تصویر

پنجوینی: اگر درگیری بین کوردها رخ دهد، اولین ضربه به باشور خواهد بود

سیاستمدار کورد دکتر محمد امین پنجوینی گفت که حمله پ‌دک به گریلاها همراه با دولت ترکیه یک فاجعه برای کوردها خواهد بود. پنجوینی اظهار داشت که در چنین شرایطی اولین ضربه به باشور خواهد بود.

محمد امین پنجوینی

سياستمدار كورد و عضو کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) دكتر محمد امین پنجوینی با يادآوری اينكه دولت تركيه همراه با عراق و ايران از سه سال پيش در تدارك حمله به جنبش آزادی كوردستان بوده است. محمد امین پنجوینی خاطرنشان کرد که سفر طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به باشور و عراق نیز بخشی از مقدمات این حمله بوده است.

سیاستمدار کورد دکتر پنجوینی ابراز نمود که وزارت دفاع عراق به دولت ترکیه اطلاع داده است که در حملات علیه پ‌ک‌ک شرکت نخواهد کرد. محمد امین پنجوینی در سخنرانی خود از عبارات زیر استفاده کرد: «چون گفتند پ‌ک‌ک در لیست تروریستی عراق نیست و ما پ‌ک‌ک را تروریست معرفی نمی‌کنیم. اکثر احزاب سیاسی باشور کوردستان به ویژه اتحادیه میهنی کوردستان (ی‌ن‌ک) و رئیس آن بافل طالبانی گفته‌اند که در جنگ ترکیه علیه پ‌ک‌ک شرکت نخواهند کرد. چون پ‌ک‌ک در منطقه ی‌ن‌ک نیست.

ترکیه خواستار حمله همزمان ایران به پژاک شد، اما ایران این را نپذیرفت. ایران از این جنگ حمایت نمی‌کند زیرا نمی‌خواهد ارتش ترکیه عضو ناتو به مرزهای خود نزدیک شود. در حال حاضر وضعیت اینگونه است. گفته می‌شود برخی از نیروهای اقلیم کوردستان در این حمله شرکت خواهند کرد. هنوز هیچ بیانیه رسمی در رابطه با این موضوع اعلام نشده است. اما با توجه به آنچه در میان سیاستمداران باشور کوردستان آمده است؛ گفته می‌شود بخشی از پ‌دک موافق پیوستن به جنگ ترکیه علیه پ‌ک‌ک هستند.

بخشی دیگر از پ‌د‌ک نیز می‌گویند این چیز خوبی نیست. در حال حاضر وضعیت به این شکل است. اما مردم باشور کوردستان عموما با این حمله و حمله نیروهای کورد به قندیل همراه با ارتش ترکیه مخالف هستند. این یک فاجعه بزرگ خواهد بود. در چنین شرایطی اولین ضربه به باشور کوردستان خواهد بود. اگر یک نیروی کوردی به همراه ارتش ترکیه به یک نیروی کورد دیگر حمله کند، این آسیب بزرگی به وحدت ملی وارد می‌کند و وضعیت نه بین کوردها و دولت ترکیه، بلکه بین کوردها و کوردها به جنگ تبدیل می‌شود. نمایندگان تمامی احزاب کوردستان و شخصیت‌های کوردستان که در نشست ک‌ن‌ک شرکت کردند در سخنرانی‌های خود خواستار این شدند که هیچ نیرویی در باشور به حمله ارتش ترکیه علیه گریلاهای کوردستان کمک نکند.»