تصویر

گروه شهید ویان سوران: ما قدرت زنان را با رقص خود متحد می‌کنیم

گروه شهید ویان سوران اجراهای خود را که حاوی و بیانگر مبارزات زنان و ارائه فرهنگ کوردی در هر چهار بخش کوردستان است، با رقص و گووند بیان می‌کند.

گروه شهید ویان سوران

هنر یک زبان بیان است. با حرکات بدن که ابزار فرهنگی کهن است، در زندگی شور می‌آفریند و مایه افتخار است. گووند جایگاه مهمی در فرهنگ مردم کورد به خصوص فرهنگ سنتی آنها دارد. آنها آهنگ‌های خود را با احساسات و نمایش مبارزات خود ارائه می‌کنند. یکی از گروه‌های رقص کوردی، گروه شهید ویان سوران است. گروه شهید ویان سوران در پیوند با جنبش هلال زرین است. این گروه با نمایش تمام دردها و سختی‌ها، به کمک اجراها و ترانه‌های خود، دردهای مردم هر چهار بخش کوردستان را در خود جای داده است. آنها برای ارائه فرهنگ مردم هر چهار بخش کوردستان تلاش می‌کنند.

گروه شهید ویان سوران در سال ۲۰۱۷ در شهر عفرین تأسیس شد. زینب ایبو از اعضای جنبش هلال زرین و سرپرست گروه شهید ویان سوران در گفتگو با خبرگزاری ما گفت: «گروه شهید ویان سوران در شهر عفرین شروع به رقصیدن کرد. در آن زمان بیش از ۲۰ نفر پس از تمرین فشرده و زیاد، اعضای اصلی گروه را تشکیل می‌دادند که در عفرین و نواحی اطراف آن برنامه اجرا می‌کردیم.»

زینب در ادامه سخنان خود گفت: «پس از اینکه اشغال عفرین توسط دولت اشغالگر ترکیه صورت گرفت و ناچار به مهاجرت شدیم، به منطقه شهبا آمدیم و مرکز ویژه هنری را برای احیای هنر افتتاح کردیم. جنبش هلال زرین در مناطق شهبا گسترش یافت. همچنین گروه شهید ویان سوران مجدداً احیا شد؛ در آن زمان اعضای گروه ۱۴ نفر بودند.»

زینب ادامه داد: «می‌توانیم از سطح فنی گروه قدردانی کنیم اما این هنوز چیزی نیست که ما می‌خواهیم. زیرا در مناطق شهبا با مشکلاتی مواجه هستیم، به ویژه محاصره و یافتن معلم برای آموزش مشکل است.

علیرغم همه مشکلاتی که با آن مواجه بودیم و کمبود معلم، شبانه روز به تمرینات خود ادامه دادیم. ما در بسیاری از مراسمات شرکت کردیم؛ از جمله آنها جشن‌های ۸ مارس، جشن‌های نوروزی و جشن‌هایی که در منطقه شهبا و شمال و شرق سوریه برگزار می‌شد. در یک ماه گذشته، آموزش فشرده رقص‌های مناطق کوردستان از جمله آمد، بوتان و سرحد را آغاز کردیم. همکنون برای جشنواره «شهید برچَم» که ۶ سپتامبر در شهر مقاومت کوبانی برگزار می‌شود، آماده می‌شویم.»

زینب ایبو عضو جنبش هلال زرین و مدیر گروه شهید ویان سوران در پایان سخنان خود گفت: «تمامی زنانی که در گروه‌های رقص حضور دارند روحیه قوی دارند و به همین دلیل با شور و شوق و عشق، از ته دل در گروه‌های رقص شرکت می‌کنند. هر بار آهنگ‌های خود را اجرا می‌کنیم تا مردم خود را شاد کنیم. این هم ما را خوشحال می‌کند. ما همچنان با قدرت به اجرا ادامه خواهیم داد و تمام رقص‌های هر چهار بخش کوردستان را ارائه خواهیم کرد.»