان تاثیر گذاشته است. این امر نیز سبب شده است تا کارزاری برای آزادی جسمانی رهبر آپو اعلام شود، چون هر فرد آزاد، آزادی خود را با آزادی رهبری وابسته میداند. بدون رهبری نمیتواند زندگی کند، بدون قدرت، جامعه بودن و سازماندهی نمیتواند زندگی کند. چون رهبر آپو نیروی آموزش، سازماندهی و فعالیت جامعه است. یعنی اگر رهبر آپو نباشد، آموزش نیز وجود ندارد، سازماندهی جامعه وجود ندارد، فعالیت خلق وجود ندارد.
چرا در میانه این کارزار، کارزار دیگری برای خواندن کتب رهبر آپو اعلام شده و آغاز شده است. این نیز کارزاری بسیار با ارزش است. یعنی خلق کورد و خلقهای جهان به این قناعت رسیدند که با خواندن کتابهای رهبر آپو میتوانند در شخصیت خود انقلابی ذهنی و وجدانی ایجاد کنند. با این کارزار در ابتدا باید خود را تغییر داده و ذهنیتی که اشغالگر به آن فرم داده است را از بین برده و شخصیتی دموکراتیک و آزادیخواه بنیاد بنهند. به همین دلیل است که امروز خلق کارزار خواندن کتابهای رهبری را آغاز کرده و خود را آموزش میدهند. یعنی با آموزش، فرصت سازماندهی را به وجود میآورند. چون هر چقدر سازماندهی ایجاد شود، به همان اندازه دموکراسی توسعه مییابد و به همان اندازه دولت تضعیف میشود. یعنی هرچه قدر دموکراسی و سازماندهی گسترش پیدا کند، به همان اندازه فعالیتهای دموکراتیک به وجود میآید. یعنی فعالیتهای خلق افزایش مییابد و فعالیتها نیز که افزایش یافت زبان دموکراسی رشد پیدا میکند و این گونه زبان دیکتاتوری تضعیف میشود. به همین دلیل است که رهبر آپو به زبان فعالیتهای بشری تبدیل شده است، به زبان دموکراسی در جهان تبدیل شده است.
پس باید خلقهای آزادیخواه ایران و خلق کورد در روژهلات کوردستان که دارای میراث انقلاب ژن ژیان آزادیست، بیشتر از هر ملتی از این کارزار صیانت کنند. چون رهبر آپو در جامعهای تاریک که در آن همه امیدها از بین رفته بود، مانند خورشیدی به جهان روشنی و امید بخشید و آرزوهای بشریت را زنده نمود. به همین دلیل این همه فداکاری و جان فدایی در انقلاب ژن ژیان آزادی انجام شد و این همه فرزندان قهرمان جان خود را فدا کردند. افراد هوشیار شدند و جایگاه زن برعکس ذهنیت دولت و حکومت تغییر پیدا کرد. اینها نیز بر اساس چه فلسفهای انجام گرفت؟ بدون شک بر اساس پارادایمهای رهبر آپو انقلاب ژن ژیان آزادی برپا شد. به همین دلیل این کارزار باید در داخل ایران بهتر و موثرتر انجام شود، چون کارزاریست که میتواند جامعه را آموزش داده و انقلابی ذهنی و وجدانی و اخلاقی ایجاد کند. باید بر اساس چه پارادایمی انقلاب انجام شود و فرد آزاد بنیاد نهاده شود؟ این کارزار میتواند همراه با کارزارهای دیگر در داخل ایران یکی شود. یعنی کارزار زیست محیطی را زنده کند، کارزار آزادی زن را به اوج برساند، کارزار توسعه دموکراسی که تحت شعار «بله به دموکراسی، نه به اعدام» اعلام شده است را عمومیتر کند.
دیگر در همه زمینهها برای هر کسی فرصت ایجاد شده است تا در این کارزار شرکت کند. ابتدا کتابهای رهبر آپو را بخواند، آنها را درک کرده و نیروی سازماندهی جامعه را درک نماید. با این کارزار هر عرصهای به عرصه مبارزات و زمینه سازماندهی خلق تبدیل میشود. آنگاه جایگاه حکومت تضعیف شده و فرصت فعالیتهای بیشتر ایجاد میشود. به همین دلیل در روژهلات کوردستان و خارج از میهن دولت هر چقدر که تلاش میکند تا فرصت فعالیتها را از بین ببرد، نمیتواند مردم را سرکوب کند. چون جامعه و دموکراسی هرگز از بین نخواهند رفت. بلکه این دولت و دیکتاتوری هستند که نابود میشوند. دموکراسی در گوهر جامعه بشری وجود دارد. یعنی دولت با آموزش این گوهر را به انحراف کشیده است. به همین دلیل کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو و حل مسئله کورد دیگر کلید حل همه مسائل و مشکلات داخلی ایران است که میتواند رنسانسی جدید را در داخل ایران و در روژهلات کوردستان ایجاد کند. به ویژه انقلاب ژن ژیان آزادی که اساس محکم مبارزات را به وجود آورد، باید بر این اساس این کارزار انجام بگیرد. این کارزار بدون شک سبب توسعه دموکراسی و بنیاد نهادن ملت دموکراتیک در جغرافیای ایران و گسترش آن به سوی آسیا و خاورمیانه خواهد شد.
مقاومت رهبر آپو و گریلا به بشریت امید میبخشد
* به سالگرد توطئه بینالمللی علیه رهبر آپو نزدیک میشویم که مدت ۲۵ سال است رهبر آپو در زندان امرالی تحت انزوای شدید قرار دارد. این توطئه را چگونه ارزیابی میکنید؟
یک بار دیگر از طرف حزبمان سالگرد توطئه بینالمللی که به عنوان روز سیاه مشهور است را محکوم کرده و مقاومت بینظیر رهبر آپو را ستایش کرده و در شخص رفیق لیلا(ویان کاروخ) آن شهدایی را که جان خود را با شعار «هیچکس نمیتواند روز ما را تاریک کند» فدا کردند و علیه این توطئه ایستادند، یاد همه را گرامی میداریم و عهد خود را برای ادامه راه و مبارزاتشان تکرار میکنیم.
با این توطئه در خاورمیانه دخالت کردند و جرقه آتش جنگ جهانی سوم با این توطئه زده شد. چون خلق کورد خلقی است که با پیشاهنگی رهبر آپو در توسعه دموکراسی و بنیاد نهادن ملت دموکراتیک در منطقه نقش دارد و آن را خطری جدی علیه منافع خود دیدند. همزمان رهبر آپو تلاش بیوقفهای در راستای زنده کردن موجودیت خلق کورد، اراده زن آزاد، جوانان آزاد و اتحاد خلقهای منطقه انجام داده است. به ویژه رهبر آپو با تلاشهای خود سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن را خنثی کرده است. غیر از آنکه در میان کوردها سیاست ملی را گسترش داده است، تفکر افراد را تغییر داده و در راستای بنیاد نهادن مرد آزاد و زن آزاد که به قطار آزادی بپیوندد، مبارزات بیوقفه ای انجام داد تا علیه تفکر حکومت مبارزه کنند. این تلاشهای رهبر آپو، فلسفه و پارادیگمای خود را جهانی کرد. به همین دلیل در سطح جهانی از مسئله مشروع خلق کورد و فلسفه زندگی رهبر آپو صیانت میشود. برنامه ریزان این توطئه از تاثیر بزرگ رهبر آپو ترسیدهاند که مبادا انقلابی جهانی برپا کند و این نیز علی رغم توطئه آنها محقق شد.
رهبر آپو بر اساس معیارهای زندگی و فلسفه مبارزه خلق کورد آنها را از تسلیم بودن آزاد نمود و سیاستی دموکراتیک در منطقه ایجاد کرد. به همین دلیل این نیروها دیگر مانند گذشته نمیتوانند خلق کورد را در راستای منافع خود به کار بگیرند. به همین دلیل در راستای آرمانهای کثیف خود رهبر آپو را هدف توطئهای بینالمللی قرار دادند. در ابتدا خواستند با این توطئه رهبر آپو را در راستای منافع خود به کار گیرند، اما با واکنش خلق علیه این توطئه نیروهای اشغالگر شگفتزده شدند. همزمان مقاومت رهبر آپو همه برنامههای آنها را نابود کرد و امرالی را که مکان مرگ است به مکان مقاومت، مبارزه و رستاخیز تبدیل نمود. به همین دلیل رهبر آپو در امرالی یک سیستم جدید بنیاد نهاده و پارادیگمایی برای عصر حاضر به وجود آورد. این گونه همه توطئهها و نقشهها را خنثی نمود. یعنی مقاومت رهبر آپو به خلق نیرو بخشید. مقاومت خلق کورد نیز رشد یافت. به همین دلیل بیشتر از نیم قرن است که خلق ما از رهبر آپو و گریلا صیانت میکند. علی رغم آن که قربانیان زیادی داده است اما دست از مبارزه نمیکشد. به همان صورت گریلا نیز در مقاومتی بینظیر قرار دارد. یعنی روزانه با مبارزات خود حماسه میآفریند. این مقاومت به بشریت امید میبخشد و در اساس توطئه بینالمللی را خنثی نموده است.
دیگر خلق کورد به این باور رسیده است که بدون رهبر آپو زندگی ممکن نیست و پکک اینجاست وخلق نیز در اینجاست. یعنی رهبر آپو و خلق کورد مانند روح و جسم به یکدیگر وابسته هستند. زمانی که میگویند بدون رهبری زندگی ممکن نیست، یعنی بدون آزادی زندگی ممکن نیست. به همین دلیل خلق کورد دیگر علیه این توطئه چشمانش باز شده و معتقدم که در سالگرد توطئه صیانت خود را به اوج میرساند.
خلق کورد در روژهلات کوردستان نیز به ویژه پس از توطئه در سال ۱۹۹۹ صیانت بیمانند و باشکوهی از رهبر آپو انجام داد. علیه این توطئه موضعگیری انقلابی نشان داد. در نتیجه این موضعگیری حزب حیات آزاد کوردستان پژاک تاسیس شد. بر این اساس، بر اساس فلسفه زندگی و مبارزات رهبر آپو آموزشی به وجود آمد و بر اساس آن سازماندهی بنیاد نهاده شد که فعالیتهای دموکراسی را کارآمد کرد. به همین دلیل زمان آن فرا رسیده است که خلق کورد این متد را بیشتر کارآمد کند و این تاریخ زرین خود را یک بار دیگر علیه اشغالگران تکرار کند. یعنی با تمام توان خود از رهبر آپو صیانت کند تا به طور کامل توطئه خنثی شود. بدون شک خنثی نمودن این توطئه نیز با شرکت فعال و کارای خلق در کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو و راه حل مسئله کورد محقق میشود. به همین دلیل باید در چهارچوب این کارزار خلق کورد حقوق مشروع و روای خود را محقق کرده و در سال جدید توطئه مبارزات خود را دوشادوش گریلا به اوج رسانده و از وظیفه تاریخی اخلاقی و وجدانی خود صیانت کنند.»