یادداشت

پارتیزان، عنوان عمل از اعماق دل و جان و درست بودن است

پارتیزان تایلان که در روز ۲ اکتبر ۲۰۲۲ زمانیکه همراه با رفیق خود اِرِش آوَنت در حین انجام وظیفه بود بر اثر حمله اشغالگر دولت ترکیه به شهادت رسید. او همیشه با صفات عمل از اعماق دل و جان، رفتار طبیعی و چهره خندانش هرگز از یادها فراموش نخواهد شد.

شهید پارتیزان تایلان

ادریس بوزکورت ‌(پارتیزان تایلان) در سال ۱۹۹۶ در منطقه توتاک آگری در میان خانواده‌ای میهن‌دوست به دنیا آمد و بخش زیادی از سنین کودکی خود را در روستا سپری کرد. به همین خاطر هر چه بزرگتر شد، فرهنگ کورد را بهتر شناخت و شخصیت او مطابق با فرهنگ تاریخی هزاران ساله شکل گرفت. در سنین جوانی، برای اینکه کمک‌کار خانوده‌اش باشد برای پیدا کردن کار به کلانشهرهای ترکیه می‌رود. رفتن از روستا او را بسیار غمگین کرده بود. اما قول می‌دهد که هرگز از فرهنگ خود دست برنداشته و از ماهیت و ذات خود محافظت کند. ادریس که در استانبول به کار برای امرار معاش می‌پردازد در همان سنین جوانی معنای رنج و دسترنج عرق جبین را در می‌یابد.

ادریس در استانبول با جوانان میهن‌دوست آشنا می‌شود و به‌ویژه بخاطر حملات دولت اشغالگر ترکیه علیه شنگال و روژاوا دچار خشم عظیمی از دشمن شده است. بدین صورت قصد دارد که در سال ۲۰۱۴ به صفوف مبارزه بپیوندد، اما قبل از اینکه رویای خود را عملی کند، از سوی دولت ترکیه دستگیر می‌شود. در زمانیکه در بازداشت می‌باشد، چهره واقعی اشغالگر را از نزدیک می‌بیند. به همین علت زمانیکه از بازداشتگاه خارج می‌شود، برای گرفتن انتقام به شیوه‌ای فعالانه در کار و کنش‌های جوانان مشارکت می‌کند. ادریس موفقیت‌آمیز به کار و کنش‌های خود ادامه می‌دهد و کاری می‌کند تا جوانان بسیاری هُشیار شوند و در میان صفوف انقلاب جای بگیرند.

در سال ۲۰۱۸ از شهادت پسرخاله خود، تایلان آرارات بسیار متاثر شده و خشمش نسبت به دشمن افزایش می‌یابد. او برای گرفتن انتقام یکبار دیگر تصمیم به مشارکت در میان صفوف گریلا را می‌گیرد. برای اینکه سلاح پسرخاله خود را بردوش بگیرد، در اواخر سال ۲۰۱۸ تلاش می‌کند تا به صفوف گریلا بپیوندد، اما در این بین از سوی دشمن اشغالگر اسیر می‌شود. علیرغم تمام شکنجه‌های دشمن نیز، از موضع مُصِرانه خود برای مشارکت در صفوف گریلا عقب‌نشینی نمی‌کند. زیرا به‌مثابه یک کورد، دیگر حقیقت خود، میهن خود و واقعیت اشغالگری را بخوبی شناخته بود. برای اینکه درسی به دشمنان بدهد در سال ۲۰۱۹ در سالگرد شهادت پسرخاله خود به سوی کوهستان‌های کوردستان آمد و اینبار بصورتی موفقیت‌آمیز خود را به اردوگاه‌های گریلا می‌رساند.

در حیات گریلایی، نام پارتیزان تایلان را برای خود بر می‌گزیند، او  نام پسرخاله‌ خود، شهید تایلان را برای خود انتخاب کرد. پس از سپری کردن آموزش اولیه با حیات گریلایی و رویایی که در سر داشت یکی می‌شود و مشارکتی فعالانه را انجام می‌دهد. پارتیزان تایلان که بسیار از روابط رفاقتی در میان گریلاها تاثیر می‌پذیرد، برای اینکه خود نیز به رفیق خوبی مبدل شود، تلاش‌های بسیاری را انجام می‌دهد. گریلا پارتیزان با فداکاری، زحمتکشی و زیرک بودنش در هر کار و کنشی، سبک کردن بار رفقای خود را اساس می‌گیرد، او روابط رفیقانه در میان گریلا را اینگونه عنوان می‌کند‌‌: ‌«رفاقت یک احساس بسیار نیرومند است، اما ممکن نیست که بتوان آن را با سخن ابراز کرد. تعریف رفاقت نیز دشوار است. تنها با زیستن آن می‌توان احساسش کرد و آن را دید.‌» رفیق پارتیزان با ویژگی‌ها و صفاتی همچون رفتار طبیعی، فروتنی، عمل از عمق دل و جان و چهره همیشه خندانش همیشه به رفقای خود روحیه می‌داد. به همین علت در میان رفقای خود بسیار دوست داشته می‌شد.

رفیق پارتیزان هر روز بیش از پیش اندیشه‌های رهبر آپو را می‌شناسد و در حیات آزاد مشارکت می‌کرد. هر وظیفه‌ای که به او سپرده می‌شود، بصورتی پیروزمندانه عملی می‌کند. رفیق پارتیزان که در تدارکات و ساخت تونل‌های جنگی بسیار مشارکت کرده و زحمت کشید، با مشارکت مشتاقانه و با روحیه خود برای تمام رفقای خود به نمونه و پیشاهنگ مبدل شده بود. رفیق پارتیزان که علیه حملات اشغالگرانه دولت اشغالگر ترکیه علیه گریلاها در مقاومت جای می‌گیرد، در تیم‌های حرفه‌ای متحرک گریلا مشارکت می‌کند.

رفیق پارتیزان در تیم‌های حرفه‌ای متحرک گریلا بر مسئولیت‌های خود علیه حملات اشغالگرانه واقف بود و به همین خاطر برای بیشتر ضربه وارد آوردن به دشمن به‌دنبال جستجوی تاکتیک‌های نوین و غنی بود. او تفکرات و ایده‌های خود را با رفقایش هم به اشتراک می‌گذاشت و تلاش می‌کرد تا در مقاطع جنگ مشارکتی فعالانه را از خود نشان دهند.

رفیق پارتیزان برای اینکه از دشمن اشغالگر انتقام بگیرد، بارها برای انجام عملیات‌ فدائیانه خود را پیشنهاد می‌کند، این پیشنهاد خود را نه تنها بصورت شفاهی بلکه در حیات گریلایی نیز موضعی فدائیانه اتخاذ کرده و به کار و کنش‌های خود بر این اساس ادامه می‌داد. رفیق پارتیزان با موضع زحمتکشانه و فروتنانه خود برای رفقایش پیشاهنگی می‌کرد. در عملیات‌های بسیاری شرکت کرده و ضربات مهلکی به دشمن وارد آورد. گریلا پارتیزان در روز ۲ اکتبر ۲۰۲۲ همراه با رفیق خود، اِرِش آونت در حال انجام وظیفه بر اثر حمله دولت اشغالگر ترکیه به کاروان جاودانگان پیوستند. شهید پارتیزان که تا آخرین نفس خود علیه دشمن اشغالگر مبارزه کرد، با صفات و ویژگی‌های خود همچون درستی، عمل از عمق دل و جان، رفتار طبیعی و چهره همیشه خندانش هرگز از یادها فراموش نخواهد شد.