انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» زمینه‌ساز تحقق سده زنان است

فرماندهی ه‌پ‌ژ به مناسبت سالروز انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد و گفت: «صیانت از اهداف و آرزوهای شهدای این انقلاب وظیفه اصلی است. بر این اساس همه زنان باید در میادین خود دفاعی قوی باشند و به شکل متحد عمل کنند.»

فرماندهی نیروهای مدافع زنان روژهلات کوردستان (ه‌پ‌ژ) در خصوص دومین سالگرد انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» بیانیه‌ای صادر کرد و این انقلاب را زمینه‌ساز تحقق قرن زنان دانست.

بیانیه فرماندهی ه‌پ‌ژ به شرح زیر است:

«در تاریخ سلطه، نظام مردسالار با تمام قدرت و توان خود همواره خواسته است حقیقت زن را -که سرچشمه حیات از هر نظر و حقیقتی است که بشریت را زنده می‌کند- از بین ببرد و زنان را برده زیستن کند. این نظام وحشیانه برای رسیدن به این هدف به ظالمانه‌ترین راه‌ها متوسل شد. زنان با قتل‌عام، آزار و اذیت، تجاوز جنسی و انواع اعمال غیرانسانی مواجه بودند، اما هرگز تسلیم نشدند. در تمام مراحل تاریخ سلطه، زنانی بودند که در برابر این نظام مردسالار مقاومت کردند و مبارزه کردند. یعنی این نظام هر چقدر هم می‌خواست نابود کند، نتوانست ریشه و جوهره زنان را که زندگی و امید به آزادی را می‌سازد، از بین ببرد. به همین دلیل است که می‌گوییم تاریخ آزادی‌خواهی زن ریشه‌ای کهن دارد و حقایق بزرگی در تمام مراحل آن نهفته است. رهبر آپو با اندیشه و فلسفه کم نظیر خود چنان نگاهی به تاریخ، جامعه و به ویژه نسبت به زنان ایجاد کرد که با روشن شدن تاریخ زن که در تاریکی رها شده بود، جامعه روز به روز به حقیقت خود نزدیکتر می‌شود و زن جایگاه راستین خود را دوباره به دست می‌آورد. رهبر آپو این هدف را با شعار «ژن، ژیان، آزادی» دوباره زنده کرد. این فلسفه زندگی آزاد نوین است. بنابراین، هنگامی که دو سال پیش ژینا امینی، یک زن کورد، توسط رژیم اشغالگر و نسل‌کش ایران به قتل رسید جامعه به رهبری زنان روژهلات کوردستان و ایران به قیام برخاسته و با شعار «ژن، ژیان، آزادی» در برابر رژیم وحشی ایران و نظام مردسالار به پا خاست و خواهان پاسخگویی شد. این انقلاب که در روژهلات کوردستان و ایران گسترش یافت، روز به روز قوی‌تر شد، سازماندهی یافت و در سراسر جهان گسترده شد. با گسترش این ذهنیت، تمام دنیا به رهبری زنان و با فلسفه «ژن، ژیان، آزادی» به تکاپو افتاد و بر علیه نظام مردسالار کنش انجام دادند. برای اولین بار در تاریخ یک تفکر و فلسفه مرزهای ملی، مذهبی، دینی، فرهنگی و غیره را در نوردید و تمام بشریت را در بر گرفت.

در مواجهه با این وضعیت، هم تاج و تخت رژیم اشغالگر-سرکوب‌گر ایران و هم تاج و تخت نظام مدرنیته سرمایه‌داری به لرزه در آمد و چنان شکاف‌های بزرگی به نظام آنها وارد شد که تمام حقایقی را که می‌خواستند پنهان کنند از آن درزها بیرون زد. برای اولین بار در بالاترین سطح سازماندهی انجام شد چنانکه واقعیت سیستم‌ سلطه را برملا کرد. بشریت بار دیگر دریافت که در برابر همه قدرت‌های هژمونیک و در برابر نظام مدرنیته سرمایه‌داری، تنها آلترناتیو پارادایم رهبر آپو است و این پارادایم هم بر اساس آزادی زنان توسعه می‌یابد. به همین دلیل است که قرن بیست و یکم قرن زنان است و انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» یکی از مراحل اصلی تاریخ آزادی زنان بود که راهپیمایی آزادی را وارد مرحله جدیدی کرد. انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» مملو از معانی و حقایق بسیاری است. این انقلاب پویا بسیار راهبردی است و هر گامی که به جلو برمی‌دارد آکنده از ایدئولوژی است. می‌توان گفت که زنان کورد به طور کلی رهبری همه زنان را بر عهده داشتند، واقعیت وحشیانه نظام مردسالار را افشا کردند و کنش‌های مختلفی را علیه این نظام انجام دادند و خواهند داد. ساختار تشکیلاتی که در این کنش‌ها شکل گرفت، مطالبات ایدئولوژیک مطرح شده و سطح دفاع مشروعی که به وجود آمد، بار دیگر به ما نشان داد که انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» یک انقلاب چند ملیتی است و دشمن را از هر چهار سو نگران کرده است. دشمنی که مضطرب شده است این انقلاب را بزرگترین تهدید برای خود می‌بیند؛ بنابراین با بی‌محاباترین و غیراخلاقی‌ترین روش‌ها به زنان و جامعه حمله می‌کند. به همین دلیل باید آزادی و دموکراسی خود را بدون توقف فریاد زد، خود را در همه عرصه‌های زندگی بیشتر سازماندهی کرد و مبارزه را هر روز تقویت کرد.

در پایان، ما به عنوان ه‌پ‌ژ می‌گوئیم که همه زنان باید از دستاوردهایی که رهبر آپو برای انقلاب زنان آفریده است، صیانت کنند. با روحیه متحد، با تشکیلات قوی، با باور فراوان، مراقب این دوران انقلاب باشیم تا به پیروزی برسیم. زمان پاسداری از کرامت، وطن و انقلابمان فرا رسیده است. این وظیفه و مسئولیت هر یک از ماست و به همین دلیل است که هرکسی باید نقش و مأموریت خود را در آن بر عهده بگیرد . در خط فرمانده آرین آریان، صیانت از ارزش‌های انقلاب و شهدای این مسیر، راه چاره است؛ به همین دلیل، داشتن اهداف و آرزوهای شهدای این انقلاب و صیانت از آن، وظیفه اصلی است. بر این اساس همه زنان باید در میادین خود دفاعی قوی باشند و با همبستگی به پیش روند.»