یادداشت

دیرالزور و اصرار بر طرح ورطگی

دوباره حمله می‌کنند تا دیرالزور را از دست اداره خودمدیریتی دربیاورند، درگیری اعراب و کورد ایجاد کنند و مناطق نفتی را تصرف کنند.

حملات دیرالزور

حملاتی دوباره به دیرالزور از منطقه تحت کنترل دولت سوریه انجام شد. پیش از این نیز حملاتی در این منطقه صورت گرفته و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند. اهداف آنها جدا کردن منطقه از اداره خودمدیریتی، ایجاد درگیری اعراب و کورد و تصرف مناطق نفتی است. در صورت تصرف دیرالزور، برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی برای کاهش سایر مناطقی که جمعیت عرب در آن زندگی می‌کنند، یکی پس از دیگری وجود دارد. در واقع، قبل از هر چیز، طرح‌هایی برای حذف جمعیت عرب از مناطق اداره خودمدیریتی و انزوا و سرکوب کوردها در حال اجراست. دولت دمشق می‌خواهد اقتدار خود را با فراموش کردن آنچه که از سر گذرانده‌اند، منحرف کردن دستور کار و استفاده از ناسیونالیسم عربی به مردم بازگرداند.

نفوذ ایران و روسیه

مشکل ابعاد دیگری دارد که فراتر از مدیریت دمشق است. هیچکس به رنج، فقر و خساراتی که مردم متحمل شده‌اند فکر نمی‌کند. همه قدرت‌ها به دنبال تقویت حوزه‌های قدرت و نفوذ خود هستند. ایران یکی از این قدرت‌هاست. معلوم است که سوریه چه شده است. ایران از بشار اسد برای باقی ماندن در قدرت حمایت کرد. به همین ترتیب، روسیه از دمشق برای ماندن در منطقه حمایت کرد. اسد با این حمایت توانست زنده بماند. کوردها هم با اسد نجنگیدند. با وجود تمام تحمیل‌های ترکیه، مردم کورد با داعش مبارزه کردند و به اتحاد آنها نپیوستند. به همین دلیل ترکیه کوردها را هدف قرار داد و آنها را دشمن و تروریست اعلام کرد. اگر کوردها تحمیل‌های ترکیه را می‌پذیرفتند و به اتحاد آن می‌پیوستند، اسد فرصتی برای زنده ماندن نداشت. اسد بقای خود را بیشتر مدیون کوردها است.

آنها در تلاشند تا علیه ق‌س‌د تبلیغ کنند

واقعیت‌ها مدام پنهان می‌شوند و سعی می‌شود آنها را تحریف کنند. ترکیه سعی دارد آنها و مردم منطقه را علیه نیروهای ق‌س‌د تحریک کند تا دمشق را در کنار خود بگیرد. آنها در حال به راه انداختن یک جنگ روانی باورنکردنی هستند. آنها تبلیغات می‌کنند که می‌گویند قبایل عرب علیه نیروهای سوریه دموکراتیک (ق‌س‌د) قیام کرده‌اند. محافل رسمی ترکیه فراخوان‌هایی مبنی بر اینکه نفت منطقه به مردم سوریه بازگردانده شود و از دست تروریست‌ها خارج شود هستند. بر آمریکا و نیروهای ائتلاف فشار وارد می‌کند. او چانه‌زنی‌های نامعقولی می‌کند تا آنها را مجبور کند که روابط خود را با نیروهای ق‌سد قطع کنند. هر جا که ابتکار عملی علیه نیروهای سوریه دموکراتیک یا کوردها باشد، دولت ترکیه روی آن می‌پرد. او به تمام شرارت‌ها فکر می‌کند و سازمان می‌دهد.

ایران کسانی را که سازماندهی کرده به حمله وامی‌دارد

ایران تنها به کمک به دولت سوریه محدود نمی‌شود. او همچنین با باورداشت‌های مردم محلی بازی می‌کند. او کار فشرده‌ای را در میان مردم برای توسعه تشیع انجام می‌دهد. سوریه در موقعیتی نیست که در مقابل این موضوع بایستد. علاوه بر این، ایران مشکلات و تضادهایی با ایالات متحده آمریکا دارد. آمریکا نیز در منطقه حضور دارد. ایران مشغول سازماندهی و بسیج مردمی علیه آمریکاست. آنها همراه با دولت دمشق، نیروهای سوریه دموکراتیک را به عنوان همکار ایالات متحده آمریکا معرفی می‌کنند. آنها می‌خواهند نیروهای ق‌س‌د را در تضادهای بین خود و ایالات متحده آمریکا بگنجانند. ق‌س‌د نمی‌خواهد ابزاری برای درگیری باشد. با وجود این، ایران شبه‌نظامیانی را که سازماندهی کرده است مجبور به حمله به دیرالزور کرده و با سلاح‌های سنگین از آن پشتیبانی می‌کند. ایران رسما نمی‌گوید که در این حملات دست دارد، اما همه در منطقه می‌دانند که این مقامات ایرانی هستند که حملات را مدیریت و هدایت می‌کنند. آنها می‌گویند قبایل مخالف نیروهای ق‌س‌د هستند، اما این راکت‌ها و موشک‌ها کار قبایل نیست.

مردم بهای بسیار سنگینی پرداختند

دیرالزور یکی از آخرین مناطق پاکسازی شده از داعش است. این یکی از اولین مناطقی است که در آن تظاهرات و قیام علیه دولت دمشق صورت گرفت. مردم بهای بسیار سنگینی پرداختند. اکنون ثبات و حکومت دموکراتیک در منطقه وجود دارد. اساساً آنها خودشان را اداره می‌کنند. آنها به نوعی روابط تجاری خود را با آن سوی فرات، با منطقه تحت کنترل رژیم حفظ می‌کنند. به اقتصاد آن طرف نیز کمک می‌کند. با وجود این، تلاش‌ها برای کشاندن منطقه به یک محیط درگیری و هرج و مرج متوقف نمی‌شود. این حملات هم تخریب اقتصادی را به همراه دارد و هم امنیت جانی مردم را به خطر می‌اندازد. در صورتی که هیچ لزومی وجود ندارد، افراد زیادی جان خود را از دست دادند و مجروح شدند.

جان انسان در این جغرافیا ارزش چندانی ندارد. به همین دلیل است که انسان‌ها به راحتی تلف می‌شوند، کشته می‌شوند و به مرگ فرستاده می‌شوند. انسان‌ها از آنجایی که تحصیل‌کرده و سازماندهی نشده‌اند، در موقعیتی نیستند که بتوانند از خود دفاع کنند و مسیر خود را تعیین کنند. ترکیه تعدادی از آنها را به لیبی، قره‌باغ و غیره می‌فرستد و آنها را وادار به جنگ برای خود می‌کند. آنها را در حمله به سوریه پیش‌قدم می‌کند. برای اینکه سربازانش نمیرند آنها را در خط مقدم نگه می‌دارد.

اداره خودمدیریتی خواهان راه‌حل از طریق دیدار با رژیم است

دولت ایران و دمشق رویکرد متفاوتی ندارند. با این حال، اداره خودمدیریتی، ق‌س‌د، خواهان دیدار با دولت دمشق و حل مشکلات آن در داخل یکپارچگی سوریه از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز است. این نیروها چیزی از دمشق نمی‌خواهند. آنها فقط خواهان یک سوریه دموکراتیک هستند. دمشق به جای انتخاب گزینه دموکراتیک، به تحمیل رژیم بسیار متمرکز و تک حزبی که قبل از سال ۲۰۱۱ داشت، ادامه می‌دهد. ترکیه همچنین از انواع شرارت‌ها برای نابودی کوردها استفاده می‌کند. آیا ترکیه در مورد اعطای هر گونه حقوقی به کوردهای سوریه و به رسمیت شناختن هویت آنها اظهار نظر کرده است؟ خیر او همچنین برای نابودی کوردها و تکمیل نسل‌کشی به دمشق فشار می‌آورد.