‌«سی‌پی‌تی بر خلاف با بیانیه‌های قبلی‌اش و تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا حرکت می‌کند»

از وکلای دفتر حقوقی سده، راضیه اوزتورک اعلام کرد که بیانیه‌های سی‌پی‌تی که به خبرگزاری فرات(ANF) داده است، براساس پیشنهادات-تشخیص‌های قبلی و تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا نیست و گفت‌: ‌«برای موکلان ما حتی قوانین رژیم مجازات شدید نیز اعمال نمی‌شوند.‌»

وکیل مدافع، راضیه اوزتورک بیانیه سی‌پی‌تی را ارزیابی کرد

وکیل مدافع، راضیه اوزتورک گفت‌: ‌«اگر حکومت ترکیه طبق پیشنهادات حرکت نکند، کمیته منع شکنجه اروپا ‌(سی‌پی‌تی) می‌تواند پروسه دیگری را آغاز کند، اما این کار را انجام نمی‌دهد. به گونه‌ای که در اینجا هیچ ماده دیگری وجود ندارد‌، حرکت می‌کند. اما تصمیم آذربایجان، یکبار دیگر نشان می‌دهد که سی‌پی‌تی در مقابل ترکیه از برخوردی غیر استاندارد و اشتباه برخوردار است و به این شیوه خود را برملا می‌سازد.‌»

سی‌پی‌تی درباره زندان جزیره امرالی و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، به خبرگزاری فرات ‌(ANF) بیانیه‌ای داد و این امر بازتاب‌های بسیاری داشت. از وکلای دفتر حقوقی سده، راضیه اوزتورک اعلام کرد که سی‌پی‌تی بر موضع‌ قبلی خود اصرار می‌کند. راضیه اوزتورک بیان کرد که بیانیه‌های سی‌پی‌تی نتایج کنش‌های ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان» می‌باشد و گفت‌: ‌«آنها هنگام ملاقات رودررو موضع خود را حفظ می‌کنند. اما فکر می‌کنم اگر به حدی رسیده‌اند که با مطبوعات مصاحبه کنند، این نتیجه اعتراض به سی‌پی‌تی و تحصن‌هایی است که در مقابل سی‌پی‌تی برگزار شده است.»

بیانیه سی‌پی‌تی و تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا با یکدیگر همخوانی ندارند

راضیه اوزتورک اعلام کرد که رسیدن سی‌پی‌تی‌ به این سطح مهم است، اما چنین جوی را نشان داد که در سراسر زندان‌ها، رفتارهای نامناسب وجود ندارد و گفت‌: ‌«در تلاشند که چنین جوی ایجاد کنند که مدیریت و پتانسیل‌های زندان‌ها هیچ رفتار نامناسبی با زندانیان ندارند، تنها ممنوعت ملاقات با وکلا و خانواده‌ها وجود دارد. اما این وضعیت طبق پیشنهادات قبلی خود سی‌پی‌تی، تشخیص‌هایشان و تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا نمی‌باشد و با یکدیگر همخوانی ندارد. زیرا تنها موضع پرسنل در مقابل موکلان ما، نمی‌تواند به مثابه رفتارهای نامناسب ارزیابی شود. بیش از ۴۰ ماه است که از موکلان ما اطلاعی بدست نیامده است. عدم کسب اطلاع از آنان نیز وضعیتی غیرانسانی است.‌»

حتی از حقوق رژیم مجازات شدید هم بهره‌مند نیستند

راضیه اوزتورک در ادامه اعلام کرد در بیانیه‌های قبلی خود می‌گفتند، طبق استانداردهای حقوق بشری نیست، اما اکنون متفاوت حرکت می‌کنند و چنین گفت‌: ‌«قبلا وضعیت آنجا را به عنوان ‌«طبق استاندارد‌های حقوق بشری نیست» بیان کرده بودند. ما می‌گوییم شرایط را ارزیابی کنیم، زندان یک جزیره رژیم مجازات شدید می‌باشد، اما درست نیست که گفته شود این نیز انجام می‌شود‌؛ باید به اصطلاح گفته شود که تحت رژیم مجازات قرار دارند. اما از حقوق‌های رژیم مجازات شدید بهره‌مند نیستند. نمی‌توان این امر را محدود کرد. اما در زندان جزیره امرالی، حتی یک مورد از این قوانین اجرا نمی‌شود. وضعیت بدینگونه است، آشکار است که این شکنجه می‌باشد، تنها معامله‌ای بد نیست. رژیم مجازات شدید به مثابه شکنجه آن را تعیین کرده‌اند. یعنی خلاف ماده ۳ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است. اینجا وضعیتی حتی فراتر از آن وجود دارد.»»

ارتباط آنان به طور کامل با جهان بیرون از زندان قطع شده است

وکیل مدافع، راضیه اوزتورک اعلام کرد که شکنجه علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجلان، همه خلق کورد را متاثر می‌کند و گفت‌:‌‌ ‌«باید به کلیت این مسئله نگاه کرد. ما می‌گوییم که ارتباط موکلان ما با جهان خارج از زندان به طور کامل قطع شده است. به همان شیوه خلق کورد، خانواده و مخاطب‌های مرتبط با این امر نیز قربانی شدند. اما به دلیل وضعیت جناب اوجالان و موقعیت رهبر بودن او، تمام جامعه کورد از این امر متاثر می‌شود.‌»

سی‌پی‌تی عملکرد اشتباه خود را برملا می‌کند

از وکلای دفتر حقوقی سده، راضیه اوزتورک در پایان سخنانش گفت‌: ‌«ما بارها این وضعیت را بیان کرده‌ایم. بله لازم است طبق روند اینگونه باشد. اما حکومت ترکیه اصرار دارد که پیشنهادات و تاییدیه‌های سی‌پی‌تی را عملی نکند. در گزارش سال ۲۰۱۹ اعلام شده بود که ملاقات با وکلا، منظم انجام نمی‌شود، بدین صورت باید پریودیک و منظم انجام شوند. ما در این مرحله می‌بینیم که این امر عملی نشده است. وضعیتی بسیار عمیق‌تر و بدتر به وجود آمده است. به همین دلیل اگر حکومت ترکیه به پیشنهادات گوش ندهد، سی‌پی‌تی هم می‌تواند پروسه جدیدی را آغاز کند، اما این کار را انجام نمی‌دهد. به گونه‌ای که در آنجا هیچ ماده دیگری وجود ندارد، چنین حرکت می‌کنند. اما تصمیم آذربایجان، یکبار دیگر به ما نشان می‌دهد که سی‌پی‌تی در مقابل حکومت ترکیه از برخوردی غیر استاندارد و اشتباه برخوردار است و به این شیوه خود را برملا می‌سازد.‌»

راضیه اوزتورک اشاره داشت که در سال ۲۰۲۵، سی‌پی‌تی از کشورها دیدار خواهد کرد، اما ترکیه در میان این کشورها وجود ندارد و گفت‌: ‌«متاسفانه علیرغم تمام عملکردهای بد، ما می‌بینیم که سی‌پی‌تی تلاش می‌کند که امرالی را نادیده بگیرد.‌»