یادداشت

گولان: مهمترین وظیفه ما تامین آزادی جسمانی رهبری است

نالین گولان، عضو شورای هماهنگی پاژک با بیان اینکه برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در هر زمینه‌ای سخت‌تر از همیشه مبارزه خواهند کرد، گفت: «مهم‌ترین وظیفه ما تامین آزادی جسمانی رهبری است.»

نالین گولان

نالین گولان، عضو شورای هماهنگی حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک)، در مورد توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ ارزیابی‌هایی ارائه کرد.

گولان با بیان اینکه نیروهای سرمایه‌داری فکر می‌کردند که در صورت اسیر شدن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، سازمان منحل می‌شود و جامعه کورد نابود می‌شود، یادآور شد: «در طول تاریخ تاکنون همین روش علیه بسیاری از جنبش‌ها و سازمان‌ها به کار گرفته شده است.» گولان تصریح کرد: «رهبر آپو از ابتدای توطئه تا امروز لحظه به لحظه با توطئه‌گران مبارزه‌ای آگاهانه کرد و از بسیاری از بلایا جلوگیری کرد.» وی تاکید کرد که توطئه‌گران نتوانستند به هدف خود برسند و امروز میلیون‌ها نفر در بسیاری از نقاط مختلف جهان حضور دارند که رهبر خلق کورد را رهبر خود می‌بینند.

ارزیابی‌های نالین گولان، عضو شورای هماهنگی پاژک، در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) به شرح زیر است:

«ابتدا محبت، احترام و درود خود را برای رهبر آپو می‌فرستم. رهبر آپو بهترین رفاقت را با زنان داشت و به آنها کمک کرد تا خود را بشناسند و در امتداد خط آزادی زنان بجنگند. با قدردانی به مقاومت رهبر آپو درود می‌فرستم. ما به عنوان زنان باید با این توطئه بین‌المللی مبارزه کنیم. نیروهای توطئه‌گر از ایده‌ها و مقاومت رهبر آپو هراس دارند. رهبر آپو ایده آزادی را توسعه داد. بنابراین ما به عنوان زنان مسئولیت تاریخی داریم که توطئه بین‌المللی را خنثی کنیم. همچنین در شخص رفقای‌مان از جمله رفیق کورده، رفیق روتیندا، بَدران، بَروار، شارستان، روژبین عرب را که در ماه اکتبر علیه توطئه علیه رهبرمان با بدن‌های خود حلقه‌ای از آتش را به دور رهبر آپو تشکیل دادند و مردم میهن‌دوست ما که با روحیه فداکاری بدن خود را به آتش کشیدند، یاد و خاطره همه شهدای ماه اکتبر را با احترام و سپاس گرامی می‌دارم.

توطئه بین‌المللی در شخص رهبر آپو علیه خط زندگی آزاد شکل گرفت. رهبری این خط زندگی آزاد را مدرنیته دموکراتیک تعریف کردند. مدرنیته دموکراتیک علیه سیستم مردانه ۵۰۰۰ ساله، ظلم، جنگ، قتل‌عام و نابرابری توسعه یافت. این نظام حاکم امروز درگیری‌ها و بحران‌های عمیقی را تجربه می‌کند. وی ارباب سیستم مردسالار را عمیقاً بررسی کرد، آن را تعریف کرد و در مقابل این درک ایستاد. رهبر آپو نه تنها انتقاد کرد، بلکه یک سیستم جایگزین در برابر این نظام ایجاد کرد. رهبری نظام مدرنیته دموکراتیک را در شخص زنان برای همه جوامع بنا کرد. این امر آگاهی زنان را افزایش داد، آنها را اراده‌مند ساخت و آنها را دارای احزاب و تشکل‌ها کرد. پس این توطئه بیشتر علیه جنبش آزادی زنان بود. زنان بیشترین آسیب را در برابر توطئه بین‌المللی متحمل شدند.

دستاوردهای زنان در نتیجه مقاومت و مبارزه بزرگ به دست آمد

نیروهای سرمایه‌داری فکر می‌کردند که اگر رهبری اسیر شود، سازمان منحل می‌شود و جامعه کوردی نابود می‌شود. در طول تاریخ تا به امروز آنها از همین روش علیه بسیاری از جنبش‌ها و سازمان‌ها استفاده کرده‌اند. هدف آنها ابتدا خنثی کردن رهبران آن، انزوای آنها از جامعه و سپس تضمین انحلال جنبش بود. جنبشی که رهبری پایه‌گذاری کرد درس‌های بسیار مهمی از تاریخ گرفته بود. رهبر آپو لحظه به لحظه با توطئه‌گران بطور آگاهانه مبارزه کرد و در جریان توطئه تاکنون از بسیاری بلایا جلوگیری کرد. در سالهای توطئه، جنبش زنان پیشگام بسیاری از تحولات تاریخی بود. در تشکیل حزب و ارتش عمیق شد، اراده خود را آشکار کرد و جنگ را رهبری کرد.

چهار سازمان مستقل زنان در کوردستان به ویژه یژا استار تأسیس شد. برای اولین بار در جهان، زنان به این دستاوردها دست یافتند. علاوه بر این، در عرصه تأسیس، سازماندهی و نهادینه‌سازی حزب، این حزب نه تنها به عنوان جنبش آزادی زنان کورد تعریف می‌شود، بلکه امروزه در سراسر جهان گسترش یافته و رهبری مبارزات همه زنان را بر عهده دارد. سیستم ریاست مشترکی که یکی از دستاوردهای ما نیز هست، اکنون در بسیاری از نقاط جهان پذیرفته شده و اجرا می‌شود. زنان به راحتی به این دستاوردها دست پیدا نکردند. همه این دستاوردها در نتیجه مقاومت و مبارزه زنان و تلاش‌های رهبر آپو به دست آمد. برای این کار هزینه بسیار سنگینی پرداخت شد، جامعه جدیدی به این شکل ساخته شد و تغییرات اساسی در جامعه ایجاد شد.

ما برای آزادی جسمانی رهبر آپو بیشتر مبارزه خواهیم کرد

گریلاهای آزادی، رفقای ما در زندان و مردم میهن‌دوست ما در مبارزه دائمی برای خنثی کردن توطئه بین‌المللی هستند. مردم ما در ۴ بخش کوردستان و خارج از میهن در عرصه‌های سیاسی، حقوقی، دیپلماتیک، اجتماعی، فرهنگی و... کارزارهای زیادی در میدان برای آزادی جسمانی رهبر آپو توسعه داده است، اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم آزادی جسمانی رهبری را تامین کنیم. این مهمترین وظیفه ماست. ما بیش از هر زمان دیگری در هر زمینه‌ای برای تحقق این وظیفه ضروری می‌جنگیم و مبارزه خواهیم کرد. ما به خوبی می‌دانیم که آزادی ما در گرو آزادی جسمانی رهبر آپو است. کنش‌های دوستان کورد در سال گذشته برای آزادی جسمانی رهبری نتایج بسیار مهمی داشت. مبارزه و مقاومت ما نیز جهانی شده است. مردم کورد مبارزه برای آزادی را نه تنها در سطح کوردستان و خاورمیانه، بلکه در سطح کل جهان رهبری می‌کنند. این نتیجه تلاش‌های رهبر آپو است.

دفاعیات رهبری به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شد و ارزش‌های ایجاد شده توسط انقلاب روژاوا به رهبری زنان توجه همگان را به خود جلب کرد. با انقلاب روژاوا، واقعیت رهبر آپو در بسیاری از کشورهای جهان بسیار بهتر دیده و درک شد. امروز زنان در سراسر جهان با هم شعار' ژن ژیان آزادی' را سر می‌دهند. در سالهای اخیر سطح مبارزه و مقاومت با شور و شوق فراوان به بالاترین حد خود رسیده است. بنابراین، توطئه هرگز به هدف خود نخواهد رسید. مرزهای ترسیم شده در امرالی ویران شد. رهبر آپو گفت: 'شما می‌توانید من را از لحاظ جسمانی اسیر کنید، اما نمی‌توانید ذهن و روح من را اسیر کنید'، اگرچه مبارزه و مقاومت ما در جهان به بالاترین حد رسیده است، ما نتوانستیم رهبر آپو را آزاد کنیم. بنابراین باید مبارزه و مقاومت خود را بیش از پیش تقویت کنیم. همانگونه که رهبر آپو با مبارزه قوی خود علیه توطئه‌گران پیروز شد، ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. روشنفکران، کارگران، هرکسی که طرفدار آزادی است، بیایید نیروی خود را متحد کنیم و یک مبارزه و مقاومت بزرگ برای تغییر نظام مدرنیته به نمایش بگذاریم. بدین ترتیب می‌توانیم توطئه را کاملا با شکست مواجه کنیم.

هر اندازه که زنان آگاه می‌شوند، به هدف قدرت‌ها تبدیل می‌شوند

افزایش حملات علیه زنان در سال‌های اخیر با توطئه بین‌المللی، انزوا و شکنجه اعمالی علیه رهبری مرتبط است. بیایید این را بپذیریم، زنان، به ویژه کسانی که پارادایم دموکراتیک، اکولوژیک و آزادی‌خواهانه زنان را رهبری می‌کنند، هدف دولت‌ها هستند. در کوردستان، زنان پیشگام و فرمانده در مناطق گریلایی بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند. نه تنها کوردها، بلکه مردمی از ملل مختلف نیز هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. رفقایی که در عرصه‌های رسانه‌ای، اجتماعی، ایدئولوژیکی و آموزشی فعالیت می‌کنند هدف قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر حملات گسترده‌ای علیه زنان صورت گرفته است. این حملات بیشتر توسط دولت ترکیه انجام می‌شود.

از هر روشی برای شکست دادن مبارزه ما استفاده می‌کنند. زندگی برده‌ای را بر زنان تحمیل می‌کنند. آنها با سریال‌ها و فیلم‌هایی که می‌سازند یک جامعه برده مدرن می‌سازند. همه دولت‌ها با زنان و کودکان با یک ذهنیت برخورد می‌کنند. مثلا در ایران دختران ۹ ساله می‌توانند ازدواج کنند و در عراق هم این قانون را تصویب کردند. همه حکومت‌ها از قدرت، اراده و آگاهی زنان می‌ترسند. به همین دلیل است که هر کاری می‌کنند تا زنان را از رشد، رهایی و توانمند شدن بازدارند. رشد و تعالی‌یابی زنان ترس زیادی در آنها ایجاد می‌کند. دولت ترکیه فحشا، مواد مخدر و جاسوسی را بر جامعه تحمیل می‌کند.

از این روش‌های جنگی برای تخریب جامعه استفاده می‌کنند. زنان هوشیار می‌شوند، توسعه می‌یابند، با نظام کنونی مخالفت می‌کنند و در نتیجه با هجمه‌های مختلف مواجه می‌شوند. در واقع باید بدانیم که هیچ مکانی برای زنان امن نیست. زندگی در سیستم فعلی امکان‌پذیر نیست. در جایی که این همه خشونت، شکنجه و قتل وجود دارد، زندگی وجود ندارد. ما نمی‌توانیم این سیاست‌های جنگ ویژه دولت را مستقل از توطئه در نظر بگیریم. ما در شخص رهبری باید تشکل خود را در هر زمینه‌ای تقویت کنیم و مبارزه و مقاومت خود را گسترش دهیم تا این توطئه علیه زنان را شکست دهیم. بی‌شک ما زنان باید خود را بشناسیم، هوشیار شویم و همزمان جامعه را مورد تغییر و تحول قرار دهیم. ما باید مرد را از نو خلق کنیم.

آنها میراث گرانبهایی را برای تاریخ بشر به جا گذاشتند

ماه اکتبر، ماهی است که بسیاری از رفقای پیشکسوت ما به شهادت رسیدند. بسیاری از رفقای زن ما در برابر توطئه بین‌المللی، خیانت و تسلیم مقاومت کردند و جان خود را فدا کردند. این رفقای ما برای زندگی آزاد و جامعه اخلاقی و سیاسی جنگی بی‌امان با توطئه‌گران و خائنان به راه انداختند. آنها تا آخر به آزادی اعتقاد داشتند. این رفقا با مبارزات و عملیات‌های خود نیروهای توطئه‌گر را شکست دادند. رفیق غربت‌اَلی اَرسوز، مریم، جاندا ترک، زنارین و بسیاری دیگر از رفقای ما خود را با اندیشه رهبر آپو ادغام کردند و در سخت‌ترین شرایط تا انتها به مبارزه برای آزادی ادامه دادند. آنها با شخصیت، موضع و زندگی خود، زندگی آزادانه‌ای را که رهبر آپو می‌خواهد بسازد، نمایندگی کردند. آنها میراث ارزشمندی برای تاریخ جنبش آزادی زنان و همچنین تاریخ بشریت به جا گذاشتند.

امروز هزاران رفیق زن ما از همه اقشار جامعه با روحیه و اندیشه رفاقت مبارزه و مقاومت می‌کنند. با روحیه از خود گذشتگی و فداکاری علیه دشمن می‌جنگند. در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵، یک حمله غیرانسانی در ایستگاه قطار آنکارا علیه کسانی که خواهان آزادی، دموکراسی، برابری و صلح هستند انجام شد. علاوه بر این، در ۹ اکتبر ۲۰۱۹، حملات اشغالگرانه توسط دولت ترکیه علیه گری‌سپی و سری‌کانی انجام شد. مبارزه و مقاومت فداکارانه به رهبری رفقایی همچون هَورین خَلَف، دایه عَقیده، رفیق آمارا، زین، زینب به نمایش گذاشته شد. به همین مناسبت یاد و خاطره شهدای ماه اکتبرمان را با احترام و سپاسگزاری گرامی می‌دارم و در برابر مبارزه و مقاومت آنان ادای احترام می‌کنم. آرمان و اهداف آنها همیشه راه ما را روشن خواهد کرد.

ژنئولوژی حقیقتی را در مورد تاریخ تحریف شده زنان آشکار می‌کند

تشکیل ارتش علیه نظام مردانه و نظام مدرنیته سرمایه‌داری برای زنان ضروری شد. ارتش زنان برای اولین بار در جهان تأسیس شد. بدون شک زنان نه تنها در بین مردم کورد بلکه در بسیاری از جنبش‌های اجتماعی در جهان شرکت کردند، جنگیدند و رهبری کردند، اما در سازماندهی زنان و ایجاد ارتش خود کوتاهی کردند. رفیق بریتان نقش مهمی در تشکیل ارتش زنان داشت. ارتش ما با مقاومت و مبارزه روز به روز رشد کرد و گسترش یافت. از یژا استار گرفته تا ه‌پ‌ژ در روژهلات کوردستان، ی‌ژش در شنگال تا ی‌پ‌ژ در روژاوا؛ زنان به حدی رسیده‌اند که اگر تشکیلات مستقلی وجود نداشت هرگز نمی‌توانستند از سلطه مردان رهایی یابند. نمی‌توانست خود را از بردگی رهایی بخشد. تشکیل ارتش زنان، قبل از هر چیز آگاهی زنان را افزایش می‌دهد.

یک زن باید در همه زمینه‌های زندگی نظر داشته باشد، خود را مدیریت کند، اعتماد به نفس داشته باشد، به قدرت خود ایمان داشته باشد و در مورد خودش و زندگی‌اش تصمیم بگیرد. در واقع هیچ زندگی‌ای وجود ندارد که در آن رنگ و صدای زن وجود نداشته باشد. زنان باید نیروی راه‌حل با نظام ریاست مشترک باشند و آگاهی خود و جامعه را افزایش دهند. در واقع به تمام زندگی و جامعه مربوط می‌شود. پس خود زندگی و جامعه زن هستند، انسان‌ها نمی‌توانند این واقعیت را نادیده بگیرند. توسعه علم ژنئولوژی از سوی رهبری برای همه زندگی و جامعه است. ژنئولوژی مبتنی بر تفسیر صحیح از تاریخ زنان و اجتماع است و حقایق تحریف‌شده‌ای را در مورد تاریخ زنان آشکار می‌کند. به همین دلیل است که علم ژنئولوژی برای زنان بسیار مهم است.

ما باید با سیستمی که هر روز ما را می‌کشد بجنگیم

امروزه در بسیاری از جاها، زنان با پیوستن به جنبش‌های آزادی‌خواهانه مبارزه می‌کنند. اگر زن نتواند به سازمان اصلی خود دست یابد و هوشیار نشود، نمی‌تواند از زیر سایه نظام مردانه رهایی یابد. زن تا زمانی که زیر سایه نظام مردانه می‌ماند نمی‌تواند خودش باشد. ما به خوبی می‌دانیم که تمام قدرت‌ها، دولت‌ها، دولت‌های هژمونیک بر اساس بردگی زنان و جامعه ساخته و سازماندهی شده‌اند. ما هرگز فریب نهادهایی را که آنها تأسیس کردند، نمی‌خوریم. نهادهایی مانند دادگاه حقوق بشر اروپا، سازمان ملل متحد، شورای اروپا، ناتو، بریتانیا و سایر نهادها، آنها همه اینها را به نفع خودشان تنظیم کردند. نظام حاکم ۵۰۰۰ ساله همه اینها را برای رهایی از هرج و مرج و بحران‌هایی که تجربه می‌کند انجام می‌دهد و عمر خود را طولانی‌تر می‌کند. اما اکنون چهره واقعی این نهادها آشکار شده است.

ما به عنوان زن و جامعه باید به قدرت خود باور داشته باشیم و با این نظامی که هر روز ما را می‌کشد و نابود می‌کند مبارزه کنیم. فراموش نکنیم که این نیروها و نهادها خود را با خون ما زنده نگه می‌دارند. فرصت‌های تاریخی زیادی در دنیا ایجاد شده است و ما به عنوان زن و جامعه باید از این فرصت‌های تاریخی به خوبی استفاده کنیم. ما باید با اتحاد قدرت خود، به ویژه نیروهای دموکراتیک، فمینیست‌ها، اکولوژیست‌ها، اتحادیه‌ها، روشنفکران، نویسندگان و کل جامعه، با این نظام مبارزه کنیم. ما باید همبستگی خود را تقویت کنیم. لذا می‌خواهم یک بار دیگر اعلام کنم که توطئه بین‌المللی علیه تمام بشریت است. امروز رهبر آپو در شرایط سخت برای همه زنان و بشریت مقاومت بزرگی از خود نشان می‌دهد. ما نیز باید در برابر توطئه مبارزه و مقاومت بزرگی داشته باشیم تا بتوانیم به حقوق خود برسیم و آزادی خود را به دست آوریم. امروز بیش از هر زمان دیگری به آزادی نزدیک شده‌ایم. ما باید از این فرصت استفاده کنیم.»