یادداشت

چهل و یکمین سالگرد کارزار قهرمانانه

گریلا به تدریج دوره‌های سخت را پشت‌سر می‌گذارد و با بازسازی خود، پتانسیل عظیم خود را بطور روزافزون به جنگ کانالیزه می‌کند. بنابراین، گریلا در سال ۴۱مین به پیروزی بسیار نزدیکتر است.

کارزار ۱۵ اوت

کوردها و دوستانشان چهلمین سالگرد کارزار گریلایی ۱۵ اوت ۱۹۸۴ را جشن می‌گیرند. جشن‌های پرشور در هر زمینه‌ای به رهبری زنان و جوانان برگزار می‌شود. بی شک پرمعنی‌ترین جشن توسط گریلاهای آزادی کوردستان برگزار می‌شود. روزها است که عملیات‌هایی برای گرامیداشت چهلمین سالگرد کارزار ۱۵ اوت در بسیاری از مناطق متینا، به ویژه در مناطق مقاومت سرگله و تپه بهار در زاپ و در منطقه مقاومت گُلکا انجام شده است. بسیاری از مناطق باکور کوردستان به ویژه گَوَر نیز به این امر اضافه شده است. از آنجایی که این عملیات‌ها بسیار موفقیت‌آمیز هستند، به تبهکاران فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ ضربات سنگینی وارد شده است. قابل درک است که در چهل و یکمین سال کارزار قهرمانانه، جنگ گریلایی بیشتر توسعه خواهد یافت و پیروزی‌های مهمی به دست خواهد آورد.

همانطور که مشخص است، پ‌ک‌ک مقدمات کارزار ۱۵ اوت را در منطقه لبنان و فلسطین انجام داد. نتایج این کارهای انجام شده در اوایل دهه ۱۹۸۰ در کنفرانس اول و کنگره دوم عینیت یافت. پ‌ک‌ک در کتاب خود با عنوان «نقش خشونت در کوردستان» خط‌مشی نظامی را که قصد داشت علیه رژیم فاشیستی-نظامی ۱۲ سپتامبر اجرا کند، توضیح داد. این خط‌مشی را انطباق خط‌مشی جنگ مردمی درازمدت اجرا شده توسط بسیاری از خلق‌ها، بصورت مشخص در کوردستان عنوان می‌کرد. در حالی که یک جنگ گریلایی در کوردستان را پیش‌بینی می‌کرد، از نظر استراتژیک اتحاد با انقلاب مردمی دموکراتیک ترکیه و نظام سوسیالیستی واقعی را تعیین می‌کرد. بر این اساس، سازماندهی یک جبهه آزادیبخش ملی در کوردستان و تأسیس «جبهه متحد مقاومت علیه فاشیسم» برای ترکیه را مبنا قرار داد.

تدارکات پ‌ک‌ک در مناطق استراتژیک کوهستانی کوردستان ادامه یافت و اجرای خط‌مشی مذکور با عملیات‌های دیهه و شمزینان که در ۱۵ اوت ۱۹۸۴ انجام شد آغاز شد. پ‌ک‌ک پس از غلبه بر موانع پیش روی تداوم جنگ گریلایی بی‌وقفه، با جنگ‌های گریلایی گسترده خود به سطح قیام‌های مردمی اوایل دهه ۱۹۹۰ رسید. گرچه مقاومت مردمی همراه با گریلاها دستور کار برداشتن گام‌های جدید در راستای استراتژی تعیین شده را مطرح کرد، اما انحلال جنبش انقلابی در ترکیه و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چنین اجازه‌ای را نداد. در این شرایط، اگرچه رهبر آپو ایجاد یک منطقه آزاد شده بر پایه بوتان و بهدینان را در نظر داشت، اما رهبری گریلاها در عمل نتوانست به این مهم دست یابد. در نتیجه، «حکومت اقلیم کورد» بر اساس «مبارزه با پ‌ک‌ک» تأسیس شد و جنگ باشور در اکتبر ۱۹۹۲ علیه پ‌ک‌ک تحمیل شد. بنابراین، اداره‌ی با محوریت هولیر به عنوان یک نتیجه غیرمستقیم از جنگ گریلایی در حال توسعه (یعنی مخالف آن) شکل گرفت.

هنگامی که آتش‌بس پ‌ک‌ک در مارس ۱۹۹۳ نتیجه‌ای نداشت، جنگ ۱۹۹۳-۱۹۹۸، بزرگترین جنگ بین کوردها و جمهوری ترکیه، به منصه ظهور رسید. این جنگ شکست خورده در نهایت توطئه بین‌المللی را آشکار کرد. در دوره آتش‌بس اعلام شده در ۲ اوت ۱۹۹۹، گریلاها در کوهستانی‌ترین مناطق مرزی ترکیه و عراق مستقر شدند و در سپتامبر ۲۰۰۲، این مناطق گریلا به عنوان مناطق آزاد شده تحت عنوان «مناطق حفاظتی مدیا» اعلام شدند. باید در این مناطقه با هرگونه حمله نظامی به این مناطق مبارزه شود و از این مناطق دفاع شود. برای این منظور، بر اساس تغییر پارادایم، تلاش‌هایی برای تجدید و بازسازی گریلاها با نام ه‌پ‌گ توسعه یافت. یک تحول انقلابی با ابعاد ایدئولوژیک، سیاسی و نظامی در اول ژوئن ۲۰۰۴ اعلام شد و در ۱ ژوئن ۲۰۱۰ استراتژی تغییر کرد و اعلام شد که اکنون مبارزه بر اساس استراتژی جنگ مردمی انقلابی انجام خواهد شد. در نتیجه جنگ سخت ۲۰۱۰-۲۰۱۲ و تأثیر فرآیند «بهار عربی»، انقلاب آزادی روژاوا در ۱۹ جولای ۲۰۱۲ شکل گرفت.

پایگاه گریلاها در مناطق حفاظتی مدیا و انقلاب روژاوا در حال توسعه، نیروهای توطئه بین‌المللی را که مسئله کورد را آشکار و ادامه می‌دهند، هراسان ساخت. بر این اساس، «طرح فروپاشی» با هدف درهم شکستن گریلاها و انحلال پ‌ک‌ک تهیه و در نشست شورای امنیت ملی در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴ پذیرفته شد. این طرح از ۲۴ جولای ۲۰۱۵ به مرحله اجرا درآمد. در این زمینه، در ۲۶ اوت ۲۰۱۶، زمانی که بایدن و بارزانی در آنکارا بودند، ارتش ترکیه از طریق جرابلس به شمال شرق سوریه و از طریق (منطقه) چَله به مناطق حفاظتی مدیا حمله کرد.

دقیقاً ۸ سال است که بر اساس اتحاد ترکیه، آمریکا و پ‌دک، یک حمله نظامی شدید علیه مناطق حفاظتی مدیا با هدف درهم‌کوبی گریلا‌ها و اشغال این مکان‌ها انجام می‌شود. بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی و شیمیایی نیز به طور گسترده در این حملات استفاده می‌شود. گریلاهای آزادی کوردستان هشت سال است که قهرمانانه در برابر همه این حملات مقاومت می‌کند و اجازه اشغالگری را نمی‌دهد. از ۳ جولای ۲۰۱۴، حملات ترکیه با مشارکت دولت عراق و بارزانی‌ها به حملات الحاقی تبدیل شده است. بر این اساس با تجربه چهلمین سالگرد کارزار گریلا در ۱۵ اوت ۱۹۸۴، جنگ با شدت تمام در مناطق غرب زاپ و متینا تشدید می‌شود.

معلوم است که کارزار گریلایی ۱۵ اوت ۱۹۸۴، یعنی عملیات دیهه و شمزینان، در چهلمین سالگرد این روزها در منطقه زاپ، جایی که هم اکنون جنگ متمرکز است، برنامه‌ریزی و آماده شد. بنابراین، چهل سال پیش، این منطقه یک منطقه گریلا و یک منطقه مرکزی بود که گریلاها به شدت در آن مستقر بودند. جنگی که از دیهه و شمزینان آغاز شد، سراسر کوردستان را فرا گرفت و اکنون در چهلمین سالگرد خود دوباره در این منطقه مرکزی متمرکز شده است.

فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ که از حمایت فعال دولت عراق و بارزانی‌ها برخوردار است، با حملات وحشیانه‌اش که از هیچ قانون و اخلاقی تبعیت نمی‌کند، می‌خواهد مناطق هفتانین، متینا، زاپ، آواشین و خاکورک-خنیره را اشغال و ضمیمه کند و می‌خواهد این مناطق را تحت عنوان «منطقه حائل» به دولت ترکیه ضمیمه کند. اگر در این امر موفق شود، به سایر مناطق حفاظتی مدیا حمله خواهد کرد و اساساً تلاش خواهد کرد که تمام باشور کوردستان را به قلمرو خود ضمیمه کند. او این کار را با بهره‌گیری از فضای جنگ جهانی سوم و جلوگیری از آزادی کوردها ضروری می‌داند.

اگرچه در گذشته در برابر این امر مقاومت کرده است، اما دولت عراق این طرح را در ازای برق و آب بر اساس توافقنامه ۲۲ آوریل ۲۰۲۴ پذیرفته است. از سوی دیگر، بارزانی‌ها احتمالاً برای خود سودمندتر می‌دانند که باشور کوردستان را به منطقه‌ای از جمهوری ترکیه تبدیل کنند. ایالات متحده آمریکا و نظام دولت‌گرا از ترس اینکه پ‌ک‌ک نقش فعالی در دموکراتیزه کردن ترکیه و خاورمیانه بر اساس آزادی کوردها ایفا کند، می‌خواهد پ‌ک‌ک با حملات فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ درهم شکسته یا حداقل تضعیف شود. بنابراین، اتحاد توطئه بین‌المللی که در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ حمله را آغاز کرد، اکنون در تلاش است تا حمله‌ای مشابه را علیه پ‌ک‌ک و مردم کورد به ویژه رهبر آپو انجام دهد.

در برابر همه این حملات، همه گریلاها و مردم کورد به ویژه رهبر آپو همراه با دوستان خود مقاومت آزادی همه‌جانبه را انجام می‌دهند. بدون شک بزرگترین مقاومت در امرالی در حال وقوع است. ۴۱ ماه است که از وضعیت رهبر آپو اطلاعی دریافت نمی‌شود و نگرانی‌های جدی در مورد سلامت و امنیت او وجود دارد. گریلاهای آزادی کوردستان در هر منطقه از باکور کوردستان و ترکیه می‌جنگند. بدون شک بیشتر در مناطق حفاظتی مدیا با محوریت زاپ می‌جنگد. کارزار ۱۵ اوت و روح پیروزی آن به عنوان یک فداکاری و قهرمانی کامل در مقاومت زاپ محور تجربه می‌شود. بر این اساس است که وارد چهل و یکمین سال کارزار می‌شویم.

همه اینها نشان می‌دهد که در چهل و یکمین سال کارزار، جنگ بسیار فراتر از گذشته خواهد بود و پیامدهای سیاسی و نظامی بسیار مهمی را در پی خواهد داشت. دولت ترکیه و فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ تا کنون تمام ذخایر جنگی خود را در جنگ مستقر کرده‌اند و شروع به استفاده از همه تبهکاران در اختیار خود کرده‌اند. قدرت دیگری در اختیار ندارد و اکنون تنها امید خود را به آغاز جنگ اسرائیل و ایران و انجام انواع تحریکات بر این اساس بسته است. با این حال، واضح است که این نمی‌تواند راه‌حلی باشد. از سوی دیگر، گریلا به تدریج دوره‌های سخت را پشت‌سر می‌گذارد و با بازسازی خود، پتانسیل عظیم خود را بطور روزافزون به جنگ کانالیزه می‌کند. بنابراین، گریلا در سال ۴۱مین به پیروزی بسیار نزدیکتر است. یک فاجعه کامل در انتظار فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ و شرکای آن است.

منبع: یِنی اوزگور پولیتیکا