دوغو‌: زمان، زمانِ قیام بر اساس خط عصیانگری رهبر آپو است

عضو شورای هماهنگی ک‌ژک، چیدَم دوغو اشاره کرد که باید با قیام ‌«ژن ژیان آزادی» به هرگونه قتل پاسخ داده شود و برای کارزار ۱۰ اکتبر نیز گفت‌: ‌«با روح قیام و سازندگی رهبر آپو ما این کارزار را گسترش خواهیم داد.»

ارزیابی‌های چیدم دوغو

عضو شواری هماهنگی کنفدارلیسم زنان کوردستان ‌(ک‌ژک)، چیدم دوغو موضوعاتی همچون ‌«انقلاب ژن ژیان آزادی»، قتل نارین گوران در روستای تاواشان‌تپه در منطقه رِزان شهر آمد و کارازر ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان‌، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» را در تلویزیون مَدیا هابر تی‌وی ارزیابی کرد.

چیدم دوغو در ابتدا به مناسبت سالگرد ‌«انقلاب ژن ژیان آزادی» یاد ژینا امینی، تمام شهدای این قیام و مبارزان آزادی که در این قیام مشارکت کردند و اعدام شدند را با احترام، علاقه و قدردانی گرامی داشت.

علیه زنان و کودکان جنگی جدی انجام می‌شود

چیدم دوغو اعلام کرد که در ترکیه قتل‌عام علیه زنان به اوج خود رسیده است و در همین اواخر قتل نارین گوران به موضوعی مبدل شده است که هر کسی از آن بحث می‌کند.

چیدم دوغو در ادامه گفت‌: ‌«شمار موارد تعرضات، مفقودسازی و قتل‌های کودکان در سال ۲۰۲۳ در ترکیه بیش از ۲۵۰ هزار مورد می‌باشد. فکر کنید‌؛ در میان سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۵۰ هزار کودک به قتل رسیدند، آنان یا مورد تعرض قرار گرفته و یا مفقود شدند. این آمار یک جنگ است.

علیه زنان، جنگ جریان دارد، اما در مقابل کودکان نیز جنگی جدی انجام می‌شود. دولت ترکیه علیه ما نیز می‌جنگد. زمانیکه به آمار این جنگ توجه کنیم چنین شماری وجود ندارد. یعنی تنها در محدوده مرزهای ترکیه... شرق، غرب، شمال و جنوب ندارد. از هر سو که به آن نگاه کنی تو با واقعیت قتل‌عام روبرو می‌شوی. به‌ویژه قتل کودکان وضعیت بسیار دشواری است. با قتل نارین گوران این امر بیش از پیش دیده شد. قتل کودکان ۸ ساله چیز جدیدی نیست. برای مثال مدتی کوتاه قبل از آن، در منطقه تکیرداغ به کودکی ۲ ساله تعرض شده بود. در منطقه آگری نیز کودکانی مثل لیلا، ربیعه ناز نیزبا همین سرنوشت روبه‌رو شده بودند. صدها و هزاران کودک همیشه به موضوع روز ما مبدل شدند. نباید آنان را فرموش کنیم.‌»

سردادن شعار ‌«ژن ژيان‌ آزادی» در کنش‌هایی که برای نارین انجام شد، بسیار بامعنا است

چیدم دوغو یادآور شد در کنش‌هایی که برای نارین انجام شده است، شعار ‌«ژن ژیان آزادی» سرداده شد و گفت‌: ‌«این بسیار بامعنا است. باید با قیام ‌«ژن ژیان آزادی» به تمام این موارد، به تمام آن قتل‌ها و هرگونه قتلی پاسخ داده شود. ‌«ژن ژیان آزادی» یک روح قیام است. صحیح‌تر، روح خوددفاعی است. دفاع از خویش است،‌ دفاع از کودکان می‌باشد. حفاظت از رفقای زن است. دفاع و محافظت از ارزش‌های مقدس و زیبای خانواده است. اما اکنون حملات بسیار سنگینی وجود دارد، به همین علت باید تمام این سیاست‌ها دیده شوند. برای مثال آک‌پ به شیوه‌ای حیله‌گرانه چه می‌کند‌؟ می‌گوید، وقایع را سیاسی نکنید. دقت داشته باشید، اردوغان و اطرافیانش گفتند ‌«وقایع را سیاسی نکنید». به مانند یک واقعه قانونی آن را ارزیابی می‌کنند. این واقعه‌ای بسیار سیاسی است. به همین‌ علت در مقابل این امر نیز باید مبارزه‌ای سیاسی انجام شود. مبارزه‌ی خوددفاعی الزامی می‌باشد. همانگونه که پس از قتل ژینا امینی قیام ‌«ژن ژيان آزادی» آغاز شد، با قتل هر کودک و یا زنی باید قیام‌هایی به همان شیوه انجام شود تا از قتل زنان و کودکان جلوگیری شود. در مقابل این توافق کثیف و عادی‌سازی که تحمیل می‌شود، ما باید مبارزه خود را گسترش بدهیم. راهی دیگر وجود ندارد.

زمان، زمان قیام بر اساس خط عصیانگری رهبر آپو است

گفتن ‌«ژن ژیان آزادی» از کوردستان آغاز شد. قیام حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک)، قیام رهبر آپو کوردستانی است. این قیام حقیقتی هم دارد که مستقیما به آزادی زنان مرتبط می‌باشد. آن نیز همیشه از سوی رهبر آپو بیان شده است. برای مثال گفته بود، در همان سنین کودکی کودک‌همسری را قبول نمی‌کرده است. می‌گوید، دل وی تحمل این را نداشت که خواهرانش در آن سنین کم و در قبال چند گونی گندم به ازدواج درآیند. اولین قیام رهبر آپو اینگونه است به همین علت قیام پ‌ک‌ک، آغاز مبارزه زنان در میان ‌پ‌ک‌ک و ایجاد فلسفه ‌«ژن ژيان آزادی» به این امر مرتبط می‌باشد.

‌«ژن ژيان آزادی» شاید ۳ کلمه باشد، اما هم برای کوردها و برای زنان به معنای رستاخیز است. زمانیکه از سوی واقعیت یک شخص ارزیابی شود، آنزمان رستاخیز را ابراز می‌کند. فراخوانی برای قیام است. به همین دلیل قیام رهبر آپو، قیامی معمولی و پیش‌پا افتاده نبود و به همین‌ علت هم بسیار رادیکال است. بدین ترتیب است که رهبر ما را در میان نظام قتل‌عام و انزوای تحمیلی اسیر کردند و ۲۶ سال است که این وضعیت را پشت‌سر گذاشت. زیرا از آزادی زنان دفاع می‌کند، علیه هرگونه تحمیلات برده‌وارانه که تحت نام به اصطلاح قداست دولت و خانواده صورت می‌گیرد، علیه هرگونه تحمیل حاکمیت قیام می‌کند، بدین علت اسیر شده است. بخاطر اینکه در مقابل بنیاد این نظام سلطه بصورتی قدرتمند مبارزه و قیام می‌کند، به او انزوا تحمیل می‌شود.

باید کارزار رهبری رادیکال و قوی‌تر شود

کارزار رهبری ادامه دارد. باید این کارزار قویتر و رادیکال شود، بهتر و بیش از پیش نیرومند شود، روح قیام بیشتر گسترش یابد. زیرا با قیامی معمولی به نظام سنگین نسل‌کشی، نمی‌توان پاسخ لازمه را داد. نه با قیامی معمولی و نه با کنش، مبارزه و حتی نه با سخن و دعایی معمولی‌؛ تنها با بسیج عمومی، با مبارزه‌ای سازماندهی شده و درک و فهم می‌توان آن را از میان برداشت. باید همفکر باشیم که این نظام کدام سیاست‌ را تحمیل می‌کند و طبق آن اقداماتی انجام داد و حرکت کنیم. با چنین روحی، ما باید کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو را ادامه دهیم. زمان، زمان قیام بر اساس خط عصیانگری رهبر آپو است. این امر را برای حملات علیه زنان و همچنین حملات علیه کوردستان بیان می‌داریم.‌»

چیدم دوغو در ادامه اظهار داشت که در سراسر جهان، خطراتی علیه زنان وجود دارد و گفت‌: ‌«در سراسر جهان، انسانیت، طبیعت، حیوان، همه در معرض تهدید بزرگی قرار دارند. این وضعیت به مثابه یک امر منفی و نامناسب سازماندهی شده، تعریف و عنوان می‌شود. نظام این کار را می‌کند. نظام مَرد هژمون و نیروهای مدرنتیه کاپیتالیست، به‌ویژه در ترکیه،‌ نظام استعمارگرانه و فاشیستی خود را بسیار سازماندهی می‌کنند. آن را در میان جامعه هم اشاعه می‌دهند. در میان جامعه، نوکر درست می‌کنند. در میان جامعه مردان همدست و نوکر را ایجاد می‌کنند. در ترکیه هر مردی که قتل‌عام انجام می‌دهد، اردوغان است. اردوغان اکنون به عنوان رئیس‌جمهور، ترکیه را به اصطلاح مدیریت می‌کند. در آنجا شیوه‌ای از مرد را آفریده است. چنین مردی که هیچ اراده‌ای را نمی‌شناسد. مردی هژمون، شیوه‌ای از نظام، استعمارگری و فاشیسم است. قبل از همگان، مرد این موارد را در میان تمام جوامع اشاعه داده و پخش می‌کنند. به همین علت اکثر قاتلان زنان و کودکان بدون مجازات می‌مانند.

طبق داده‌ها، از جرم و جنایاتی که علیه کودکان انجام شده است، از جمع ۳۶ هزار متهم، تنها ۷ هزار متهم مجازات شده‌اند. ۲۹ هزار متهم در خارج از زندان به راحتی می‌گردند. بی‌گمان این شمار آمار رسمی است. کسانیکه محاکمه نشدند نیز وجود دارند، کسانیکه بصورت رسمی به ثبت نرسیدند هم وجود دارند. نظامی سازماندهی شده وجود دارد. با حقوق، اقتصاد، مافیا، تبهکار، روسای خود، رئیس‌جمهورش، حکومتش، وزرای خود، تدابیرش در میان جامعه، سازمان‌های فحشا، مواد مخدر، برخی احزاب مثل هوداپار این امر را انجام می‌دهند. در کوردستان بصورتی ویژه شیوه‌ای از خیانت را ایجاد کردند. می‌خواهند یک جامعه مطابق خود ایجاد کنند. بسیار مهم است که این موارد دیده شوند.

به همین خاطر رهبر آپو در این مورد یک روشنفکری بی‌همتا را ابراز می‌کند. هم از سوی کوردستانی، کوردبودن آزاد و هم از سوی حیات‌ آزاد نیز جوانمردی آزاد رهبر آپو یک منبع قدرتمند دانش، روحیه و جسارت است. به همین علت است که عصیانگری او بسیار قدرتمند است و دشمن تا این اندازه از او هراس دارد و می‌ترسد. حتی از یک سخن او نیز می‌ترسد، آنقدر می‌ترسد که نمی‌گذارد حتی یک سخن او به بیرون درز پیدا کند. زیرا رهبر آپو روح قیام است.‌»

ما با روح سازندگی و قیام رهبر آپو، باید این کارزار را گسترش دهیم

عضو شورای هماهنگی ک‌ژ‌ک، چیدم دوغو خاطرنشان کرد که در روز ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ دوستان انترناسیونالیست خلق کورد کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» را آغاز کردند و اکنون این کارزار یکسال را پشت سر می‌گذارد و گفت‌: ‌«هم در جهان و هم در تمام بخش‌های کوردستان، زنان کورد، خلق کورد در این کارزار شرکت کرده و آن را ادامه می‌دهند. در این برهه‌، این کارزار دیگر باید از خط و مرز عبور کند. دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم که رهبر آپو بیش از این در امرالی بسر ببرد. حق رهبر آپو این نیست. این حق بشریت هم نیست. این حق خلق کورد نیست. به عنوان زنان نیز حق ما این نیست. به همین علت کار که باید انجام دهیم چیست‌؟ ما باید با برنامه‌ریزی خود را بهتر و بیش از پیش سازماندهی و توده‌ای کرده و آن را به امری متحول کنیم که به دشمن فشار آورد و مجبور به برداشتن گام‌هایی کند. ما باید این کنش‌های خود را به این سطح برسانیم، که این وظیفه انسانی همه ما است. وظیفه ما زنان است، به مثابه خلق کورد نیز وظیفه کوردبودن‌مان است، وظیفه بنیادین ما است. بدین ترتیب، باید کارزار رهبری را با چنین روحی، با روح سازندگی و عصیانگری رهبر آپو، با روح آزادی رادیکال رهبر آپو، با سازماندهی قوی و ایجاد آلترناتیوهای قدرتمند، با مبارزه‌ای مداوم آن را گسترش دهیم. ما باید با حقیقت ‌«ژن ژیان آزادی» این کارزار را گسترش دهیم.

امرالی یک نظام غیر انسانی است. ما همیشه این امر را بیان می‌داریم، اما این یک شعار یا تبلیغات نیست. به واقع هم یک مکانیسم خارج از انسانیت است. حداعلای بدی، سازماندهی امرالی است. درواقع تمام اعمال بد و پلید از آنجا موج به موج اشاعه می‌یابد. به همین علت باید سرچشمه و منبع بدی‌ها را بخشکانیم. بزرگترین عمل بد و پلید، بزرگترین فاشیسم، بزرگترین نسل‌کشی رژیم استعمارگر که در این عصر تحمیل می‌شود، امرالی است، باید آن را خشکانده و از میان برداریم. سرچشمه کجاست‌؟ امرالی است. در این‌زمان و در آینده نیز باید چنین گام‌هایی برداریم که به توطئه بین‌المللی و این رژیم امرالی، پایان دهیم، مبارزه خود، کنش‌های‌مان را رادیکال کنیم. تمامی انسان‌‌ها، دوستان، خلق‌ما و زنانی که در این برهه مبارزه مشارکت کردند را به عنوان جنبش زنان فرامی‌خوانم که، مبارزه را قویتر کنند و گسترش دهند.‌»