فیلم Evîn di Rûyê Qirkirinê de در جشنواره فیلم دوسلدورف به نمایش درآمد

اولین مستندی که در اولین جشنواره فیلم دوسلدورف به نمایش درآمد فیلم «Evîn di Rûyê Qirkirinê de» (ترانه‌های عشق و نسل‌کشی) به کارگردانی شِرو هنده شد.

اولین جشنواره فیلم دوسلدورف

شِرو هنده مدت کوتاهی پس از نسل‌کشی شنگال به شنگال می‌رود. در اینجا او از نزدیک با جامعه ایزدی آشنا می‌شود. در حین تحقیق، ایده ساخت مستندی در مورد دَنگ‌بِژهای (سبک خوانندگی روایتی منحصر به فرد کوردها)  ایزدی به ذهنش خطور کرد و این وضعیت را این‌طور توضیح می‌دهد: «زیرا ایزدی‌ها قتل‌عام‌های (معروف به فرمان) زیادی را پشت سر گذاشتند.»

در این مستند ۵۲ دقیقه‌ای به تبیین ویژگی‌های فرهنگ دَنگ‌بِژی در جامعه ایزدی پرداخته شده است. دَنگ‌بِژیهای ارائه‌شده در این مستند عبارتند از: «ایسکان حَلِقی، جردو، دایه شَمه، مراد حَجی، فقیر میرزا درویش، شیخ برکات خلیل و چِلی شیخ‌موس».

کارگردان در مورد ویژگی‌های دَنگ‌بِژی به نظرات نام‌هایی چون زُهراب قادو، دکتر سینو و سلیمان حَمو می‌پردازد.

در مستند مواضع و تاریخچه منحصر به فرد دَنگ‌بِژ‌های ایزدی نمایش داده می‌شود و مخاطبان در ابتدا با جملات زیر آماده می‌شوند: «آهنگ‌هایی که از تاریخ ایزیدی‌ها به جا مانده‌اند درباره عشق و قتل‌عام است. دَنگ‌بِژها ضمن خواندن ترانه‌های عاشقانه، همچنین به روایت قتل‌عام‌ها نیز پرداخته‌اند.»

در مستند ترانه‌های عشق و نسل‌کشی (Evîn di Rûyê Qirkirinê de) آمده است که دَنگ‌‌بِژی یک رگ اجتماعی است که در برابر فرمان‌ها مقاومت می‌کند و درد، مهاجرت، عشق و مقاومت جامعه را با کلام خود حمل می‌کند. همچنین گفته شده است که نام کسانی که مرتکب قتل‌عام و فرمان شدند در ترانه‌های دَنگ‌بِژها مشاهده می‌شود. نیز گفته می‌شود که به ویژه فرمان‌های (قتل‌عام‌ها) رخ داده در دوره عثمانی به تعداد زیاد در ترانه‌ها جای داده شده‌اند.

شِرو هنده نامی بود که عاشقان سینمای کوردی در اروپا مشتاق دیدن وی بودند. اما او نتوانست در جشنواره شرکت کند. کارگردانی که با آثار موفق خود در سال‌های اخیر نامی برای خود دست و پا کرده است، به ویژه با اشعاری که برای انقلاب روژاوا و جامعه کوردستان سروده است، توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

امروز در جشنواره

اولین جشنواره فیلم دوسلدورف امروز ساعت ۱۴:۰۰ با پنلی ادامه خواهد داشت. مانو خلیل، اوزکان کوچوک، سَویناز عَودیکه، اَرسین چَلیک و اوزگور رایزان در پنل سینمای کوردی سخنرانی خواهند کرد. این پنل در کتابخانه  Buchhandlung BiBaBuZe در دوسلدورف برگزار خواهد شد.

همچنین امروز هشت فیلم و مستند در سینماهای UFA Palast و Metropol Saal  ۱ اکران می‌شود. همچنین هشت فیلم کوتاه در سینما Metropol Saal  ۲ نمایش داده می‌شود. اکران فیلم‌های کوتاه از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود و در مجموع ۱۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد.