گزارش سازمان ملل در مورد سوریه مهم است، اما کاستی‌هایی وجود دارد

خالد ابراهیم از کمیته روابط خارجی اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه گفت: «یافته‌های گزارش سازمان ملل مهم است، اما در اجرای آنها کاستی‌های عمده‌ای وجود دارد.»

از کمیته روابط خارجی اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه، خالد ابراهیم درباره گزارش سازمان ملل متحد درباره سوریه که شامل ۲۶ صفحه است و در ۱۱ مارس منتشر شد، با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

خالد ابراهیم با بیان اینکه همانطور که در گزارش آمده است، کشتار، مهاجرت، غارت و بحران اقتصادی در این منطقه ادامه دارد، گفت: «هر ساله گزارش‌های مشابهی از سوی مدافعان حقوق بشر منتشر می‌شود، می‌توان کمی با دید مثبت به این گزارش نگاه کرد. یافته‌های صحیحی در این گزارش آمده است.بخصوص اینکه مشخص شده است که دولت ترکیه در حال حمله به زیرساخت‌های منطقه، تهدید امنیت منطقه، ایجاد بحران و هرج و مرج و ارتکاب جنایات جنگی است، حتی اگر دیر شده باشد،انتشار چنین گزارشی مثبت است، اما با وجود این، هنوز هم کاستی‌هایی وجود دارد.»

خالد ابراهیم در این خصوص گفت: «ما قبلاً گفته‌ایم که کمیسیون‌های بین‌المللی ویژه تشکیل شود و این کمیسیون‌ها به منطقه بیایند و نظارت کنند، البته این پیشنهادات ما همچنان ادامه دارد، همچنین بسیاری از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به منطقه آمدند.آنها با چشمان خود نتایج سیاست چپاولگری دولت ترکیه را دیدند. معلوم است که دولت ترکیه می‌خواهد مردم را یکبار دیگر در بحران و هرج و مرج فرو ببرد و کوچ و آوارگی را بر آنها تحمیل کند و جنگ بزرگی را در منطقه به راه بیندازد. اینها همه قطعاً در دسته جنایات جنگی قرار می‌گیرد. همه اینها را دیدند و در گزارش گنجاندند. اگرچه این گزارش حاوی اطلاعاتی در مورد جنایات دولت ترکیه است، اما چیزی در مورد پیگرد قانونی دولت ترکیه برای این جنایات وجود ندارد. این یک کاستی است. هم سازمان ملل متحد و هم سازمان‌های بین‌المللی مرتبط باید موضع مشخص‌ترین در این مورد نشان می‌دادند. تنها در گزارش شناسایی شدن کافی نیست. البته چنین گزارش‌هایی موثر هستند، اما اگر نتوانند در آینده نزدیک نتیجه مثبتی داشته باشند، اهمیت چندانی نخواهند داشت. ما می‌گوییم که چنین گزارش‌هایی باید نتایج ملموس داشته باشد. هر که مرتکب این جنایات می‌شود، باید تاوان این جنایات را بدهد و پاسخگو باشد. متأسفانه تاکنون چنین کاری انجام نشده است.»

 خالد ابراهیم با اعلام اینکه جنایات دولت ترکیه را همه می‌بینند و می‌دانند، گفت: «به ویژه جنایات جنگی در عفرین، سرکانی، گری سپی و کل شمال و شرق سوریه را همه می‌بینند. ما همیشه روی این موضوع کار می‌کنیم. ما با جامعه و نهادهای بین‌المللی کار می‌کنیم. ما پروژه‌ها و پیشنهادهایی داریم. تلاش ما قبل از هر چیز این است که این جنگ علیه مردم خود را متوقف کنیم. سپس از جنایتکاران جنگی حسابخواهی خواهیم کرد. متاسفانه ما در میان برخوردهای سیاسی قرار داریم. کشورها منافع سیاسی زیادی دارند و اینها همه نقش دارند.»