سیامند معینی: پژاک در زمان مقتضی وارد عمق روژهلات کوردستان و ایران خواهد شد

شعار ژن، ژیان، آزادی شعاری با مبنایی پارادایمیک است. سازمانها و هوالان ما مدت زیادی است کە این شعار را تکرار میکنند، حتی در نشستهای رسمیمان هم شعار ژن، ژیان آزادی سر دادە شدە است. این شعار مفهومی است کە مرزهای حزبی را درنوردیدە است.

در رابطە با تحولات اخیر در ایران، قیام خلق در روژهلات کوردستان و ایران، تغییر در معادلات قوا و همکاری احزاب کوردستانی، وبسایت دراو میدیا، گفتگویی را با سیامند معینی، ریاست مشترک حزب حیات آزاد کوردستان، پژاک انجام دادە است. در این گفتگو سیامند معینی ضمن اشارە بە دشواری پیش بینی سمت و سوهای سیاست در روژهلات و ایران گفت: پیش بینی کردن مسیر رویدادها آسان نیست. اما میتوان گفت کە ایران و حاکمیت آن نمیتوانند بە دورە قبل از آغاز این خیزش بازگردد.

متن این گفتگو بە شرح زیر است:

دراو میدیا: خیزشهای اکنون شکل و سبک جدیدی بە خود گرفتەاند کە با دورەهای قبلی متفاوت هستند. آیا در اهداف و استراتژی هم تغییر پیدا کردەاند؟

سیامند معینی: لازم است این واقعیت نشان دادە شود کە ایران با سیستم توتالیتریستی خود، همیشە مانعی برای دمکراتیزەکردن کشور بودە و با ذهنیت شوونیستی کە آن را پیگیری میکند، اختلافات میان خلقها را عمیقتر میکند. هیچگاە راەحلی نداشتە و از همین رو است کە همیشە در عرصەهای اجتماعی، سیاسی در ایران، شاهد اعتراض  بودەایم. اما این بار سرهلدانها با نمونەهای قبلی آن تفاوت دارند کەمیتوانیم آن را بە عنوان رنسانسی ذهنیتی و فکری در جامعە ایران و بویژە روژهلات کوردستان و همچنین تحولات قلمداد کنیم، از طرف دیگر  میتوان در نحوە تظاهراتها هم میتوان تغییرات فکری را شاهد بود.

 پیش از این در زمان اصلاحات گروهی ویژە در تهران و حوالی آن کە بە جنبش سبز معروف شدە بودند و از طرف خاتمی رهبری میشدند، در چارچوب ایران با تفکر مرکزگرایانە اعتراضاتی را سازماندهی کردە بودند، این گروە حامل هیچ یک از مطالبات خلقها و مولفەهای مختلف ایران نبودند، بە همین دلیل نە کوردستان و نە بخشهای دیگر ایران بە این اعتراضات نپیوستند. اما این بار با پیشاهنگی کوردستان و بەویژە پیشاهنگی زنان کورد در روژهلات کوردستان، این اعتراضات از سقز قهرمان آغاز شدە و خلق در تهران نیز از شعار ژن، ژیان آزادی کە از شعارهای انقلابی، مترقی و برابری طلبانە میان زن و مرد است، حمایت کردە و در تمام ایران منتشر شد. کم کم این شعار در خارج از مرزهای ایران نیز شنیدە شد و سرانجام این شعار بە مرکزی برای تجمیع تمام پتانسیلهای گروههای مخالف رژیم تبدیل شد. و اینکە این شعار کە از کوردستان آغاز و در تمام ایران طنین انداز شد، بە این معناست کە کوردستان میتواند بە پیشاهنگ و رهبر انقلابی دمکراتیک و آزادیخواهانە نە فقط صرفا برای روژهلات کوردستان، بلکە برای تمام ایران و منطقە تبدیل شود.

دراو: دامنە تظاهرات و اعتراضات مرزهای کوردستان را بە سوی تمام مناطق دیگر درنوردیدە است، آیا این مسئلە در راستای منافع روژهلات کوردستان است؟

سیامند معینی: بلە، این مسئلە در راستای منافع کوردستان است. کوردستان در برخودان و انقلاب علیە حکومت و نهادهای سرکوبگر رژیم ایران تنها نخواهد بود. در سال ١٩٧٩، هنگامی کە جمهوری اسلامی بر مسند قدرت نشست، کوردستان بە تنهایی در برابر خواست حکومت مرکزی بە جمهوری اسلامی نە گفت؛ اما آن زمان کوردستان تنها بود و نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران، کوردستان را سرکوب کردند. این تجربەای تاریخی برای خلق کورد است کە کوردستان نیازمند حمایت تمام بخشهای دیگر ایران، مانند بلوچستان، خوزستان، ترکم صحرا و تبریز است.  این در حالی است کە در مناطق ترک نشین، ترکیە و حکومت مرکزی ایران درصدد بودند تا با ذهنیت پانترکیستی، کوردها و آذریها را دچار تنش کنند. اما توطئە پی ریزی شدە دشمن مبنی بر ایجاد جنگ و تنش بین آذری و کورد لە تبریز با شعاڕ ژن، ژیان، ازادی و آذربایجان هوشیار است، حامی کوردستان است، خنثی شد. این مسئلە نشان دهندی همبستگی خلقهاست. زمان زیادی است کە ما برای این مسئلە کار می کنیم، خصوصا از این جهت کە بتوانیم نیروی حامی برای کوردستان ایجاد کنیم. امروزە این مسئلە جوابگوست و این انقلاب در سراسر ایران طنین انداز شدە است و نشان میدهد کە کوردستان از پتانسیل ایفای نقش یک بازیگر اصلی برخوردار است.

دراو: شعار ژن، ژیان، آزادی مفهومی است کە برای نخستین بار عبدالە اوجالان آن را مطرح کردە است. چگونە بە یک مفهوم و شعار عمومی در میان تمام ملتهای ایران و حتی جهان هم تبدیل شدە است و بە شعار اعتراضات ایران تبدیل شذە است؟

سیامند معینی: این شعار مبنایی پارادایمیک دارد. سازمانها و هوالان ما مدت زیادی است کە این شعار را تکرار میکنند، حتی در نشستهای رسمیمان هم شعار ژن، ژیان آزادی سر دادە شدە است. این شعار مفهومی است کە مرزهای حزبی را درنوردیدە است، اساسا حزب خدمتگزار جامعە است. در راستای پیشرفت جامعە مبارزە میکند. در چارچوب متدهای مختلف تلاش میکند جامعە بە پیشرفت دست پیدا کند. این شعار در این چارچوب توانستە است کە اتحادی میان خلقها و تمام جامعە اعم از زنان، جوانان، کارگران، معلمان، کورد و آذری و بلوچ و فارس و تمام عناصر و مولفەهای دیگر ایجاد کند. این شعار مبتنی بر تفکر آزادیخاهانە است کە در چارچوب برابری و یکسانی در ابعاد جنسیتی و زندگی، در جامعە برای آن مبارزە میشود.

دراو: جهت خیزش و تظاهرات کنونی بە سوی کجاست؟ آیا بە سرنوشت خیزشهای دیگر دچار نمی شود؟ یعنی دچار خستگی میشوند و در نقطەای بە پایان می رسند. یان این بار فرق دارد؟

سیامند معینی: پیش بینی آسان نیست. اما میتوانم بگویم کە ایران و حاکمیت آن نمیتوانند بە دورە قبل از آغاز این خیزش بازگردند. از زمانیکە ژینا امینی ناجوانمردانە مورد حملە وحشیانە نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتە و بە شهید شد، خشم فروخوردە جامعە ایران نە فقط در کوردستان و از سقز آغاز شد، بلکە خشمی فروخوردە در جامعە ماندە بود و این رویداد باعث شد کە خلق توانست در مقابلە با دشمنی و ظلم و ستمی کە جمهوری اسلامی ایران علیە آنان انجام میدهد، بە میدان آمدە و مراحل مختلفی را طی کند. وضعیت هم اکنون بە سوی دفاع مشروع در حال حرکت است و هم اکنون در چارچوب دفاع مشروع، جامعە در مقابل این رژیم مبارزە و برخودان می کند.

دراو: حزب شما، پارت ژیان آزاد کوردستان، پژاک در این خیزش و تظاهرات چە نقشی ایفا می کند؟ شما در این قیام در کجا ایستادەاید؟

سیامند معینی: پژاک خواهان آن نیست کە مهر و سیمای حزبی بە تظاهرات و اعتراضات جامعە بدهد. زیرا تمام اقشار جامعە در آن حظور دارند. میتوان گفت طرفداران پژاک هم در آن حضور دارند، و کسانی هم هستند کە پژاک را نمی شناسند. تمام اینان در یک صف قرار داشتە و علیە رژیم ایران قرار گرفتەاند. اکنون جنگ بین جامعە و حاکمیت است، پژاک در جایگاە فکر و پارادایم، در میان خلق قرار دارد و با سیستمی کە میخواهد جامعە را بە زانو دربیاورد مشغول نبرد است. این جنگ، جنگ خلق و حاکمیت است، ما در چنین وضعیتی قرار داریم، ما در جایگاە یک سیستم خلقی هستیم و بخشی از خلق هستیم. ما اینگونە هویتمان را تعریف می کنیم. با همکاری خلقمان، برای پیشرفت و تحقق آزادی و اخراج اشغالگران کوردستان خصوصا، و برای آزادی برای ایران، ما مبارزەامان را ادامە میدهیم.

دراو: آیا برای وقوع رویدادهای بزرگتر از راهپیماییها و اعتراضات برنامەریزی کردەاید؟   

سیامند معینی: مایل نیستم وارد این موضوع شوم، چون این خیزش از مراحل مختلفی عبور خواهد کرد، این سرهلدانها و این قیام، همانگونە کە در ابتدا هم بە آن اشارە کردم، با رنسانسی ذهنی در جامعە آغاز شدەاند، این یک فرایند است کە در جریان این فرایند باید گامهای مختلفی برداریم. جامعە در هر مرحلەای  نیازمند تحلیل جامعەشناسی است و لازم است بر اساس متدهای درخور و علمی مرتبط بە این وضعیت مورد تحلیل واقع شود. زیرا اگر متدهای مختلف بکار گرفتە نشود، احتمال دارد کە موضوع بر عکس شود، ما نمیخواهیم کە این بار جامعە کە وارد نبرد با سیستم توتالیتر و دیکتاتور شدە است، دچار وضعیتی شکنندە شدە یا تضعیف شود. ما میخواهیم کە این سرهلدان تا پایان دادن بە این سیستم اقتدارگرا و سرکوبگر و دستیابی بە ازادی و دمکراسی ادامە داشتە باشد.

دراو: در برخی از رسانەها این شایعە منتشر شدە بود کە پژاک برای سرکوبی تظاهرکنندگان همراە با جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کردە است. بە این شایعات چگونە می نگرید؟

سیامند معینی: این تحریف و شایعاتی کە علیە ما منتشر میشوند واقعا کمیک هستند در ١٠-١٥ سال گذشتە پژاک بیشترین شهید را در راە مبارزە و نبرد علیە جمهوری اسلامی تقدیم کردە است. هموارە در مقابل جمهوری اسلامی در ابعاد سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی و مسلحانە، پژاک مبارزە کردە است و از دشمنان سرسخت این رژیم بودە است. هم اکنون نبرد سنگینی بە ویژە علیە پژاک از سوی اطلاعات ایران، میت ترک و پاراستن پارت دمکرات خانوادە بارزانی در جریان است. مزدوران و خودفروختگان پاراستن وابستە بە پارتی نیروهای ما را در محل استقرار شناسایی کردە، ایران اطلاعات را بە ترکیە میدهد و ترکیە هم آنها را با هواپیما و درون هدف قرار میدهند، در نتیجە  همکاریهای سە جانبە، میت، پاراستن و اطلاعات ایران، دهها هوال ما در نتیجە بمباران هواپیماها و درونهای ترکیە بە شهادت رسیدەاند. این شایعات در چارچوب جنگ ویژە و تحریفاتی است کە دستگاە اطلاعاتی پاراستن بارزانی در کوردستان آن را مدیریت می کند. ادعایی بسیار خلاف و دروغین است کە برخی اوقات آن را چنان تکرار میکنند کە حتی  خودشان بە دروغشان هم باور میکنند. مگر چنین چیزی میتواند امکان داشتە باشد؟ چنین ادعایی هیچ منطقی سیاسی ندارد کە پژاک علیرغم تمام مابرزات و تلاشها و شهدایش با جمهوری اسلامی همکاری کند. چگونە چنین چیزی مکان دارد؟ انسانی کە بە چنین شایعاتی باور میکند لازم است چندین بار افکار سیاسی خود را مورد بازبینی قرار دهد کە چگونە چنین چیزی امکان دارد! فکر سیاسی و عقلانیت سیاسی اجازە پذیرفتن چنین فکری را نمیدهد. قدر پژاک در مقابل ارتجاع و اسغالگری کوردستان اجازە نمیدهد کە این حزب بە زانو درآمدە و سر تعظیم فرود بیاورد. بلکە این تفکر پیشاهنگ بودە و در صفوف مقدم نبرد علیە ارتجاع و اشغالگری می رزمد و در حال نبرد است. کسانیکە چنین شایعاتی را منتشر میکنند، مستقیما در راستای منافع اشغالگران و دشمنان کوردستان گام بر میدارند.

دراو: ایران تهدید می کند کە احزاب سیاسی روژهلات- پژاک، کوملە – دمکرات- [در باشور] را مورد حملە قرار میدهد. نمایندە حکومت اقلیم کوردستان در تهران هم درخواست میکند  این نیروها از مناطق مرزی خارج شوند، شما در این بارە اطلاعاتی دارید؟

سیامند معینی: ما هیچ ارتباط رسمی با حکومت اقلیم کوردستان نداریم. ما در کوهستانهای کورددستان کە همیشە پایگاە انقلابیون بودە است از شان و جایگاە خلقمان دفاع کردەایم. مروز هم از شان و جایگاە خلقمان دفاع میکنیم. امروز هم این پایگاە انقلابیون را در اختیار داریم و ما هم مبارزە و تلاشهایمان را ادامە میدهیم. در تمام ابعاد سیاسی، سازمانی و نظامی در روژهلات کوردستان حضور داریم و مبارزە میکنیم. رژیم ایران مداوما در داخل و خارج از روژهلات و در مرزها همیشە ما را مورد حملە قرار دادە است. اما بە هیچ نحوی نتوانستە است کە نیروهای پژاک را از خط مبارزە بە دور کند. ما بر اساس خواست هیچ نیرویی در این مناطق مستقر نشدەایم و بر اساس خواست هیچ نیرویی هم این مناطق را واگذار نمیکنیم. ما برای آزادیمان مبارزە می کنیم و صرفا مطالبات و خواستهای خلقمان را مبنا قرار میدهیم و برای آزادی خلقمان مابرزە می کنیم. این نمایندە حکومت اقلیم، برای خودش حرف میزند. سخنان وی نزد ما هیچ ارزشی ندارد و گفتەهایش در راستای تداوم اشغالگری در کوردستان است.

دراو: آیا شما در صورت اعزام نیرو و حملە ایران، یا درخواست حکومت اقلیم کوردستان مبنی بر تخلیە این نواحی برنامەریزی کردەاید؟  آیا حاضرید این مناطق را تخلیە کنید؟

سیامند معینی: کوردستان خاک ماست. پژاک برای آزادی خلق و میهن، علیە جمهوری اسلامی نبرد و مبارزە میکند. پژاک نیرویی نیست کە اگر خواهان تسلیم و کمپ نشینی اش شدند، از مبارزە صرفنظر کند.پژاک با روحیەای انقلابی و آزادیخواهانە مبارزە میکند و آمدە است با تکە نانی، نە بیشتر در کوهستانها حضور خود را برای مبارزە تداوم ببخشد و با هر اشغالگر و مرتجعی مبارزە کند.در زمان مقتضی وارد عمق روژهلات کوردستان و ایران خواهیم شد. از چنین امکانات و فرصتهایی برخورداریم، میتوانیم جمهوری اسلامی را با بحران جدی مواجە کنیم. اما اکنون بر این باوریم کە این مرحلە برای چنین اقدامی مناسب نبودە و آن را در بعد استراتژیک مناسب ندانیم. اما در صورت اجبار میتوانیم چنین گامی را برداریم.

دراو: آیا با احزاب دیگر روژهلاتی، خصوصا در رابطە با قضایای اخیر از هماهنگی و ائتلافی برخوردار هستید؟

سیامند معینی: ما در رابطە با تغییر و تحولات سیاسی منطقە، تحلیل سیاسی [خاص بخود] را داشتەایم و در سال ٢٠١٨ نقشە راهی را بە تمام احزاب سیاسی تقدیم کردەایم. در سال ٢٠١٦ من بە سهم خودم تلاش کردم کە احزاب روژهلات را متقاعد کنم کە وضعیت سیاسی ایران و منطقە بە سوی تنش پیش می رود، بحرانی کە خاورمیانە وجود دارد در نهایت روزی گریبان ایران را هم میگیرد، و بە همین دلیل لازم است کە ما بە عنوان کورد لازم است از این آمادگی برخوردار باشیم کە در چارچوب دفاع از دستاوردهای آزادی برای روژهلات کوردستان مشترکا کار و تشریک مساعی داشتە باشیم. لازم است کە تلاش بکنیم میانمان هماهنگی وجود داشتە باشد کە بتوانیم در ابعاد دیپلماتیک، سیاسی، اجتماعی فعال بودە و حتی در ایجاد یک نیروی نظامی مشترک همکار باشیم. احتمالا سایر نیروها با موانعی روبرو باشند، آنها در باشور کوردستان حضور دارند، آنها دچار مشکل هستند و از فرصتها و امکانات ما برخوردار نیستند. آزادیی کە پژاک از آن برخوردار است، مانع از هرگونە وابستگی بە حکومت اقلیم کوردستان شدە است. پژاک بر نیرو تواناییهای خلقش، تکیە کردە است. بە همین دلیل مدیون هیچ کس نبودە و اجازە نمیدهد کە هیچ دولت و نیرویی دستورات خود را بر وی تحمیل کند. ما تنها مطیع خلقمان هستیم.

دراو: با دیگر احزاب کوردستانی روژهلات از چە دیدگاههای مشترکی برخوردار هستید؟

سیامند معینی: از دهها نقطە مشترک برخورداریم. مبارزە علیە جمهوری اسلامی ایران نقطە مشترک تمام احزاب است. اگر در مبارزە و برخورد با جمهوری اسلامی جدی باشند، میتوان گامهای خوبی برداشت. ما همیشە با آغوش باز امدە هستیم. برای اینکار آمدە همکاری با تمام اپوزیسیون کورد آزادیخواە هستیم، حتی با اپوزیسیون ایرانی، غیر از اپوزیسیون مرکزگرا کە با نگاهی تمرکزگرایانە بە مسئلە کورد می نگرد. ما اجازە نمیدهیم کە هیج نیرویی با نگاهی از بالا بە پایین بە مسئلە کورد بنگرد.

دراو: آیا در عمل با فدراسیون، کمیسیون یا پلتفرم مشترکی هماهنگی و تشریک مساعی دارید؟

سیامند معینی: احتمالا هماهنگیهایی وجود دارند، اما هیچ جبهه مشترکی وجود ندارد، این نقصان نیز متوجە ما نیست، بلکە متوجە احزاب دیگر است.

دراو: سە حزب دیگر، هر دو کوملە و دمکرات با هم همکاری دارند،اما آیا شما غیر از احزاب کوردی، با احزاب اپوزیسیون ایرانی هماهنگی و تشریک مساعی دارید؟

سیامند معینی: با برخی از احزاب ایرانی و با احزاب روژهلاتی هم ارتباط داریم. پلتفرم خلقهای ایران در سال ٢٠١٨ نخستین کنفرانس خود را در پارلمان اروپا در بلژیک برگزار کرد. ما تلاش میکنیم کە تمام ملتهای ایران فعالانە تحت عنوان این پلتفرم علیە جمهوری اسلامی وارد عمل شوند. واقعا پژاک از این نیرو و توانایی در ابعاد سیاسی و نظامی برخوردار است کە میتواند سرنوشت بسیاری از مسائل را تعیین کند. اما احزاب دیگر، کە در حقیقت دو حزب بودە و بە چهار حزب تبدیل شدەاند، اخیرا یکی از این دو دوبارە متحد شدەاند و ما از این حرکت بسیار خوشحال هستیم، یا حتی اگر در قالب چهار حزب هم باشند، در واقع ما برای هیچ کس تعیین نمی کنیم کە چگونە شیوەهای مبارزاتی و سازماندهی خود را تعیین کنند، اما از نظر ما این نکتە حایز اهمیت است کە بە عنوان کورد از دیالوگ برخوردار باشیم، زیرا تنها جمهوری اسلامی نیست کە با مسئلە کورد دشمنی دارد. بلکە باید توجە کنیم کە بعد از جمهوری اسلامی هم شونیسم مرکزگرایی وجود دارد کە از پیشینە تاریخی برخوردار بودە و نمیتواند هضم کند کە کورد بە حقوق آزادیخواهانە خود دست پیدا کند. بە همین دلیل لازم است کە همیشە برای چنین روزی هم از آمادگی برخوردار باشد.

دراو: اگر در مرحلە و وضعیت کنونی کە وضعیتی انقلابی است نتوانید جبهەای متحد شکل بدهید، آیا اگر روژهلات کوردستان آزاد شود، میتوانید بە آسانی با هم از هماهنگی برخوردار شوید؟ ایا وضعیت باشور کوردستان برای شما تکرار نمیشود؟

سیامند معینی: بدون هیچ تردیدی اجازە نمیدهیم کە تجربە شکست خوردە باشور کوردستان تکرار شود. اما بە این معنا نیست کە این احزاب و سازمانها از جایگاە و موقعیت برخوردار نیستند، تمام احزاب و سازمانها از موقعیت و زمینە خود برخوردار هستند، باید از هم اکنون برای دستیابی بە این خواست تلاش بشود. لازم است کە احزاب این وضحیت را حل کردە و لازم است درک کنند کە چە میخواهند. ما در مرحلە نخست، غیر اخراج اشغالگران از کوردستان، برای آزادی جامعە روژهلات کوردستان، بە مبارزە آزادی دست زدەایم.

دراو: آیا در این مرحلە هیچ قدمی برای گفتگو با جمهوری اسلامی ندارید؟ بە مذاکرە و گفتگو فکر کردەاید؟ یا ایران در این رابطە قدمی بر نداشتە است؟

سیامند معینی: شاید سازمانهای دیگر این فرایند را طی کردە باشند، اما ما نە بە شیوە رسمی و نە گیر رسمی هیچگونە نشست و دیالوگی با جمهوری اسلامی نداشتەایم. زیرا اعتقاد داریم کە جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت تامین دمکراسی در ایران و تامین آزادی خلقمان در روژهلات کوردستان برخوردار نیست. بە همین  علت در این جارچوب گام برنمیداریم. اگر روزی بعد از جمهوری اسلامی ایران، اوضاع تغییر کرد همیشە برای گفتگو  آمدە هستیم و در این چارچوب تلاش میکنیم. در رابطە با سازمانهای دیگر هم، همیشە دست دوستی و همکاریمان دراز بودە است. در این مرحلە کە مرحلەای حساس و تاریخی است، بسیار مهم است کە احزاب این نکتە را دریابند کە منفعت حزبی خود را مبنای عمل سیاسی قرار ندهند، بلکە منافع خلق را مبنا قرار بدهند، در این چارچوب اگر قدمی بە جلو بردارند، ما با آغوش باز از انها استقبال کردە و میتوانیم بگوییم کە میتوان با تمام احزاب جبهە متحدی را علیە جمهوری اسلامی در تمام ابعاد سیاسی، دیپلماتیک و حتی نظامی هم شکل دهیم.

دراو: در رابطە با حمایت مردم باشور چە نظری دارید؟

سیامند معینی: بە نمایندگی از پژاک، از تمام حمایتهای خلقمان از روژاوا گرفتە تا باکور و اروپا و باشور کوردستان، تشکر میکنم. ما یک خلق هستیم و فرداست کە این حاکمیتها صحنە را خالی میکنند، همانگونە کە حاکمیت دیکتاتور صدام از میان رفت، جمهوری اسلامی هم ازمیان میرود، مایلم فردا این تاریخ با خلوص و زیبایی هر جە بیشتر نوشتە شود کە خلق و احزاب باشور کوردستان حامی مبارزە مشروع روژهلات کوردستان بودند و برای رسیدن بە آزادی با آنها همکاری داشتند. من بە ظرافتهای دیپلماتیک و مسئلە همجواری واقفم، اما مزدوری با ارتباط دیپلماتیک دو مقولە مجزا هستند. بە مبارزە قیام کنندگان روژهلات، بە خلق انقلابی سنە و خصوصا خلق تمام شهرهایی کە در مبارزە هستند درود میفرستم. ما در جایگاە پژاک مبارزە و تلاش خلقمان برای دستیابی بە آزادی را ارج میگذاریم. با خانوادەهایی کە اعضایشان شهید شدەاند، تسلیت گفتە و امیدوارم مجروحین هر چە زودتر بهبود پیدا کنند.