یادداشت

چهره چندان دیده نشده پ‌دک و بارزانی‌ها: تجاوز جنسی، قتل‌عام زنان

اسامی بارزانی‌ها و پ‌دک که با طراحی مردم باشور از طریق بدن زن، منفعل کردن واکنش آنها و متمایل ساختن آنها برای همکاری با دشمن، یک «دولت خاندانی» ایجاد کردند، در تجاوزهای بی‌شمار، زن‌کشی، آدم‌ربایی و قتل‌های حل نشده مطرح می‌شوند.

تعریف تعیین‌شده برای حزب دموکرات کوردستان (پ‌دک) که نام آن در حال حاضر با «خیانت» و «همکاری» در کوردستان شناخته می‌شود؛ جنبه تاریک معادله باینری با جزئیات کامل را در تاریخ کوردستان بیان می‌کند. دست‌یابی به آگاهی از عمق اشغال و استعمار کوردستان، هر روز با عملکردهای جدید پ‌د‌ک روبرو می‌شود. در داخل پ‌د‌ک؛ قتل‌عام و تجاوز به زنان، که به ویژه یکی از جنبه‌های چندان دیده نشده در خانواده بارزانی است، یکی از نمونه‌های بارز سیاستی که پ‌د‌ک در کوردستان دنبال می‌کند را نشان می‌دهد.

طراحی مردم باشور کوردستان از طریق بدن زن، منفعل کردن واکنش آنها و متمایل ساختن آنها برای همکاری با دشمن به عنوان یکی از راه‌های اصلی انتخاب شد.

بارزانی‌ها همچنین راه‌هایی را برای جلوگیری از ایجاد «مشکل» در آینده از سوی دیگر قبایلی که در برگرفته است امتحان کردند. هدف اصلی این است که خانواده‌هایی که با سیاست‌های پ‌د‌ک مخالفند یا از پیوستن به بارزانی‌ها سرباز می‌زنند را از طریق «فرهنگ تجاوز» تسلیم کنند.

یکی از بزرگترین عواملی که منجر به ظهور نسلی شد که اشغال ترکیه را بر اساس «سندرم استکهلم» درک می‌کند، در نتیجه این سیاست ظاهر می‌شود.

اسامی بارزانی‌ها و پ‌د‌ک که از این طریق یک «حکومت خاندانی» ایجاد کردند؛ در تجاوزهای بی‌شمار، زن‌کشی، آدم‌ربایی و قتل‌های حل نشده مطرح می‌شوند. همه رویدادهای مورد بحث در نتیجه یک سیاست سیستماتیک توسعه یافته‌اند.

در حالی که اسامی برخی از زنان به قتل رسیده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، برخی از این اعمال به دادگاه‌های باشور کوردستان و برخی به دادگاه‌های بین‌المللی به ویژه آمریکا منتقل شد.

نیهاد بارزانی

ساریا میرزا رَشو: از سوی نیهاد بارزانی، یکی از پسران ملا مصطفی بارزانی، در سال ۱۹۸۰ در ناحیه مِرگَسور هولیر مورد تجاوز جنسی قرار گرفت. رشو بعداً به دستور نیهاد بارزانی به قتل رسید.

مینا: مینا که نام خانوادگی‌اش مشخص نیست، در سال ۱۹۹۱ توسط نیهاد بارزانی در منطقه مَسیف هولیر مورد تجاوز قرار گرفت. پدر مینا از جمله کسانی بود که در انفال جان خود را از دست داد. بارزانی خانواده را تهدید کرد تا این ماجرا شنیده نشود و گفت: «اگر به آن رسیدگی نکنید، بقیه خانواده را از طریق انفال نابود می‌کنم» و در نتیجه تهدیدها، مینا را به دست خانواده‌اش به قتل رساند.

چییزی بِرسیاوی: خانواده او در دهه ۱۹۹۰ به عنوان نگهبان به خانه نیهاد بارزانی در سرِرَش، مرکزی که خانواده بارزانی در آن قرار داشتند، رفتند. برسیاوی در اینجا مورد تجاوز قرار گرفت و به قتل رسید. پدر برسیاوی به عنوان یکی از نزدیک‌ترین دوستان ملا مصطفی شناخته می‌شد. نیهاد بارزانی؛ او همچنین سایر اعضای خانواده برسیاوی را که می‌خواستند آنها را مورد بازخواست قرار دهند، طی طرحی در آکره قتل‌عام کرد. این حادثه به عنوان خشونت خانگی منعکس شد.

فایده میزوری: یکی از برادرزاده‌های حسین میزوری که به مدت ۳۰ سال مسئولیت امنیت خصوصی مسعود بارزانی را بر عهده داشت. خانواده فایده ۱۷ ساله که در سال ۲۰۱۳ توسط نیهاد بارزانی در مسیف ربوده و مورد تجاوز قرار گرفته بود، مطلع شدند که او بعداً خودکشی کرده است. در حالی که حسین میزوری در ازای دریافت مبلغ هنگفتی سکوت کرد، رتبه او در پ‌دک نیز افزایش یافت.

در حالی که نیهاد بارزانی به عنوان گنجینه مخفی پ‌دک در پولشویی شناخته می‌شود، او در خارج از کشور به خاطر املاک غیرمنقولی که از طریق فساد در بسیاری از جاها، به ویژه در آلمان به دست آورده، شناخته می‌شود.

نچیروان بارزانی

هِلین الوان ساوا: ساوا ۱۷ ساله، از یک خانواده مسیحی، در سال ۱۹۹۶ با خانواده‌اش برای عزت‌الدین برواری، یکی از اعضای دفتر سیاسی پ‌د‌ک، شروع به کار کرد. جسد بی‌جان ساوا که در اینجا بارها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود، در نزدیکی سد دهوک پیدا شد. به دستور بارزانی، کمیسیون تحقیق و تفحص درباره این ماجرا به ریاست محسن دزه‌ای تشکیل شد که به گوش مسعود بارزانی هم رسید. برواری این رویداد را به کمیسیون تحقیق تایید کرد. او گفت که ساوا توسط نچیروان بارزانی مورد تجاوز قرار گرفته است. مسعود بارزانی پس از اطلاع از این که عامل آن نچیروان بارزانی است، این ماجرا را سرپوش گذاشت. برواری که در آن زمان در رتبه پایین قرار داشت به عضویت دفتر سیاسی پ‌د‌ک ارتقا یافت.

مسرور بارزانی

جهان طاها: طاها که از عملکرد حکومت پ‌دک در باشور کوردستان انتقاد می‌کرد، در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ در یک حادثه رانندگی مشکوک جان باخت. طاها که در مقابل پ‌د‌ک ایستاده و اقدامات بسیاری را علیه سیاست‌های نادرست رهبری می‌کرد، ساعاتی قبل از حادثه در حساب رسانه‌های مجازی خود به اشتراک گذاشته بود: «راه من به مرگ منتهی می‌شود، مرگ مرا فرامی‌خواند». در اطلاعاتی که پس از مرگ وی به دست آمد، مشخص شد که طاها قبل از کشته شدن توسط تیم مسرور بارزانی مورد تهدید قرار گرفته است. در حالی که مرگ طاها در پرونده تشکیل شده در آمریکا علیه مسرور بارزانی نیز منعکس شد، برادر طاها، شاخوان طاها، گفت: «مرگ خواهرم یک قتل سیاسی است.»

سیروان بارزانی

ناز سلمان یعقوب: ناز سلمان یعقوب، وکیل دادگستری، در سال ۲۰۱۶ در شهر هولیر ربوده شد. دو روز بعد جسد او را سوخته در خیابان‌های شهر هولیر پیدا کردند. ناز سلمان یعقوب به خاطر حمایت از زنان به قتل رسیده و تجاوز شده توسط پ‌د‌ک شهرت داشت. در حالی که پیش از این بارها از سوی پ‌د‌ک تهدید شده بود، مشخص شد آخرین فردی که پس از مرگش تلفنی با او صحبت کرده، سیروان بارزانی بوده است.

فاضل میرانی

بیان زین‌العابدین: زین‌العابدین که ۲۲ سال داشت در سال ۱۹۹۲ در حالی که در دانشگاه موصل تحصیل می‌کرد ربوده شد. پدر بیان زین‌العابدین که به مخالفت با سیاست‌های پ‌د‌ک شهرت دارد؛ او در دهوک توسط سعید بامرنه و سلیم کورمارکی از افراد فاضل میرانی، مسئول هیئت اجرایی دفتر سیاسی پ‌د‌ک، بازداشت شد. در حالی که خانواده از پیوستن به پ‌دک خودداری کردند، جسد بیان زین‌العابدین چند روز بعد در خیابان‌های دهوک پیدا شد. تیم میران پس از قتل به فشارهای خود ادامه داد و بعداً پدر بیان زین‌العابدین را در آمدیه دستگیر کرد.

بَرژَنگ زِباری

نسرین حَسو زِباری: زباری ۱۶ ساله توسط برژنگ زباری، پسر بابَکیر زباری، مشاور نظامی رئیس اقلیم کوردستان مورد تجاوز قرار گرفت. تیم زباری؛ با بیان اینکه نسرین زباری توسط برادرش دلیر زباری مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود، هر دوی آنها را به قتل رساند. بابکیر زباری که پس از فهمیدن حقیقت ماجرا وارد عمل شد، به خانواده نسرین پول داد و آنها را وادار به سکوت کرد.

قادر قاچاق، عادل بوتانی و سربست سیندوری

نازک و سولین: نازک (۱۶)، یکی از خواهرانی که خانواده‌هایش نمی‌خواستند به پ‌د‌ک بپیوندند، در سال ۱۹۹۴ توسط قادر قاچاق، مسئول پ‌د‌ک در شنگال، عادل بوتانی عضو دفتر سیاسی پ‌د‌ک و لزگین سیندوری ربوده شد. دختر دوم خانواده، سولین (۱۷ ساله)، که در برابر پ‌د‌ک تعظیم نکرد، در سال ۱۹۹۵ ربوده شد و مورد تجاوز جنسی قرار گرفت. جسد هر دو خواهر بطور برهنه پیدا شد. خانواده اهل آکره به دلیل فشار، باشور کوردستان را ترک کردند.

تیم قادر قاچاق در سال ۱۹۹۶، ۱۴ زن را در آکره و ۱۷ زن را در دهوک ربودند و به آنها تجاوز کردند. تمام زنانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند به قتل رسیدند. در حالی که همه زنان مقتول جزو کسانی بودند که همسر و خانواده خود را در انفال از دست داده بودند، پ‌د‌ک آنها را در وضعیت «خانواده‌های شهید» نگه داشت. خانواده یکی از آنها، فوضیه اسلام رِکانی، علیه عاملان شکایت کیفری ارائه کردند. یافته‌های زنان به قتل رسیده هنوز در اطراف روستای باده، سد دهوک، روستای کَواشه، منطقه پشتا بابلو، پشتا دولا بَسره و بانیا باکوزه یافت می‌شود.

علاوه بر این، قادر قاچاق که در سال ۲۰۱۴ در حمله داعش به شنگال، ایزدی‌ها را رها کرد و با ۱۲ هزار پیشمرگه پ‌د‌ک فرار کرد، همچنین مسئول اسارت هزاران زن ایزدی است که توسط داعش اسیر شدند.

خسرو گوران

ثَوره رقیب عسکر آکره‌ای: او به همراه همسرش عزیز محمد اسناد فساد و جنایت را در مورد پ‌د‌ک به دست آورد. پ‌د‌ک ثَوره رقیب عسکر و همسرش محمد را با شلیک گلوله در خانه‌ای که برای جلوگیری از افشای جنایاتشان یورش بردند به قتل رساند. شخصی که مرتکب قتل شد خسرو گوران رئیس کمیسیون انتخابات اقلیم کوردستان پ‌د‌ک و تیم او بود.

پاراستن، زِرَوانی و یگان ویژه…

سکینه عزت شِخو: او در سال ۱۹۹۱ توسط نیروهای ویژه پ‌دک در روستای گوهَرزه وابسته به آمدیه جایی که هم‌اکنون جنگ و اشغال ترکیه در آن شدیدتر است مورد تجاوز قرار گرفت و به قتل رسید.

نازدار بامرنه: نازدار بامرنه که حرفه خود را به عنوان یک پزشک انجام می‌داد، در سال ۱۹۹۱ توسط پاراستن (استخبارات پ‌دک) در هولیر به قتل رسید.

زنان عضو پ‌آک: در سال ۱۹۹۱، زمانی که حزب آزادی کوردستان (پ‌آک) هنوز در مرحله تاسیس خود بود، ۲۳ نفر از مدیریت حزب توسط عزیز ویسی که اکنون رئیس نیروهای زِرَوانی است و تیم او به دولت ترکیه تحویل داده شدند. ۲۳ عضو پ‌آک، از جمله بسیاری از زنان، توسط میت (استخبارات ترکیه) به قتل رسیدند.

عَیشان محمد علی: وی در سال ۱۹۹۲ در تظاهرات علیه پ‌د‌ک در شهر هولیر در نتیجه تیراندازی نیروهای پ‌د‌ک به سمت مردم هدف گلوله قرار گرفت و به قتل رسید.

هَژیان ایوب: هژیان ایوب که دائماً توسط فردی که با او ازدواج کرده بود مورد خشونت قرار می‌گرفت، بارها از نهادهای رسمی درخواست کمک کرد و بی‌پاسخ ماند. ایوب که توسط فردی که با او ازدواج کرده بود خفه شد، با وجود گزارش کالبد شکافی، پنهان شد. شخصی که ایوب را به قتل رساند در پاراستن کار می‌کرد.