تصویر

روشنفکران و فرهیختگان در یک کارگاه در مورد اهمیت ملت دموکراتیک صحبت کردند

روشنفکران، معلمان، پژوهشگران و نویسندگان کورد و عرب در یک کارگاه گرد هم آمدند و به ارزیابی مشکلات خاورمیانه پرداختند و به اهمیت مفهوم ملت دموکراتیک ارائه شده توسط عبدالله اوجالان اشاره کردند.

ابتکار عمل برای آزادی رهبر عبدالله اوجالان با همکاری آکادمی علوم اجتماعی عبدالله اوجالان، کارگاه آموزشی در شبکه زوم برگزار کرد. بسیاری از روشنفکران، نویسندگان و سیاستمداران کورد و عرب از مصر، سوریه، عربستان سعودی، امارات، فلسطین و لبنان در این کارگاه شرکت کردند. در این کارگاه، هدف از مبارزات مردم فلسطین و علل درگیری‌ها و تنش‌ها و نیز پیشنهاداتی برای حل آن از راه‌های مسالمت آمیز و عادلانه ارائه شد.

بخش اول این کارگاه توسط الهام ملیچی نویسنده و روزنامه نگار مصری برگزار شد. ملیچی ابتدا تاریخچه مختصری از این ابتکار عمل را توضیح داد که در مصر توسط روشنفکران و روزنامه نگاران مصری آغاز شد و بسیاری از روشنفکران و سیاستمداران در آن شرکت داشتند. ملیچی اظهار داشت که اعضای ابتکار عمل همگی بر عادلانه بودن آرمان رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اتفاق نظر دارند.

سپس مهندس بهاءالدین شعبان دبیر کل حزب سوسیالیست مصر در خصوص پروژه صهیونیستی و درگیری اعراب- فلسطینی صحبت و نظراتی را ارائه کرد. شعبان اعلام کرد که دشمنی با سامی‌ها در کشورهای اروپایی در پایان قرن نوزدهم باعث شکل‌گیری جنبش صهیونیسم شد.

مسئله سیاستمداران و هویت

پروفسور امجد عثمان، عضو هیئت اجرایی جنبش تغییر (اصلاحات) سوریه سخنرانی کرد و گفت: «باید فهمید که قضیه فلسطین بر اساس دیدگاه سیاستمداران عرب منطقه تفسیر می‌شود. این موضع پرسشی را در رابطه با مفهوم هویت مطرح می‌کند که آیا این یک حالت دائمی است یا در حال تغییر».

عثمان همچنین گفت، اساس اکثر مشکلات منطقه یک مفهوم ثابت هویتی است. به گفته وی، این وضعیت راه حلی به همراه ندارد و باعث افزایش تنش یا تهدید علیه منطقه خواهد شد.

تغییرات پس از ۷ اکتبر

دکتر ایمن الراغب مدیر فلسطینی همچنین در مورد سامی و تعریف آن صحبت کرد و گفت که سامی‌ها یهودی نیستند و فقط از این اصطلاح استفاده می‌کنند. حوادث ۷ اکتبر باعث شد تا موضوع فلسطین بار دیگر وارد دستور کار جهان شود و اکنون جهان معتقد است که این مناقشه باید حل شود.

افکار اوجالان و قضیه فلسطین

پس از آن، ریحان تمو، یکی از اعضای کمیته روابط دیپلماتیک کنگره استار سوریه سخنرانی کرد و گفت: «ما می‌توانیم از ایده‌های عبدالله اوجالان برای حل مناقشه استفاده کنیم. بر این اساس، باید در مورد دموکراسی، صلح و نکاتی که در خدمت مردم است صحبت کنیم.»

تمو دولت-ملت را عامل بسیاری از درگیری‌ها دانست و خاطرنشان کرد که آنها می‌توانند از تجربه ملت دموکراتیک بهره ببرند و به صلح دست یابند.

 باید از روش موجود استفاده شود

پس از آن، شریف شاهین، سفیر سابق مصر، و یکی از اعضای این ابتکار، اظهار داشت که تنها از طریق ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مورد ملت دموکراتیک می‌توان درگیری در فلسطین را حل کرد. شاهین توضیح داد که آرمان فلسطین و کوردها همان آرمان مبارزه مردم برای آزادی و زندگی شرافتمندانه است.

همچنین سردبیر مجله «الشرق الدیموکراتی» و معلم صلاح الدین مسلم، دکتر و محقق سیاست‌های هویتی و امور خاورمیانه طه علی، سردبیر سایت «الجنوبیه» در لبنان و معلم علی الامین، دکتر و محقق تاریخ اسلام مصر علی ابوالخیر، عضو هیئت مدیره مرکز مطالعات استراتژیک روژاوا کوردیار درِیی، معلم و  سیاستمدار سودانی و فعال حقوق بشر نعمت کوکو محمد، معلم و محقق امور خاورمیانه هانی الجمال از مصر، پژوهشگر امور اسرائیل و دکتر فریناز اتیتی، در این کارگاه سخنرانی کردند و مشکل هویت، مبارزه برای حقوق و جنگ در خاورمیانه را در این کارگاه ارزیابی کردند و به اهمیت مفهوم ملت دموکراتیک که توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ارائه شده است، پرداختند.