کمیته فرهنگ و هنر پ‌ک‌ک از هوزان مزگین یاد کرد

کمیته فرهنگ و هنر پ‌ک‌ک با گرامیداشت یا هوزان (هنرمند) مزگین (غربت آیدین) و شهدای ماه می گفت: «هوزان مزگین جوهری‌ترین تعریف از زندگی آزاد، هنر و جنگ در کوردستان است.»

هوزان مزگین

کمیته فرهنگ و هنر (TEV-CAND) حزب کارگران کوردستان(پ‌ک‌ک) به مناسبت سی و دومین سالگرد شهادت هوزان مزگین و ۱۱ می روز شهدای جنبش فرهنگ و هنر بیانیه‌ای منتشر کرد.

بیانیه کمیته فرهنگ و هنر پ‌ک‌ک به شرح زیر است:

«مزگین (غربت آیدین) جوهره فرهنگ و هنر کوردی آپویی، انقلابی آتشین زن آزاد و فرمانده جاویدان گریلا، صدای پرمعنا و زیبای میهن‌دوستی است که قلب را عمیقاً لمس کرد. او نماد احساسات، یادگار مقاومت، نماد زیبایی و تسلیم‌ناپذیری است. ما از همه شهدای ماه می با سپاس و احترام یاد می‌کنیم.

در سی و دومین سالگرد شهادت رفیق مزگین یادش را گرامی می‌داریم، می‌خواهیم یادآوری کنیم که ۱۱ می روز شهدای جنبش فرهنگ و هنر نیز هست. بدینوسیله با پایبندی و قدردانی بی‌پایان یاد همه شهدای جنبش فرهنگ و هنر را گرامی می‌داریم.

در زمانی که مردم کورد بطور وحشیانه به قتل رسیدند و اصرار بر انسانیت در کوردستان وجود داشت، رهبر آپو بزرگترین مقاومت تاریخ را آغاز کرد و ارزیابی نمود که کوردها نیز باید همینطور مقاومت کنند. فرهنگ و هنر به نقطه انقلابی رسیده است. به همین دلیل است که مردم ما با تدابیر خوددفاعی در هر زمینه‌ای جنگ «دفاع از موجودیت و تحقق آزادی خود» را با موفقیت به راه انداخته‌اند.

رفیق مزگین هم با سلاح جنگید و هم با هنرش و نشان داد که در روزگار ما باید خط فرهنگ و هنر چگونه باشد. رفیق مزگین برای رسیدن به موفقیت در برابر نسل‌کشی هر کاری انجام داد، هر گامی را بر این اساس برداشت. او همواره در برابر رویکردهای منیت‌گرا-خود‌پرستی موضع می‌گرفت و با رویکردهایی که مفاهیم دشمن را مغلق می‌کنند مبارزه می‌کرد. با لطافت احساسات و تعمیق بی‌نظیر ماهیت میهن‌دوستی‌اش که در وهله اول برای فرمانده بزرگ عگید ارائه نمود، نشان از نزدیکی او به شهدا داشت، او این احساسات را با روحیه و صدایی زیبا بیان می‌کرد. پس از شهادت او کوردها فرزندان خود را به نام او نامگذاری کردند، جوانان با صدای او به صفوف گریلا پیوستند. در برابر نسل‌کشی که هدف آن از بین بردن کوردها بود، بدون جنگ گریلایی، زبان، ادبیات و هنر کوردی وجود نداشت. ضمن دیدن این واقعیت، در واقع یاد و خاطره رفیق مزگین و هزاران شهید دیگر و مقاومت قهرمانانه آنها باید گرامی داشته شود. بر این اساس فراخوان ما به همه این است که با آگاهی از خوددفاعی به صیانت از این ارزش‌ها بپردازند.

رفیق مزگین با عمل و مبارزه خود نشان داد که زندگی آلترناتیو و معیارهای فرهنگ و هنر ما باید در برابر نظام ستمگر چگونه باشد. از زمان پیوستنش در سال ۱۹۸۱ تا به شهادتش در سال ۱۹۹۲، هم با هنر و هم با جنگ خود در سطح پیشاهنگی، چگونگی یک مبارز همه‌جانبه پ‌ک‌ک را به نمایش گذاشت. شخصیت او و نحوه پیوستن او اثرش را بر هر لحظه از مبارزات ما گذاشته است و معیارهایی که در زندگی خود ارتقا داده است برای ما به دستوری مسلم تبدیل شده است.

رفیق مزگین قبل از هر چیز در هویت و شخصیت خود نماینده ایدئولوژی آزادی زن بود و به یمن این وحدت هنرمند و مبارز مردم بودن توانسته موفق گردد. او وظایف و مسئولیت‌های لازم برای مبارزه ما را با موفقیت انجام داده است. پایبندی به رفاقت رفیق مزگین و شهدا، با تحقق هدف و رویای آنها امکان‌پذیر است. امروز مردم ما و عموم بشریت آزادی خود را در آزادی رهبر آپو می‌بینند. این امر وظایف و مسئولیت‌های جامعه فرهنگ و هنر را بیش از پیش روشن و بزرگتر کرده است.

راه موفقیت؛ همه کارها و لحظه‌های زندگی خود را بر اساس کارزار «آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» سازماندهی کرده‌اند و با این آگاهی و مسئولیت عمل می‌کنند.

بر این اساس، بار دیگر در قبال یاد و خاطره رفیق مزگین سر تعظیم فرود می‌آوریم و قول می‌دهیم که ارزش‌هایی را که او نمایندگی می‌کرد را در هر زمان، در هر مکان، در جنگ، در هنر، در زندگی مبنا قرار دهیم.»