گروه‌های نژادپرست در ترکیه خود را در تلگرام سازماندهی می‌کنند

گروه‌های فاشیست در ترکیه خود را در حساب‌های رسانه‌های دیجیتال سازماندهی می‌کنند. این گروه‌ها آموزش‌های مسلحانه می‌دهند، اردوگاه می‌سازند و فیلم‌های تبلیغاتی را در پلتفرم‌های تلگرام، اینستاگرام، توییتر (X) منتشر می‌کنند.

گروه‌های نژادپرست

گروه‌های فاشیست و نژادپرست در ترکیه بدون نیاز به مخفی شدن، خود را در بسترهای چت و رسانه‌های دیجیتال سازماندهی می‌کنند. این گروه‌ها به میدان می‌روند و به کوردها، مهاجران، رومانیایی‌ها و غیر ترک‌ها حمله می‌کنند.

 اخیرا فردی که لباس نازی پوشیده و به مردم اسکی شهیر حمله کرده بود، بار دیگر تشکیلات فاشیستی را در ترکیه در دستور کار قرار داد. این وضعیت که به محل بحث در افکار عمومی تبدیل شده است، به دلیل عدم درک کافی، بار دیگر سرپوش گذاشته شد.

از زمان تأسیس جمهوری ترکیه، بسیاری از گروه‌های فاشیست خود را سازماندهی کرده‌اند. دولت مخفیانه یا آشکارا از این گروه‌ها حمایت می‌کرد و حتی کادرهای دولتی را نیز شامل می‌شد.

 نژادپرستی در ریشه و اساس دولت وجود دارد

محمود عصات که از دوستان نزدیک آتاتورک و یکی از بنیانگذاران نظام حقوقی ترکیه بود، لقب «بوزکورت» را از خود آتاتورک دریافت کرد. پس از آنکه در سال ۱۹۳۰ در پی قیام آگری گفت: ««کسانی که ترک نیستند تنها یک حق در سرزمین ترکها دارند و آن خدمت و بردگی برای ترک‌ها است» ، او را بزکورت لقب دادند. در آن زمان این گزارش با عنوان «کوردستان خیالی در این مکان دفن شده است» در روزنامه‌ها منتشر می‌شد.

جواد رفعت آتیلهان مهمترین مبلغ فاشیسم در ترکیه بود. آتیلهان در نوشته‌های خود نسبت به یهودیان ابراز خصومت کرد و در مجله Milli Inkilap فاشیسم را ستود. پس از مدتی عده‌ای از اعضای CKMP انجمنی به نام «زندگی کنش ملی» تشکیل دادند و اولین سازمان مسلح فاشیسم را در ترکیه افتتاح کردند. دو واحد رزمی مختلف در انجمن وجود داشت و لباس سربازان نازی بر تن اعضای این واحدها بود. عقاید فاشیستی که محمود عصات بوزکورت به وضوح بیان کرد، بعدها توسط نیهال آتسیز، نجیب فاضل کیساکورک بیان و سازماندهی شد.

در میان سازمان‌های فاشیستی که تحت تأثیر نویسندگان نیهال آتسیز و نجیب فاضل کیساکورک قرار گرفته‌اند، تیپ انتقام ترکیه (TİT) مشهورترین است و اخیراً نام آن باز هم شنیده می‌شود. این سازمان به طور خاص به برخی از انقلابیون و سازمان‌ها حمله می‌کرد، اما تاکنون هیچ کس به دلیل عضویت در TİT مجازات نشده است.

نژادپرستی در میان جوانان ترکیه در حال گسترش است

در همین حال، فردی با لباس نازی در ۱۲ اوت در اسکی شهیر با چاقو به افرادی که در مقابل مسجد نشسته بودند حمله کرد. نام مهاجم پس از این حادثه اعلام شد.

 در سال ۲۰۱۷، بر اساس یک نظرسنجی که در سراسر ترکیه انجام شد، ۳۲ درصد از جوانان گفتند که نمی‌خواهند با افراد از ملیت‌های متفاوت در یک مکان باشند و ۷۰ درصد هم گفتند که نمی‌خواهند با سوری‌ها در یک جا باشند یا همسایه باشند.

سازمان‌های فاشیستی ترکیه، احزاب MHP و BBP را «نرم» و «منفعل» تعریف می‌کنند و اعلام می‌کنند که علیه آنها هستند، آنها دیگر مانند گذشته پنهان نیستند و خود را آشکارا در حساب‌های رسانه‌های دیجیتال سازماندهی می‌کنند. این گروه‌ها آموزش‌های مسلحانه می‌بینند، کمپ می‌سازند و خود را سازماندهی می‌کنند و ویدئوهایی را در پلتفرم‌های تلگرام، اینستاگرام، توییتر (X) منتشر می‌کنند.

 مخالفت با مهاجران

سازمان‌های فاشیستی از نوع جدید خود را بر سر برتری نژاد ترک سازماندهی می‌کنند و از ایده‌های متفاوتی برای سازماندهی خود استفاده می‌کنند. نکته اصلی این سازمان‌ها، مخالفت با مهاجران است. ایده‌های اساسی که منجر به گسترش سازمان‌های فاشیستی می‌شود را می‌توان به شرح زیر تعریف کرد:

مخالفت با مهاجرت،

 حفاظت از ایده ترک بودن،

 انور پاشا را باید به عنوان قهرمان پذیرفت و با فلسفه توران پیوند داد،

تصاویر و مقالات در مورد حکومت ترکیه باید به اشتراک گذاشته شود،

اتخاذ تاکتیک‌های مهندسی اجتماعی که «اتحاد» و  «تراککی» آن را سازماندهی کرد،

 افرادی مانند جم ارسور و عبدالله چاتلی را باید قهرمان دید.

 این ایده‌ها عمدتاً توسط جوانان ۱۵ تا ۲۵ ساله پذیرفته می‌شود و به آن علاقه نشان می‌دهند. این جوانان از احزاب فاشیست ترکیه، MHP و BBP ناراحت هستند و آنها را به همکاری با حزب عدالت و توسعه متهم می‌کنند. در عین حال، آنها ایده حزب ظفر به رهبری اومیت اوزداغ را می‌پذیرند.

آموزش جنگ در تلگرام

در میان سازمان‌های فاشیستی جدید، معروف‌ترین آنها گروهی به نام «آتامان کاردشلیگی» است. این گروه با انتشار مانیفست در تلگرام هدف اول خود را «کشتن اعراب، کوردها، افغان‌ها و پاکستانی‌ها» و هدف دوم «یهودیان، تیره‌پوستان و فارس‌ها» معرفی می‌کنند. اخیرا نیز آنها «ارمنی‌ها، رومانیایی‌ها، چرکس‌ها و آلبانیایی‌ها» را هدف قرار می‌دهند.

آتامان کاردشلیگی، که در سال ۲۰۲۰ تاسیس شد، هنوز در تلگرام کار می‌کند. اکانت تلگرام آنها که تا حمله فاشیست‌ها در اسکی شهیر باز بود، پس از این اتفاق مخفی شد. نام آتامان کاردشلیگی اولین بار پس از اظهارات اومیت اوزداغ علیه مهاجران در دستور کار قرار گرفت. این گروه تصاویری از حمله به مهاجران را در حساب‌های رسانه‌های دیجیتال منتشر کرد و پس از مدتی فیلم آموزش مسلحانه این گروه در منطقه‌ای جنگلی در استانبول در تلگرام منتشر شد.

گروهی به نام آتامان کاردشلیگی بروشوری به نام «آموزش جنگ تاکتیکی آتامان» را در حساب کاربری خود در تلگرام منتشر کرد و با جزئیات به همراه تصاویر نحوه برگزاری یک آموزش مسلحانه، نحوه حمل سلاح و نحوه استفاده از این سلاح‌ها برای کشتار و مجروح کردن را نشان داد.

 علاوه بر آتامان کاردشلیگی، گروه فعال دیگر توران بیرلیگی (STB) است. این گروه در حال برنامه‌ریزی حملاتی علیه مهاجران سوری در حساب‌های کاربری تلگرام است و می‌خواهد قبل و بعد از حمله عکس‌ها و فیلم‌هایی گرفته شود.

جدای از اینها گروهی که بیشترین اعضا را دارد تورانوری است. این گروه عمدتاً حملات ارتش ترکیه علیه گریلاها و تصاویر گریلاهای کشته شده را منتشر می‌کند.

سازمان‌های فاشیستی جدید در ترکیه

 آتامان کاردیشلیگی ‌‌‌(Ataman Kardeşliği‌)

 مبارزه ترکی ‌(Türkçü Mücadele)

 ترک‌ها متحد شوید ‌(Türkçüler Birleşiyor)

 ترک ناسیونال ‌(Nasyonal Türk)

اتحادیه پرشور توران ‌(Sansasyonel Turan Birliği)

 رسانه آتاتورکیست ‌(Atatürkçü Medya)

 اتاق ترکی ‌(Türk Otağı)

تورانواری ‌(Turanvari)

 قرارگاه ‌(Karargâh)

 تنگریسم ‌(Tengrizm)