زمانیکه ارتش ترکیه بیچاره می‌ماند، از مواد شیمیایی استفاده می‌کند

ارتش ترکیه که در برابر نیروهای گریلا درمانده است، می‌خواهد با استفاده از سلاح‌های شیمیایی به نتیجه برسد. استفاده از مواد شیمیایی بسیار تنها راه پنهان کردن درماندگی او بود.

دولت ترکیه که از سال ۲۰۱۵ بدین سو، در تایخ و با عنوان‌های مختلف حملات مختلفی با هدف نابودی جنبش آزادی انجام داد، زمانیکه بی‌نتیجه ماند، از سال ۲۰۲۱ به طور گسترده از سلاح‌های شیمیایی و بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی استفاده می‌کند. اینکه صدها یا حتی هزاران حمله هوایی علیه مبارزان رهبر آپو در کوه‌های کوردستان انجام گرفته و همچنین سلاح‌های ممنوعه استفاده شده است، اگر مشخص‌ترین نمود بیچارگی دولت ترکیه نباشد، پس چیست؟ دولت فاشیست ترکیه که در برابر نیروهای گریلا درمانده است و جرات جنگ تن به تن را ندارد، می‌خواهد با استفاده از سلاح‌های شیمیایی به نتیجه برسد.

دولت فاشیست ترکیه که از سلاح‌های شیمیایی علیه مواضع و تونل‌های جنگی در مناطق حفاظتی مدیا به ویژه در مناطق زاپ، شهید دلیل در غرب زاپ و منطقه متینا استفاده می‌کند، با این جنایت جنگی که مرتکب می‌شود، فکر می‌کند که می‌تواند گریلاهای آزادی‌بخش را تسلیم کند یا عملیات‌های گریلاها را متوقف کند. در بیانیه رسمی مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی نیروهای مدافع خلق (ه‌پ‌گ) در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴، به اشتراک گذاشته شد که در حملات شیمیایی ارتش فاشیست به مواضع جنگی در منطقه مقاومت تپه اورته در متینا در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴، ۵ گریلای آزادی‌بخش به شهادت رسیدند. دولت فاشیست ترکیه که سالها به این فکر می‌کرد که می‌تواند با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در کوه‌های کوردستان گریلاها را نابود یا تسلیم کند، هنوز نفهمیده است که ایده رهبر آپو جهانی شده و گریلا ساده‌ترین مجری عملی آن است. زیرا حتی مواد شیمیایی روی قلب‌هایی که هدفشان آزادی است، کار نمی‌کند.

قهرمانانی که مسیر جنگ را تعیین کردند

نیروهای همدست و مزدور حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) که چنانچه در طول تاریخش انجام داده به خط خیانت ادامه دادند و از گشودن درهای باشور کوردستان به روی جلادان خود دست برنداشتند، نه تنها سکوت کردند، بلکه به سربازان فاشیست ترک کمک کردند تا در باشور کوردستان مستقر شوند. این واقعیت ده‌ها بار مستند شده است. وقتی به تاریخ کوردستان نگاه می‌کنیم، رویه نیروهای پ‌دک در سال‌های اخیر که رویکردهای خیانت‌آمیز و همدستانه آنها را در هر صفحه از تاریخ می‌توان مشاهده کرد، آخرین نقطه‌ای شده است که صبر مردم کورد را لبریز کرده است.

با وجود خط‌مشی خیانت و همدستی، مقاومت عظیم گریلاهای آزادی‌بخش هر بار موفقیت‌های جدیدی را به همراه دارد. در بسیاری از مناطق زندورا، تپه حکاری، تپه چارچَل، تپه اورته و متینا، گریلاهای ه‌پ‌گ و یژا استار با گفتن «به عبور اشغالگران اجازه نمی‌دهیم»، با ادعای مجازات هر اشغالگری که وارد خاک کوردستان می‌شود، می جنگند. مقاومت عظیم به رهبری رِبَر و هِژار-ها در منطقه زندورا، نوری، آمارا و آزه-ها در تپه حکاری مسیر جنگ را تعیین کرد. پ‌ک‌ک که از زمان شکل‌گیری خود می‌دانست چگونه با پرداخت هزینه قوی‌تر شود، از هر شهادتی قدرت و تجربه می‌گیرد. این یک اصل و ارزشمند است که در برابر هر شهادتی در پ‌ک‌ک، به سوی نوآوری‌های بزرگ گام برداریم. زیرا رهبر آپو به یاد رفیق حقی کارَر پ‌ک‌ک را تأسیس کرد، به یاد عگید ارتشی و به یاد بِریتان ارتش زنان را تشکیل داد. این سنت که با رهبر آپو آغاز شد، همچنان مانند روز اول در صفوف پ‌ک‌ک ادامه دارد. بر این اساس، گریلاهای آزادی‌بخش از هر بهایی که در مبارزه برای هستی و آزادی در برابر دومین ارتش بزرگ ناتو می‌پردازند، نیرو می‌گیرند و پاسخ‌های بزرگی می‌دهند.

تنها چاره‌ی ارتش ترکیه

دولت فاشیست ترکیه که با وجود هر بار استفاده از سلاح‌های شیمیایی این واقعیت را نمی‌پذیرد، بدون توجه به این جنایات جنگی که مرتکب می‌شود، ادامه می‌دهد. اکنون، بر اساس اطلاعات رسمی به اشتراک گذاشته شده توسط مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی ه‌پ‌گ، هنگامی که ترازنامه کاربرد سلاح‌های شیمیایی و بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی را فقط در منطقه متینا در عرض یک ماه مشاهده می‌کنید، درک این موضوع دشوار نخواهد بود که دولت فاشیست در آستانه شکست است. استفاده از مواد شیمیایی از بیچارگی‌اش است. این نشانه شکست است. سلاح‌های شیمیایی، بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی و مواد منفجره ممنوعه در مجموع ۱۱۵ بار در منطقه متینا تنها در یک ماه استفاده شد. ۱۱۰ مورد از این تونل‌ها فقط علیه تونل‌های جنگی تپه اورته مورد استفاده قرار گرفت. استفاده گسترده دولت ترکیه از مواد شیمیایی تنها راه پنهان کردن بیچارگی‌اش بوده است.

فرزندان نجیب مردم کورد

اخیراً در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴، ۵ گریلای آزادی‌بخش در حملات شیمیایی مکرر در تونل‌های جنگی مواضع مقاومت تپه اورته به شهادت رسیدند. بَرچم، رستم، شاهین، جوان و ژیان که به اشغالگران اجازه عبور ندادند و در عین حال با جنگیدنی شدید تا آخر به خیانت و مزدوری پاسخ دادند، بار دیگر نشان دادند که خیانت پیروز نخواهد شد. فرزندان نجیب و دلیر این مردم شریف که با مقاومت خود تاریخ‌ساز شدند، به وظایف دوران خود عمل کردند و ملموس‌ترین نمونه خط آپویی شدند. پرچمی را که از نوری، آمارا، آزه، چکدار، روزا، سرحد و روژهات به ارث برده بودند، حمل کردند و به رفقای پس از خودشان واگذار کردند. بَرچم، رستم، شاهین، جوان و ژیان... آنها فداکارانه در صفوف گریلایی زندگی می‌کردند. آنها برای دفاع از این سرزمین‌های گرانبها با جان خود بی‌امان جنگیدند. آنها در برابر انواع حملات سخت جنگیدند و با لبخند به استقبال پیروزی رفتند. زیباترین عابده‌های سَرکَفتن (پیروزی) شدند.

بَرچم کوه‌های زاگرس

برچم که در جولَمِرگ متولد شد، از واقعیت اجتماعی آگاه است، زیرا بر اساس سنت‌های کوردی بزرگ شده است. برچم که معتقد است مبارزه مسلحانه برای جامعه او برای دستیابی به آزادی ضروری است، در سال ۲۰۱۴ به کوه‌هایی که متعلق به خود می‌دانست می‌آید. عظمت خیره‌کننده زاگرس که در دامنه آن رشد کرده، شخصیت یک زن نجیب زاگرسی را در او می‌آفریند. او اولین دوره آموزشی خود را در منطقه خواکورک که بخشی از زاگرس است گذراند. بعداً در مناطق قندیل، متینا و بعداً در منطقه شنگال برای نجات مردم ایزدی از دست داعش حضور فعال داشت. برچم که تجربه نظامی در روندهای مختلف جنگ داشت، پیشنهاد می‌کند برای پاسخ به حملات به مناطق حفاظتی مدیا، به مناطقی برود که در نتیجه اصرار آنها جنگ شدیدی در آن در جریان است. برهمین اساس، برچم که با گذراندن آموزش‌های ایدئولوژیکی و نظامی به اندازه کافی خود را برای گریلای دوران جدید تجهیز کرده بود، پس از پایان آموزش به تیم‌های حرکتی (سیار) پیوست و در هر فرصتی اشغالگران را هدف قرار داد. تپه اورته پس از روند مبارزاتی شدید و موفقیت‌آمیزش در مواضع مقاومت شرکت کرد. او با اعتقاد به پیروزی در تونل‌های مقاومت زحمت می‌کشد و بر همین اساس به یکی از چهره‌های شاخص مقاومت تبدیل می‌شود. او با عشق به زندگی، وفاداری به رفقایش و چهره‌ای خندان، جایگاهی فراموش‌نشدنی در قلب رفقایش در تونل‌های مقاومت به دست آورد. او با هوش نابقه‌ای خود می‌داند که چگونه دشمنی را که می‌خواهد هر بار به تونل‌های مقاومت نزدیک شود، ناامید کند.

رستم که به صدای وجدانش گوش می‌دهد

هر کدام از آنها جانشین کسی هستند. برخی از آنها جانشین خواهرش، برخی برادرش، برخی دوست دوران کودکی... او یکی از آن جانشینان اورهان یاقوت است که در صفوف گریلا به نام رستم آرپِت شناخته می‌شود. رستم که در منطقه وَستان شهر وان در خانواده‌ای پایبند به ارزش‌های میهن‌دوستانه به دنیا آمد، می‌داند که چگونه در طول زندگی خود به این ارزش‌ها پایبند باشد. رستم با آگاهی عمیق از میهن‌دوستی، در سنین پایین با واقعیت دشمن روبرو می‌شود. این واقعیت او را به دنبال آزادی سوق می‌دهد. پیوستن خواهرش به صفوف گریلا در دهه ۱۹۹۰ نه تنها علاقه بیشتری به گریلا در او ایجاد کرد، بلکه جستجوی آزادی او را نیز عمیق‌تر کرد. رستم که از شهادت خواهر بزرگترش «بهار» در سال ۲۰۱۱ بسیار متاثر شده بود، در برابر حملاتی که دولت فاشیست ترکیه به مردم کورد انجام داد سکوت نکرد و بر مبارزه برای آزادی متمرکز شد. رستم که در کوهستان‌های فَراشین به صفوف گریلا پیوست، در مدت کوتاهی به مناطق حفاظتی مدیا می‌رود و اولین دوره آموزشی خود را در منطقه متینا می‌بیند و سپس به طور فعال وارد مرحله عملی شد. علاقه و کنجکاوی او به زندگی، عشق به مبارزه، شور و شوق و روحیه او باعث ایجاد حس اعتماد جدی در رفقایش می‌شود. بر این اساس، با آگاهی از معنای هر کاری که انجام می‌دهد، کار خود را با جدیت فراوان پیش می‌برد. او برای انجام وظیفه انقلابی خود در شرایط سخت جنگ، با پیشنهاد خود به متینا بازمی‌گردد و تا آخرین قطره خون خود با هدایت رفقایش در شدیدترین لحظات جنگ می‌جنگد.

شاهین، مبارز مقاوم منطقه سرحد

شاهین که اصالتاً اهل شهرستان گمگم (وارتو) شهر موش بود، در برابر فشارها و حملات شدید دشمن سکوت نکرد و در سال ۲۰۱۵ به صفوف گریلا پیوست. شاهین نودا که اولین ایستگاهش منطقه بوتان بود در همان سال به هفتانین رفت. شاهین که علاوه بر آموزش‌هایی که دیده به مدت سه سال در هفتانین وارد عمل می‌شود، می‌داند چگونه با شرکت در عملیات‌های متعدد شخصیت فعال خود را به قوی‌ترین شکل آشکار کند. با حمله‌ی دشمن به متینا او نیز به این منطقه می‌رود. او ابتدا در تیم‌های حرکتی (سیار) برای پاسخگویی به حملات دشمن علیه تونل‌های جنگی شرکت می‌کند و در اینجا با انجام وظایف و مسئولیت‌های خود بی‌امان با دشمن می‌جنگد. در تیم‌های حرکتی، او بطور پی‌درپی به دشمن ضربه وارد می‌کند، درست مانند یک شاهین (عقاب)، ابتدا روی هدف خود تمرکز می‌کند و سپس می‌داند که چگونه با یک حمله مهیب هدف را نابود کند. سرانجام، شاهین که جای خود را در تونل‌های جنگی تپه اورته گرفت، همراه با رفقایش مانند قهرمانان قبل از خود، با مقاومت‌شان تاریخ ساز شد.

جوان مبارز از منبج

جوان در واقعیت خانواده‌ای پایبند به فرهنگ خود شکل گرفت. پس از هجوم تبهکاران داعش به منبج، او و خانواده‌اش مدت‌ها شاهد تمام حملات غیرانسانی آن‌ها بودند و همین امر باعث توسعه جستجوی او برای آزادی شد. در سال ۲۰۱۶ به یمن نیروهای آزادی‌بخش روژاوا با اندیشه‌های رهبر آپو آشنا شد و همراه با خانواده‌اش به نیروهای آزادی‌بخش بیشتر علاقه‌مند شدند. در جریان کارزار آزادسازی منبج و پس از آزادسازی آن، با آشنایی بیشتر مردم عرب با اندیشه‌های رهبر آپو، صدها جوان عرب مانند جوان به جنبش آزادی پیوستند. پارادایم رهبر آپو که همه خلق‌ها را در بر می‌گیرد یکی از موضوعاتی بود که او را بیشتر تحت تاثیر قرار داد. جوان منبج که مدت‌ها عضوی از نیروهای آزادی‌بخش روژاوا بود، برای پاسخ به حملات دولت فاشیست ترکیه در کوه‌های کوردستان به کوه‌های کوردستان روی آورد. او خیلی سریع با سبک زندگی گریلای سازگار می‌شود. به مواضع جنگی تپه اورته روی می‌آورد. او با عشق به زندگی، کنجکاوی و هیجان خیلی سریع در زندگی گریلایی فعال می‌شود. او با عملیات‌های موفق خود در مواضع جنگی ضربات سنگینی به دشمن وارد می‌کند. هر بار با خلاقیت بیشتری به هر حمله دشمن پاسخ می‌دهد. او یکی از جنگجو و مبارزانی بود که با سبک زندگی فداکارانه خود مواضع مقاومت را به قلعه‌های نابود‌نشدنی آزادی تبدیل کرد.

ژیان، که مانند نام خود زندگی نمود

ژیان در خانواده‌ای میهن‌دوست در شهر اِلیح به دنیا آمد. او به خاطر هزینه‌هایی که خانواده‌اش در جنبش آزادی پرداخته است، با داستان‌های قهرمانان بزرگ می‌شود. در دوران جوانی به فعالیت‌های حزبی-سازمانی مشغول بود. ژیان که از طریق فعالیت‌های میدانی اجتماعی که در آن شرکت داشت با واقعیت زنان بیشتر آشنا شد، در سال ۲۰۱۵ به صفوف گریلا در منطقه گارزان پیوست و معتقد بود که زنان در کوهستان به آزادی دست خواهند یافت. تمرکز عمیقی که در نتیجه آموزش صورت می‌دهد، تغییرات فوق‌العاده ای را در شخصیت او آشکار می‌کند. ژیان که همیشه دوست داشت در مناطقی باشد که جنگ شدید است، به عنوان گریلای یژا استار به شنگال رفت. ژیان که همیشه نقش فعالی در جنگ داشت، در این زمینه تجربه نظامی جدی کسب می‌کند. پس از آن ژیان به منطقه آواشین در مناطق حفاظتی مدیا اعزام شد و چهار سال جنگید. او پس از این تجربیات می‌خواهد با رفتن به متینا به جنگ شدید پاسخ دهد. با روحیه و اشتیاق فراوان جای خود را در میانه مقاومت در تونل‌های جنگی در تپه اورته می‌گیرد. قاطعیت و اراده او با ایثار و اخلاص او ترکیب می‌شود. او هر بار موفق می‌شود حملات دشمن را خنثی کند.