تصویر

روزنامه‌نگاران کورد در مقابل سفارتخانه عراق کنش اعتراضی انجام دادند

زحمتکشان مطبوعات و رسانه آزاد با فراخوان اتحاد زنان روزنامه‌نگاران ‌(روژن) در مقابل سفارتخانه عراق در بروکسل گردهم آمدند، حملات دولت اشغالگر ترکیه علیه روزنامه‌نگاران را محکوم کردند و حسابخواهی را مطالبه کردند.

محکوم کردن حملات علیه مطبوعات و رسانه آزاد

زحمتکشان و کارکنان مطبوعات و رسانه آزاد در مقابل سفارتخانه عراق در بروکسل،‌ حملات علیه روزنامه‌نگاران را محکوم کردند.

روژن و ابتکارعمل روزنامه‌نگاران کوردستان طی بیانیه‌ای که به چند زبان‌ قرائت شد، حکومت عراق را فراخواندند که شرایط عمل به حرفه روزنامه‌نگاری و امنیت جانی روزنامه‌نگاران را تامین کند و قاتلان روزنامه‌نگارانی که به قتل رسیدند، مجازات شوند.

مرکز جامعه کورد دمکراتیک در بلژيک نیز از برگزاری این کنش برای روزنامه‌نگاران،‌ گلستان تارا و هیروبهاالدین که در ماه اوت براثر حمله پهپادی دولت اشغالگر ترکیه به شهادت رسیدند، حمایت کرد.

زحمتکشان و کارکنان مطبوعات و رسانه آزاد از کشوهای مختلف اروپا نیز در این کنش مشارکت کردند و پلاکارتی با عنوان ‌«روزنامه‌نگاری جرم نیست، گلستان تارا و هیرو بهاالدین با پهپادهای مسلح ترکیه در سلیمانیه به قتل رسیدند» را برافراشتند.

در این کنش، تصاویر روزنامه‌نگارانی که به شهادت رسیدند برافراشته شده و بیانیه مطبوعاتی به زبان کوردی و با لهجه‌های کرمانجی،‌ سورانی و به زبان‌های عربی و انگلیسی داده شد.

در این بیانیه حملات دولت اشغالگر ترکیه علیه روزنامه‌نگاران محکوم شده، همچنین حکومت عراق برای برداشتن گام‌هایی فراخوانده شده است. در محتوای این بیانیه به صدور حکم اعدام برای روزنامه‌نگار کورد،‌ پخشان عزیزی هم اشاره شده و بیان شده است که در همه‌جای  جهان به قصد پنهان‌سازی حقایق، روزنامه‌نگاران به قتل می‌رسند و قتل روزنامه‌نگاران در عین‌حال قتل حقیقت و پنهان‌سازی جنایات است.

در پایان این بیانیه نیز آمده است که زنان کورد روزنامه‌نگار،‌ گلستان تارا و هیرو بهاالدین نیز بدلیل افشا کردن توافق‌های کثیف،‌ جنایات و معامله‌هایی که علیه کوردها انجام می‌شود،‌ هدف گرفته شده و به قتل رسیدند‌‌، همچنین به مثابه روژن و ابتکارعمل روزنامه‌نگاران کورد اعلام شده است که هیچگونه فشاری نمی‌تواند آنان را تسلیم کرده یا از انجام وظایفشان بازدارد و دشمنان با این اعمال هرگز موفق نخواهند شد و بجای ساکت کردن روزنامه‌نگاران، ترک سیاست‌های جنگ‌افروزانه مطالبه شده است. در نهایت افکار عمومی فراخوانده شدند که روزنامه‌نگاران را تنها نگذارند و از حق اطلاع‌رسانی خبری خود صیانت کنند به علاوه سازمان‌های زنان  برای انجام مبارزه‌ای حقوقی و مطبوعات و سازمان‌های حقوق‌بشری بین‌المللی نیز برای عمل کردن به وظایفشان فراخوانده شدند.

حکومت‌ عراق و نهادهای بین‌المللی نیز چنین فراخوانده شدند:

‌«- باید امنیت حیاتی روزنامه‌نگاران و شرایط برای کار کردن آنان فراهم شود.

- باید از حق جامعه مبنی بر دریافت اطلاعات محافظت شود.

- باید عاملان به قتل رساندن روزنامه‌نگاران مجازات شوند.‌‌»