یادداشت

زیلان بریتان عاشق وطنش بود

زیلان بریتان، مبارزی که جان خود را برای آرمان و آزادی وطنش فدا کرد، با استقامت و شجاعت خود به الگوی بقیه همرزمانش تبدیل شد.

مردم وقتی نگاه می‌کنند، می‌بینند. تفکر هم با دیدن شروع می‌شود. تفکر راه را برای پرسش‌ها و تردیدها باز می‌کند. پاسخ مبنای تفاهم می‌شود و درک مسئولیت ایجاد می‌کند. او نیز از آن دسته افرادی بود که با دقت به مشکلات و وضعیت مردمش نگاه می‌کرد. چشمانش را روی اتفاقات اطرافش نمی‌بست، او نگاه کرد. او سوال را مطرح کرد، جواب را پیدا کرد و با جواب وارد یک مسئولیت تاریخی شد. اسمش زیلان بریتان بود.

زیلان بریتان کیست؟

اَمَل فرهان معروف به زیلان بریتان در سال ۱۹۹۴ در شهر قامشلو در خانواده‌ای که به ارزش‌های میهن‌دوستی پایبند بود چشمان خود را به زندگی گشود. خانواده او می‌خواستند فرزندان خود را با فرهنگ اصیل و تاریخ مبارزاتی خود تربیت کنند، از این رو برای آنها داستان‌ها و تجربیات شهدا و وطن را تعریف می‌کردند. به همین دلیل بود که زیلان در جوانی خط آزادی و انقلاب زنان در کشورش را شناخت. علاوه بر داستان‌ها و تجربیاتی که از مادربزرگش شنیده بود، خانواده‌اش نیز شاهد دردها و رنج‌های بسیاری بودند. زیلان که یک زن جوان است، درد مردم خود را می‌بیند و احساس می‌کند که مدیون مردم و وطنش است.

زیلان بودن، عگید بودن است

زیلان بریتان در سال ۲۰۱۳ به هدف خود رسید و با پیوستن به صفوف ی‌پ‌ژ به اوج جستجوی خود رسید. او خود را زیلان می‌نامد. نام خانوادگی او از این پس بریتان است. انتخاب نام دو قهرمان مبارزه برای آزادی زنان نشان از عمق و ایده آزادی دارد. چون می‌داند در این سرزمین جنگ‌ زده، با عگید بودن پیروز می‌شود و زیلان بودن همان عگید بودن است. زیلان با نگرش انقلابی خود پیرو خط زیلان و بریتان می‌شود. او عاشق وطنش است و راه شهدا را ادامه می‌دهد. او می‌داند خط مقاومت و مبارزه در لحظه لحظه زندگی ضروری است. زیلان وفادار به شهدای انقلاب است. خودش را مسلح به حقیقت شهدا می‌کند.

زیلان در همان سال اولی که در مبارزه شرکت کرد به اولین جبهه در شهرستان سری‌کانی می‌پیوندد. او در یک نبرد به شدت مجروح می‌شود، اما اجازه نمی‌دهد این وضعیت او را متوقف کند. این بر اساس فلسفه زن آزاد است: «کسی که می‌جنگد آزاد می‌شود، هر که آزاد است زیبا می‌شود و هر که زیباست محبوب می‌شود.» وقتی انسان هدف بزرگی داشته باشد، هیچ چیز نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. رفیق زیلان مبارز شد و فداکاری بسیاری کرد.

«من را فراموش نکنید، من زیلانم»

در کوردستان بر اثر حملات شدید اشغالگران، جنگ برای هستی و آزادی اجباری است. به همین دلیل است که هزاران دختر و پسر زیبا راه این دفاع مقدس را انتخاب می‌کنند. چون فلسفه این جنگ عشق به زندگی آزاد است، فداکاری در ازای آن راهی است برگشت ناپذیر. افرادی که جان خود را برای وطنشان فدا می‌کنند، قلب بزرگی دارند و بیش از همه زندگی را دوست دارند.

در سال ۲۰۱۹، دولت فاشیست ترکیه با نقشه‌ای کثیف به گری‌سپی و سری‌کانی حمله کرد. در مقابل آن، فرزندان خورشید «مقاومت کرامت» را انجام دادند. در آن جنگ سهمگین، فاشیسم ترکیه و مزدوران وحشی آن دست به هر نوع جنایتی زدند. صدها کودک، زن، پیرمرد و پیرزن با سلاح شیمیایی سوزانده شدند.

برای تعریف آن سبعیت و مقاومت در برابر آن، کلمات به دنبال معنا هستند. زیرا هیچ کلمه‌ای آنقدر قوی نیست که فداکاری و مقاومت مردم و مبارزان را به طور کامل توصیف کند. برای حفظ کرامت مردم و وطن، عزیزان بسیاری جنگیدند و به قله مقدس شهادت رسیدند.

در آن مقاومت تاریخی، زیلان بریتان در جبهه نبرد در شهر سری‌کانی بود. او با شور و شوق و روحیه خود الگو و قوت قلب برای رفقایش بود. زیلان بریتان در آن مقاومت تاریخی گفت من را فراموش نکنید من زیلان هستم. افرادی که می‌دانند شهید می‌شوند همیشه لبخند می‌زنند. محال است تاریخ قهرمانی‌های آنها را فراموش کند. هنوز صدای زیلان و خنده‌هایش در خیابان‌های سری‌کانی طنین انداز است.

زیلان با لبخندی درخشان بر لب و با قلبی سرشار از عشق و ایمان، جنگی باشکوه را رقم زد و در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ به خیل جاویدان پیوست. هزاران نفر اکنون در خط زیلان مبارزه می‌کنند. همانطور که رفیق فدایی زیلان بریتان پیرو شهدا شد، اکنون هزاران نفر پیروان او هستند.