یادداشت

سفر مقامات ایرانی و ترکیه اقلیم کوردستان را به آتش می‌کشد

دولت ترکیه مدت‌هاست که تلاش می‌کند رژیم ایران را به جنگ علیه کوردها و به‌ ویژه جنبش آزادی‌بخش خلق کوردستان به رهبری «پ‌ک‌ک» بکشاند و برای به نتیجه رساندن خواسته‌اش بی وقفه تلاش می‌کند.

محمد علی باقری کنی به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه ایران روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۱۳ و ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ به بغداد سفر کرده و از آنجا به هولیر و سلیمانیه هم رفت. به گزارش خبرگزاری‌ها این بازدید از بغداد و هولیر به منظور تکمیل و اجرایی کردن توافقاتی است که در زمان امیرعبدللهیان و ابراهیم رئیسی با مقامات عراقی و همچنین سران دولت اقلیم کوردستان انجام گرفته بود. همچنین این سفر به منظور تاکید بر مواد مورد اتفاق به ویژه ۲۳ بندی است که در سفر نچیروان بارزانی به تهران در ماه گذشته به دست آمده بود‌.

آنچه شایان توجه است این نکته است که دقیقا دو روز قبل از سفر باقری به هولیر و سلیمانیه، پالایشگاه نفت در گویر و همچنین ساختمانی چند طبقه در هولیر به آتش کشیده شدند. هر چند پالایشگاه‌ها در اقلیم کوردستان و همه پروژه‌های بزرگ خانه‌سازی و برج‌های مسکونی به شکلی غیرقانونی در مالکیت و کنترل افراد صاحب نفوذ در احزاب هستند و هیچ منفعتی به خلق ستم‌کشیده باشور کوردستان نمی‌رسانند و غیر از نفع رساندن به عده‌ای افراد وابسته و معلوم‌الحال، هیچ سودی به عامه مردم نمی‌رسانند و فقط بانی تولید گرد و خاک و زباله برای مردم هستند، اما حتی با وجود این حقایق مافیایی هم، به آتش کشیدنشان توسط اشغالگران روا نیست.

از ماه ۲ امسال تا امروز، از بازار قدیمی دهوک گرفته تا بازار لنگه هولیر و همچنین بازار پارچه‌فروشان و زرگران و بازار قیصر کرکوک همگی به آتش کشیده شدند و حکومت و مسئولین هیچ واکنش و اعتراضی از خود نشان نداده و در همه موارد علت را به اتصالی برق و بهانه‌های مشابه ربط دادند.

این نوع روایت‌ها و اشاره نکردن به نقش حکومت‌های اشغالگر منطقه، این واقعیت را به ما نشان می‌دهد که حکومت‌های اشغالگر منطقه به ویژه حکومت ظالم ترکیه و رژیم ایران، نقش پررنگی در امورات اقلیم کوردستان دارند و مسئولان و سران حکومت اقلیم هم به دلیل سیاست‌های غیرملی و غیردموکراتیک‌شان و به ویژه سیاست‌های غیرمنطقی و تسلیم محض بودن و خیانت پ‌د‌ک در مقابل حکومت اشغالگر ترکیه و هژمونی منطقه‌ای و جهانی، شرایطی را ایجاد کرده است که سرنوشت خلق ما و آینده باشور کوردستان در دستان اشغالگران باشد و اگر آنها اراده کنند به راحتی می‌توانند خانه و کاشانه خلق و زیرساخت‌های اقلیم را به آتش بکشند.

این به آتش کشیدن‌ها و ترور و ارعاب هم فقط مربوط به سفر باقری نبود. بلکه قبل از سفر هاکان فیدان و اردوغان به عراق و اقلیم کوردستان هم با پهپاد به چاه‌های نفت و گاز کومور حمله شد و در موارد دیگری از طرف دادگاه فدرال دولت عراق چندین حکم در رابطه با ترور سیاستمداران باکور و روژهلات کوردستان ابلاغ شد.

دولت اشغالگر ترکیه به دلیل رقابت با رژیم ایران بر سر نفوذ در عراق و تسلیم کردن اراده آزادی‌خواهی خلق کوردستان و با نیت بازتولید هژمونی امپراطوری عثمانی در منطقه، کوردستان را همچون میدان نهایی به کار می‌گیرد. به ویژه دولت اشغالگر ترکیه بعد از بی‌سرانجام بودن سفر فیدان و اردوغان به بغداد و هولیر و بعد از سفر نچیروان بارزانی و هیئت همراهش به تهران، می‌خواهد آتش شعله‌ور شده درون خود را با به آتش کشیدن شهرهای اقلیم کوردستان و خانه و کاشانه شهروندان فرونشاند و برای مرهم نهادن بر زخم‌ها و شکست‌هایی که در برابر گریلاهای آزادی کوردستان و جنبش مدنی باکور کوردستان برداشته و همچنین شکست سنگینی که در انتخابات محلی ۳۱ مارس تجربه کرد، در تلاش است تا با تحریک گروه‌های تروریست داعش و جبهه‌النصره و ترکمن‌های هولیر و کرکوک و تلعفر و به مدد تکنولوژی و سلاح‌های پیشرفته و کشتار جمعی که در اختیار دارد آتش باشور کوردستان را شعله‌ورتر کند و آسایش و آرامش شهروندان را از بین ببرد و آتش تفرقه و ترور را در منطقه برپا کند‌.

دولت ترکیه مدتهاست که می‌خواهد رژیم ایران را به جنگ علیه جنبش آزادی کوردستان به رهبری «پ‌ک‌ک» بکشاند و برای رسیدن به آمال خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. به ویژه به واسطه ارتباطاتش با چند کشور عربی و تحریک پ‌د‌ک و چند حزب روژهلات کوردستان به رژیم تهران فشار وارد می‌کند.

الان هم که رژیم ایران در حال تحکیم روابطش با پ‌د‌ک و اقلیم کوردستان است و می‌خواهد نیروهای نیابتی ترکیه را حذف کند و پایگاه‌ها و کانون‌های جاسوسی برخی دولت‌های منطقه‌ای را نابود کند، آتش به جان اردوغان و باغچلی افتاده است؛ زیرا آنها این تلاش‌ها را در ضدیت با سیاست‌های اشغالگرانه خود بر علیه کوردها و عراق می‌بینند، به همین دلیل است که در این روزها و چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران در تلاشند تا آتش‌ها را دراقلیم کوردستان شعله‌ورتر کنند و بر سر راه انتخابات پارلمانی و استانی اقلیم کوردستان مانع‌تراشی می‌کند و نمی‌خواهد اجازه دهند تا استاندار کرکوک تعیین شود.