گرامی ‌داشت یاد شهدای درسیم و زاپ در شهر برن

یاد شهدا ادسا جژنا، اکین رودی و جانشر شیراوا که در مناطق زاپ و درسیم شهید شده بودند، در شهر برن گرامی داشته شد.

مراسم یادبود شهدا

در پایتخت سوئیس شهر برن برای یادبود شهدا یک مراسم دسته‌جمعی برگزار شد. یادبود در شخص اجه یلماز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(ادسا جژنا) که مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ در منطقه درسیم شهید شده بود و دلارا اولمز ‌(اکین رودی) و کمال مروان اوسو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(جانشر شیراوا) که مورخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴ در منطقه زاپ شهید شده بودند،‌ گرامی داشته شد. عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌‌‌‌‌(ک‌ج‌ک) زوبیر آیدار، بستگان شهیدان و صدها کوردستانی در این مراسم یادبود شرکت کردند.

این مراسم یادبود در مرکز جامعه کورد دمکراتیک پس از یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا آغاز گشت. سپس درباره مبارزه شهدا سخنرانی صورت گرفت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«مبارزه ما راه آنان را روشنایی می‌بخشد»

هنرمند کاوا ارومیه بیان داشت که گریلاهای ما در چهار بخش کوردستان برعلیه دشمن فاشیست می‌جنگند، هیچگاه به دشمن فرصت نداده و به سوی پیروزی در حرکت‌اند. ارومیه اعلام کرد که برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که ۲۵ سال است شکنجه امرالی بر او تحمیل می‌گردد و برای وضعیت سیاسی کوردستان مبارزه می‌کند چنین گفت‌: ‌«ما به دولت خونخوار ترکیه فرصت نخواهیم داد. ما در مناطق محافظتی مدیا و در کلانشهرها و حتی در عرصه اروپا نیز مبارزه خود را ادامه خواهیم داد، تا زمانیکه رهبر آپو آزادی جسمانی خود را به دست آورده و خلق کورد نیز به حقوق خود نائل آید،‌ ما مبارزه خواهیم کرد. مبارزه گریلاهای ما راه ما را روشنایی می‌بخشد و ما رویاهای شهدای خود را عملی خواهیم نمود. ما به این باور داریم و از همینجا این قول را می‌دهیم.»

به عنوان نهاد خانواده‌های شهدا ‌()، سعادت کوران نیز به خانواده‌های شهدا و خلق کورد تسلیت گفت و اشاره کرد که آنان همیشه رهرو راه شهدا خواهند بود و مبارزه شهدا را ادامه خواهند داد. همچنین در ادامه سخنان خود بیان داشت‌: ‌«‌‌‌ما تنها نمی‌گوییم که شهدا نمی‌میرند. ما رهروی راه آنان خواهیم بود، به رویاهای آنان جامه عمل خواهیم پوشانید و تا زمانیکه سلامت باشیم مبارزه آنان را ادامه خواهیم داد.»

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«روح اتحاد خلق کوردستان دشمن را می‌ترساند»

به عنوان خانواده شهید ادسا جژنا، ماموستا گرناس کوچر سخنرانی کرد و مشخص نمود که آنان یاد تمام شهدای کوردستان را در شخص ادسا جژنا، شهید اکین رودی، جانشر شیراوا با احترام گرامی می‌دارند. کوچر چنین گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ‌«این کلمه،‌ کلمه‌ای مهم است. ما در مقطعی بسیار مهم قرار داریم. هزاران و صد هزاران انسان با این سخن گردهم می‌آیند. این روح خلق کوردستان هرگز نابود نخواهد شد. ما هر اندازه که این فلسفه و مبارزه شهدا را ببینیم به همان اندازه هم خود را مدیون خلق کوردستان،‌ گریلا و رهبر آپو می‌بینیم. ما از مبارزه‌ای که شهدا برای ما برجای گذاشته‌اند،‌ رویاهای آنان و خاک کوردستان را که برای آن جان خود را فدا کرده‌اند، دفاع خواهیم کرد و برعلیه دشمن می‌جنگیم. یک نکته مهم دیگر وجود دارد‌؛ خشم در میان ما ترس و خوف در دل دشمن ایجاد می‌کند،‌ این خشم بزرگ شده و روح قیام را در داخل ما تسریع می‌کند. برای مثال، زمانیکه پیکر شهید ادسا جژنا به اِلِح رسید،‌ هزاران نفر از خلق کورد از شهید ما صیانت کردند. دشمن اجازه نداد حتی در یک اتاق هم مراسم یادبود برگزار شود،‌ اما خلق کورد به مثابه دفعات دیگر از شهید خود دفاع نموده و روح مقاومت و پیروزی را نشان دادند. برای همین هم دشمن از شدت ترس نتوانست مداخله‌ای صورت دهد. این کار در هر چهار بخش کوردستان هیجان و اشتیاق فراوانی آفرید و مهم‌تر از همه این مهم بود که با روح شهید ادسا جژنا دشمن در ترس و خوف فرو رفت.‌‌‌»

‌«تا زمان آزادی ما از آرمان خود عقب نشینی نخواهیم کرد»

در پایان این مراسم یادبود به عنوان خانواده شهید اکین رودی، زولفو بین‌بیر سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«هیچ کلمه‌‌ای،‌ هیچ سخنی برای بازگویی مبارزه شهدا کفایت کننده نیست. من در شخص هر سه شهید یاد تمامی شهدای کوردستان را گرامی‌ می‌دارم،‌ به مقامت و مبارزه آنان با فلسفه و ایدئولوژی را درود می‌فرستم. مبارزه رفقای ما خوفی عظیم در دشمن ایجاد کرده است. تکنولوژی جنگ ویژه دولت اشغالگر ترکیه را خنثا و دفع می‌کنند. ما رویاهای تمام شهدای کوردستان را عملی خواهیم کرد، تا زمانیکه خلق کورد و رهبر آپو آزاد نشوند ما از آرمان خود عقب نشینی نخواهیم کرد.‌‌‌‌‌‌»

پس از سخنرانی‌ها یک مستند که برای یادبود شهدا آماده شده بود به نمایش گذاشته شد. در این یادبود برای مشارکت در تجمع مرکزی که فردا صبح در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار خواهد شد، فراخوان داده شد.

این مراسم یادبود با سردادن شعار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«شهدا نمی‌میرند» به پایان رسید.