یادداشت

هر سال در آرزوی سال قبل

گریلاها با قدرت و سبک نظامی مدرن خود، هم آسمان و هم زمین مناطق حفاظتی مدیا را کنترل می‌کنند.

چون مردم کورد فرهنگ غنی دارند، کمتر رخدادی وجود دارد که وارد یک عبارت نشده و ضرب‌المثلی برای آن ساخته نشده باشد. این نقل قول بالا نیز به درستی نشان دهنده وضعیت شکست خورده ارتش دولت اشغالگر ترکیه در برابر مقاومت شرافتمندانه گریلاهای آزادی کوردستان است. نیروهای گریلا همواره در تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جنگ مبتنی بر «انتقاد» از هر جنبه‌ای از جنگ، لحظه به لحظه، مرحله به مرحله، و روز به روز در حال تکامل هستند. همانطور که اکنون می‌بینیم، ارتش بزرگ اما بی‌اراده‌ای مانند ارتش دولت اشغالگر ترکیه که اساساً نماینده نیروهای ناتو است، سال‌هاست در نبردی شکست خورده علیه نیروهای گریلای آزادی کوردستان بوده است.

برگردیم به معنای عبارت و ضرب‌المثل بالا; رژيم به رژيم، حاكم به حاكم در تمام مدت حكومت جمهوری تركيه، ما هميشه می‌شنويم كه مي‌گويند «اين تابستان آخرين تابستان پ‌ک‌ک است». رژیم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ نیز به همین زبان می‌گوید: «امسال ما کلید را می‌گیریم» که منظور آنها نابودی جنبش آزادی کوردستان است.

رژیم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ در حال اجرای یک جنگ ویژه است، گریلاها نیز با آشکار نمودن اعداد و ارقام واقعی پاسخ می‌دهند

برای رسیدن به هدف تاریخی خود که اساس رویای دولت ترکیه است، از همه ابزارها و روش‌ها استفاده می‌کند؛ در شهرها با زندانی کردن پیشاهنگان کورد و دیگر مبارزان آزادی در ترکیه و در کوهستان‌ها با ادامه اشغالگری. در عملیات‌هایش در جلوی چشم جهانیان از تسلیحات ممنوعه و از انواع گازهای شیمیایی استفاده می‌کند بدون اینکه کسی بگوید «کافی است، این جنایت جنگی است.» گسترش عملیات اشغالگری، خود به این معناست که به اهداف خود نرسیده و ناکامی‌هایش عمیق‌تر شده است. اینجا و آنجا تعداد سربازان ارتش اشغالگر ترکیه که مجازات شده‌اند به چشم می‌خورد. این اعداد به ما چه می‌گویند؟ اعداد و ارقام خود گواه شکست ارتش ترکیه است. در مقابل این واقعیت‌ها، ارتش ترکیه برای گمراه کردن افکار عمومی، همان تصاویری را در رسانه‌های خود پخش می‌کند که توسط مطبوعات آزاد و غیرنظامیان پخش می‌شود. اخیرا یکی از روزنامه‌نگاران اعلام کرده است که دولت ترکیه تصاویر تخریب و حریق ناشی از بمباران هواپیماهای جنگی خود را طوری در رسانه‌ها منتشر می‌کند که گویی همه آنها توسط گریلاها سوزانده شده‌اند! بنابراین ارتش ترکیه برای فرار از این ناکامی‌ها مجبور است واقعیت‌ها را با یک جنگ ویژه به عنوان وظیفه معمول خود تغییر دهد.

هر سال در آروزی سال قبل

در جنگ یک قانون وجود دارد: یا برد یا باخت. گواه این دو حالت، نتایج جنگ است. ارتش ترکیه علاوه بر کتمان خسارات هنگفت خود، تابستان هر سال برای اجرا و آغاز اهداف اشغالگری خود، طرح‌های جدیدی را در دستور کار قرار می‌دهد و فرماندهان عالی‌رتبه جدید را در کنار خود قرار می‌دهد و فرماندهان سابق را از وظیفه برکنار می‌کند. تنها راه پنهان کردن شکست در ارتش حذف فرماندهان عملیاتی است.

این آخرین دروغ جنگ ویژه ارتش اشغالگر ترکیه است. او پس از اعتراف به کشته شدن یک فرمانده عالی رتبه به نام عبدالله جم دمیرکان که توسط گریلاهای آزادی کوردستان در منطقه زاپ مجازات شده بود، باز هم دروغ گفت. این عملیات گریلا را می‌توانیم از دو سو تفسیر کنیم. از یک طرف آن فرماندهان بازنشسته و برکنار شده ارتش ترکیه می‌گویند که وضعیت قبلی ما خیلی بهتر بود، اکنون ما زنده‌ایم که معادل عبارت کوردی «هر سال در آرزوی سال قبل» است. و از سوی دیگر ارتش ترکیه به نوعی در ناکامی خود گیر کرده است که حتی دروغ‌ها و دستکاری‌های جنگ ویژه نیز نمی‌تواند ناکامی‌های آن را پنهان کند.

آسمان مناطق حفاظتی مدیا در هر فصلی از آن گریلاست

ارتش فاشیست ترکیه سال‌هاست که می‌گوید در تابستان امسال نیروهای گریلا را از بین می‌برد و آنقدر این دروغ موهوم را گفته است که اکنون برای همه مردم روشن شده است که نیروی گریلا که خود را بر باور مبارزات نیروی آپویی بنا نهاده و ریشه در تاریخ رهایی و افتخار دارد و اراده خود را از خون شهدا گرفته است، همیشه باقی خواهد ماند و به هدف خود که آزادی کوردستان است می‌رسد وشکست و نابودیش ممکن نیست. بنابراین تمام سلاح‌هایی که در دست ارتش شکست خورده ترکیه است چیزی جز دروغ و دستکاری در جنگ ویژه نیست.

اگر نگاهی به حملات اشغالگری بیندازیم که حکومت فاشیستی آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ هم با هدف احیای رویای شکست خورده میثاق ملی و هم برای پنهان کردن تحقیر و روسیاهی حاکمیت خود در داخل ترکیه و با هدف ترویج نژادپرستی ترک از سال ۲۰۲۱ آغاز کرده است، خواهیم دید که در این سه سال و به خصوص از زمستان سال گذشته به دلیل عملیات‌های گریلا چه شکست‌ها و تلفات و ضرباتی را متحمل شده‌اند. نیروهای گریلا با اسلحه در یک دست و دوربین در دست دیگر حملات شجاعانه خود را لحظه به لحظه با صدای پیروزی‌های گریلا ثبت می‌کنند.

تعبیر «این سرزمین سرزمین گریلاها و گورستان سربازان ترک است» به مانیفست پیروزی‌های گریلاها تبدیل شده است. اجساد سربازان ترک که به جای مانده است، هویت کشته شدگان ارتش ترکیه از روی سلاح‌هایی که پس از فرار آنها باقی مانده است، مشخص است. همه اینها مانند یک سریال هر روز زمستان سرد گریلا را گرم می‌کرد و برای مردم وطن‌دوست کورد بشارت می‌داد.

فصل تابستان فرا رسیده و تهاجم جدید آغاز شده است، به خصوص از ۳ ژوئیه حملاتی از زمین و آسمان صورت گرفته است. می‌بینیم و همانطور که همیشه مشخص بوده است که ارتش ترکیه در باتلاق شکست خود روی زمین درمانده شده است، تمام افتخار آنها حضور جنگنده‌ها و پهپادهای جنگی است. در بهار نیروی گریلا از سرنگونی بیش از ۱۵ پهپاد ارتش ترکیه خبر داد که شوکی برای ارتش ترکیه و ضربه‌ای به غرور آنها بود. ارتش ترکیه به خوبی فهمیده است که عملیات زمینی در کوه‌های آزاد کوردستان دیگر امکان پذیر نیست، این شکست آنهاست. بنابراین، برای این اشغالگری جدید، او با اتکا به هلیکوپترها، نیروهای خود را برای فرود آوردن آنها و قرار دادن آنها در نقاط هدف خود، منتقل می‌کند. طی ۲۰ روز، سه هلیکوپتر سکورسکی متعلق به ارتش ترکیه توسط نیروهای گریلا سرنگون شدند، در حالی که این هلی‌کوپترها روزانه مورد حملات گریلا قرار می‌گیرند. منظور من در اینجا این است؛ گریلاها هم آسمان و هم زمین مناطق حفاظتی مدیا را با سبک و قدرت نظامی مدرن خود کنترل می‌کنند.