یادداشت

ترازنامه‌ای که با خون نوشته شده است

ارتش اشغالگر ترکیه بیش از ۵۲۰ حمله زمینی و هوایی به مناطق حفاظتی مدیا با استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی و مواد منفجره ممنوعه انجام داد. با وجود روش‌های غیرانسانی، اشغالگران نمی‌توانند بر مقاومت غلبه کنند.

مقاومت گریلاها

مبارزان آزادی کوردستان در ماه جولای در بسیاری از مناطق از گابار تا زاپ، از هفتانین تا خاکورک ضربات سنگینی به دولت اشغالگر ترکیه وارد کردند. گریلاها که در جولای به نتایج بزرگی دست یافتند، قدرت و الهام خود را از مقاومت‌کنندگان روزه مرگ ۱۴ جولای می‌گیرند. شهیدان هرکول و اکین در گابار، بَندا، دستینا و باران در کاتو رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند و به موفقیت دست یافتند. در متینا، شهیدان نَوال، دژوار و ژیان با عقب‌نشینی نکردن از مواضع خود در برابر تمامی حملات ارتش اشغالگر ترکیه، از اراضی مقدس خود دفاع کردند. همچنین در زاپ به رهبری شهید سیدار اهمیت زیادی به قهرمانی و ایثارگری دادند. آنها با وفای به عهدی که از همان روز اولی که خانواده را ترک کردند، زمینه‌ساز موفقیت و دلیل انتقام شدند.

دولت اشغالگر ترکیه دائماً علیه گریلاها و مردم منطقه مرتکب جنایات جنگی می‌شود. جنایات جنگی نقض جدی قوانین جنگی است که در توافقات بین‌المللی مانند کنوانسیون ژنو تعریف شده است. این جنایات شامل حملات عمدی علیه غیرنظامیان، استفاده از سلاح‌های ممنوعه، شکنجه و بسیاری از حملات دیگر است. ارتش اشغالگر ترکیه خیلی بیشتر از اینها انجام داد. اگر فقط یکی از این حملات در کشور دیگری رخ می‌داد، تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک اعمال می‌شد. اما هیچ قانونی در کوردستان معتبر نیست. مقامات فقط یک قانون دارند و آن این است که حمله مجاز است. در مقابل این قانون زندگی در کوردستان مقاومت است.

ارتش اشغالگر بیش از ۵۲۰ حمله زمینی و هوایی به مناطق حفاظتی مدیا با استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی، مواد منفجره ممنوعه انجام داد. مشخص است که اثرات این سلاح‌ها بسیار دائمی است. بیماری‌ها، تخریب طبیعت و بلایا از عوارض آن است. در حال حاضر در منطقه جنگ است و ارتش ترکیه ادعا می‌کند که در حال جنگ است، اما به جز این جنایات، هیچ مدرکی دال بر جنگ ارتش وجود ندارد. در کوردستان به روش‌های کثیف غیرانسانی مانند قتل‌عام، ویرانی، غارت و نابودسازی متوسل می‌شوند. پس چرا این ارتش به جنگ مستقیم علیه گریلاها نزدیک نمی‌شود و چرا بر چنین حملاتی تکیه می‌کند؟ این وضعیتی است که توسط ارتشی که تسلیم عملیات گریلاها در میدان جنگ می‌شود تجربه می‌کند.

عملیات‌های راهبردی در حال انجام است

نیروهای گریلا بیشتر ستون‌های حمله خود را علیه اشغالگران فعال کردند. ۲۰۵ عملیات هوایی و زمینی در یک ماه انجام شد. عملیات موثری از جمله سرنگونی پهپاد و سرنگونی ۲ فروند هلیکوپتر انجام شد. یعنی در ماه مقاومت عملیات‌های قوی و موثری انجام شد. این عملیات‌ها امید زیادی را در مردم ایجاد کرد، عزم آنها را تقویت کرد و عزم مقاومت را در آنها تقویت کرد. حملات هوایی گریلاها بر سربازان ارتش فاشیست تأثیر روانی داشت. زیرا گریلا در حملات هوایی ثبات خود را حفظ کرده و تمامی تدابیر امنیتی اشغالگران را دور زد. بعد دیگر این عملیات استراتژیک بودن آنهاست. گریلا بار دیگر موفقیت استراتژی خود را با تاکتیک‌های غنی و خلاقیت خود ثابت کرد. پیش‌بینی‌های جنبش آزادی را ثابت کرد.

تلویزیون گریلا (گریلا تی‌وی) با به اشتراک گذاشتن تصاویر و عکس‌هایی با افکار عمومی این عملیات‌ها را مستند کرد. این تصاویر سر و صدایی در مطبوعات محلی و جهانی ایجاد کرد. اما با وجود این، دولت اشغالگر ترکیه کاری جز سکوت نکرد و سعی کرد واقعیت‌ها را پنهان کند. ما به خوبی می‌دانیم که از جدیدترین سرباز تا فرماندهان در آنکارا این تصاویر را تماشا کرده‌اند. جزییات این عملیات‌ها را مخفیانه، فردی یا گروهی بررسی می‌کردند. ما همچنین به خوبی می‌دانیم که آنها چقدر آرزوی ارتش ایثارگر را دارند که نمی‌توانند داشته باشند.

عملیات سابوتاژی در متینا که تبلیغات زیادی را در پی داشت در ماه جولای انجام شد. در این عملیات، عبدالله جم دمیرکان، افسر پیاده به همراه تیمش کشته شدند. این فرد در مرکز فرماندهی اجرای حملات اشغالگری در زاپ و متینا جای خود را می‌گرفت. به عبارت دیگر این مرکز مورد هدف یک عملیات سابوتاژی قرار گرفت. این عملیات سابوتاژ بود که چند روز بعد دولت ترکیه را مجبور کرد در نیمه شب بیانیه بدهد. دولت ترکیه از فرمانده و ارتش خود محافظت نکرد. این پیامی است که سربازان اشغالگر نیز باید دریافت کنند. در حالی که این دولت حتی از فرمانده خود محافظت نمی‌کند، از آنها به هیچ عنوان محافظت نخواهد کرد.