تجمع ۱ می در وان: سیاست سرکوب و جنگ محکوم گردید

در تجمع ۱ می در وان سیاست سرکوب و جنگ علیه کارگران محکوم گردید.

با پیشگامی کنفدراسیون کارگران انقلابی (دیسک)، کنفدراسیون اتحادیه‌ی کارگران توده‌ای (کَسک)، دفتر وان، اتاق پزشکان وان-جولمرگ، اتاق دندان پزشکان و اتحادیه‌ی اتاق معماری و مهندسین ترکیه، راهپیمایی ۱ می وان با شعار ‘کار ما، زبان ماست’ آغاز شد. هزاران کارگر با شعار ‘زنده باد ۱ می’، ‘زنده باد رهبر آپو’ و ‘کار ما زبان ماست’ در این تجمع شرکت کردند و به سوی پارک موسی آنتر‌ راهپیمایی کردند. در این تجمع انجمن روزنامه‌نگارن دجله و فرات و انجمن روزنامه‌نگاران زنان میزوپوتامیا با شعار ‘شما نمی‌توانید روزنامه‌نگاران آزاد را ساکت کنید’ شرکت کردند.

در این تجمع گَنَل ایش نماینده‌ی دیسک، عمر تکین به نمایندگی از کمیته‌ی تدارکات سخنرانی کردند و گفت: «پس مقاومت‌های ۳۱ مارس خلق وان، ۱ می را جشن می‌گیریم. یکبار دیگر می‌گوییم که رو به عقب گام برنمی‌داریم. این کشور به حکومتی نیاز دارد که حامی کار و دمکراسی باشد. به این حکومت فردگرا پایان دهید. برای دمکراسی و آزادی متحدانه به مبارزه بپردازید.»

در این تجمع نسلیحان‌ شَدَل ریاست مشترک شهرداری وان گفت: «در ۳ آوریل اعلام کردیم که ‘اراده‌ی ما، موجودیت ماست’. خلق ما با مقاومتی عظیم از اراده‌ی خود صیانت کردند. سعی می‌کنند اراده‌ی پلیدشان را بر ما تحمیل کنند. علیه این لازم است مبارزات خود را گسترش دهیم. هر اتفاقی نیز بیفتد از اراده‌ی خود صیانت خواهیم کرد.»

احمد کاراگوز ریاست مشترک کل کَسک سخنرانی کرد و حملات پلیس به کارگرانی که به سوی تقسیم راهپیمایی کرده بودند را محکوم کرد. به این اشاره کرد که باید با اراده‌ی ۳۱ مارس پاسخ سیاست‌های پلید این دولت را بدهیم.