آناتومی رِبَر احمد

رِبَر احمد که آموزش‌های اولیه خود را از میت دریافت کرده است، پل‌های بین میت و پاراستن را ساخت. او یکی از عاملان بحران اقتصادی و قتل‌های بلاتکلیف است که ۳۰ سال است ادامه دارد. او همچنین در راس سازمانی است که نیروی غیرقانونی پیشمرگه روژ را سازماندهی می‌کند.

یکی از گروه‌هایی که بیش از همه در راستای  اشغالگری و تلاش‌های دولت ترکیه برای الحاق باشور کوردستان بسیج شد حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) است. تنها «دستاوردی» که سیاست ۳۰ ساله تکیه بر دشمن به ارمغان آورد، خط خیانت بود که در میان خلق باشوردر پ‌دک شناخته می‌شود. همانطور که پ‌دک که از زیر سیاستهای افشا و رسوا شده در کوردستان بیرون می‌آید، هر اندازه این سیاست‌های‌ مذکور افشا می‌شوند، تهاجمش به پ‌ک‌ک افزایش می‌یابد.

معادله آزادی و خیانت

معادله موازی مذکور مبتنی بر دیالکتیک مبارزه- همدستی در تاریخ جنگ کوردستان است. در حالی که رشد مبارزات حقیقت، همه ضدسیاسی‌ها را آشکار می‌کند، این وضعیت به اصطلاح «دست زدن به پایانه‌های عصبی» نیز اشاره می‌کند که یکی از تعاریف روانی سیاست در پ‌دک است. علیرغم همه تلاش‌ها، عملیات ادراکی، تلاش برای اعلام برائت کردن در ظاهر و خرج کردن میلیون‌ها دلار، برچسب روی پ‌دک که «با خون» بدست آورده است را نمی‌توان از حافظه پاک کرد.

علاوه بر این، در حالی که جای تعجب است که آیا پ‌دک سیاست «عاری شدن» از این برچسب را دارد یا خیر، با اظهاراتی که هر از چند گاهی از منابع رسمی منتشر می‌شود، در این موضوع سردرگمی بیشتری ایجاد می‌شود.

هدف نشان دادن پ‌ک‌ک از سوی رِبَر احمد

آخرین اظهارات رِبَر احمد وزیر امور داخلی اقلیم کوردستان به برخی از رسانه‌ها این بود: «با خوشحالی باید بگویم که دولت عراق اخیراً تصمیم گرفته است که پ‌ک‌ک یک سازمان ممنوعه است. پ‌ک‌ک باید آن مناطق را ترک کند تا مردم منطقه و روستاییان آنجا با مشکل و رنج مواجه نشوند.» جمله «پ‌ک‌ک منشأ همه مشکلات است» تنها یکی از عینی‌ترین مثال‌هاست.‌

تاکتیک‌های آنکارا

یکی از راه و روش‌های اساسی پ‌د‌ک اینست که در هر قدم خود پ‌ک‌ک را مورد اتهام قرار می‌دهد و هدف می‌گیرد. این تاکتیک را نیز از آنکارا فراگرفته است. احمد در سال ۱۹۶۸ به دنیا آمد، در سال ۱۹۹۷ در مهندسی ساختمان‌سازی دانشگاه صلاح‌الدین تحصیل می‌کرد و در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه امنیت ملی عراق در بخش امنیت ملی فوق لیسانس گرفته است.

سال‌های فعالیت در پاراستن

احمد زمانیکه عضو اتحاد مهندسان کوردستان بود در سازمان استخبارات پ‌د‌ک ‌(پاراستن) مشارکت کرد، گام به گام در کارهای استخباراتی پ‌د‌ک ترفیع پیدا کرد. در سال ۱۹۹۸ به مشاور استخباراتی مسرور بارزانی مبدل شد، در میان سال‌های ۲۰۰۰-۲۰۰۵ به ریاست سرویس استخبارتی و پاراستن اقلیم کوردستان دست یافت. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ مسئول ستاد هماهنگی تحلیلی در پاراستن بود و تا سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از مسئولان کل باقی ماند. در سال ۲۰۱۹ در حکومت اقلیم به ریاست مسرور بارزانی، او وزیر کشور بود. وزیر کشور ‌(وزیر امور داخله) پ‌دک اولین آموزش خود را از استخبارات ترکیه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(میت) فراگرفت.

اولین ایستگاه هاکان فیدان

در نتیجه روابط، احمد به یکی از پل‌های بنیادین میان میت‌ و پاراستن مبدل شد. وزیر امور خارجه ترکیه، هاکان فیدان قبل از هر دیدار خود از بغداد یا هولیر ابتدا با احمد دیدار می‌کند. این گذشته استخباراتی  به سال ۱۹۹۴ می‌رسد، زمانیکه اولین پایگاه‌های ارتش ترکیه در باشور احداث می‌شدند. از آن زمان تاکنون او به یکی از کسان اصلی مبدل شد که در عملیات‌های استخباراتی ترکیه علیه جنبش آزادی کوردستان، پیشقدم بود.

در بنیانگذاری پیشمرگه‌های روژ نقش داشت

احمد که علیه انقلاب روژاوا از نیروهایی پشتیبانی کرد که نقش مخرب و ضدمیهنی ایفا می‌کردند، در عین‌حال برای بنیانگذاری پیشمرگه‌های روژ نیز که نیرویی شبه‌نظامی و غیرقانونی می‌باشد و به هیچ نهاد نظامی عراق و یا وزارت پیشمرگه مرتبط نیست پیشدستی کرد. احمد در مرکز سیاست‌های این نیرو، سازماندهی می‌کند، آموزش می‌دهد و تعیین تکلیف می‌کند. پ‌د‌ک نیز این نیروها را علیه پ‌ک‌ک در بادینان و دیگر مناطق حفاظتی مدیا مستقر می‌کد. پیشمرگه‌های روژ که برای اشغالگری ترکیه پیشاهنگی می‌کنند، برای اینکه خلق بادینان را مجبور به کوچ اجباری و آوارگی کنند،‌ هرکاری انجام می‌دهند.

کسی که برای شنگال، پیمان‌نامه ۹ اکتبر را امضا کرد

احمد نه تنها علیه روژاوا بلکه علیه شنگال نیز اقداماتی انجام داد و پیمان‌نامه ۹ اکتبر ۲۰۲۰ که مبتنی بر اراده خلق شنگال نیست را به عنوان مدیریت اقلیم کوردستان در بغداد امضا کرده است. اکنون نیز برای اینکه این پیمان‌نامه اجرایی شود، هر کاری و هرچه از دستش برآید را انجام می‌دهد.

فروختن انقلابیون روژهلات به ایران

احمد که جنبه استخباراتی خود را از یک جانبه بودن بیشتر به‌صورت چندجانبه بودن، گسترش داده، تنها برای میت کار نمی‌کرد. بلکه در عین حال انقلابیون روژهلات کوردستان که در باشور کوردستان اسکان یافته بودند را در ازای مبلغ زیادی پول به اطلاعات ایران فروختند. یکی از نمونه‌هایش هم در سال ۲۰۲۱ زمانیکه احمد وزیر امور داخلی بود، به قتل رساندن عضو کمیته مرکزی پ‌د‌ک-ا، موسی باباخانی بود که در هولیر در هتلی از سوی دولت ایران به قتل رسید. پس از قتل‌ او تمام شواهد حاکی از نقش احمد و گروه او بود.

معمار زندان آکره

در باشور کوردستان سال‌هاست که بخش‌های زیادی از جامعه با شکنجه‌های غیرانسانی روبرو می‌شوند. زندان‌های آکره، مَسیف و سِپیلک مرکز این شکنجه‌ها می‌باشد، احمد نیز معمار اعمال انجام شده در آن زندان‌ها می‌باشد و به ویژه نیز در زندان آکره این مسئله بیشتر مصداق دارد. می‌دانیم که احمد مدتی هم مسئول زندان آکره بوده است.

دادگاه فدرال نپذیرفت

از سوی دیگر احمد به عنوان کاندید پ‌د‌ک در انتخابات ریاست جمهوری عراق که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، از سوی بسیاری از طرفین در عراق و به ویژه در دادگاه فدرال مورد تایید واقع نشده و پذیرفته نشد. دادگاه علت رد کردن کاندیداتوری را نیز پرونده ‌«قتل» و ‌«ربایش» که مدتی قبل درباره احمد تشکیل شده بود اعلام کرد.