تصویر

ویدئو کلیپی به یاد ژینا امینی

در دومین سالگرد شهادت ژینا امینی، موزیک ویدیو «ژینا امینی» از هنرمند بَسَر شاهین منتشر شد.

هنرمند کورد بَسَر شاهین به یاد ژینا امینی اثری به نام «ژینا امینی» آماده و چندی پیش موزیک ویدیوی آن را تهیه کرد. او با این کار نه تنها یک اثر هنری خلق کرد، بلکه مبارزه و احساسی عمیق را توصیف کرد. آهنگسازی این آهنگ توسط مَمو گُل و شعر آن توسط بَسَر شاهین سروده شده است.

این پروژه یک کار مشترک بوده و با تلاش فراوان هنرمندان بسیاری خلق شد.

آهنگ «ژینا امینی» نه تنها ترانه‌ای هنری از بَسَر شاهین، بلکه نمایش چهره مبارزه برای آزادی، دشواری‌ها و رنج‌های زنان کورد است. بَسَر شاهین با بیان اینکه به عنوان یک زن و هنرمند کورد، درد جامعه و جغرافیای خود را عمیقا احساس می‌کنم، گفت: «در دومین سالگرد شهادتش از ژینا امینی و در شخص او، از شهدای مطبوعات آزاد و همه شهدا در راه آزادی با احترام یاد می‌کنم. ژینا امینی یک دختر جوان روژهلاتی بود. وی توسط رژیم آخوندی کشته شد. می‌دانیم که دلیل قتل او فقط مو و زیبایی او نبود؛ بلکه هویت او بود. مردم ما در آنجا برای هویت، فرهنگ، موجودیت و حتی هر آواز هنرمندان بهایی سنگین پرداختند. موهای ژینا امینی را بهانه کردند و او را کشتند؛ این در واقع حاوی یک پیام بود. مردم ما در آنجا هستند، خلق کورد در خطر هستند و هر لحظه تهدید به اعدام و قتل‌عام می‌شوند.»

بَسَر شاهین با بیان اینکه پس از قتل ژینا امینی شعار «ژن، ژیان، آزادی» به نماد مبارزه زنان جهان تبدیل شد، گفت: «اگر مبارزه قوی زنان کورد نبود، قتل ژینا امینی ممکن بود فراموش شود.»

بَسَر شاهین با بیان اینکه مقاومت جنبش زنان کورد از ژینا امینی صیانت کرد و باعث شد ژینا امینی به فراموشی سپرده نشود، درباره احساس خود در تهیه این آهنگ گفت: «به عنوان فردی که این را احساس کرد، می‌خواستم آن را بنویسم و ​​این کار را انجام دادم. امیدوارم این آهنگ در قلب مردم جای بگیرد. ژینا امینی در نتیجه یک سیاست به قتل رسید. مطمئناً این سیاست به شهادت‌ رساندن به این دلیل است که یک جنبش سازمان یافته، آگاه و قوی زنان کورد وجود دارد. همین جنبش زنان کورد از ژینا امینی صیانت کرد و او را به نماد مبارزه «ژن، ژیان، آزادی» به عنوان یک زن کورد تبدیل کرد. اگر مبارزه قوی زنان کورد نبود، اگر سازماندهی آنها نبود، قتل ژینا امینی مانند قتل‌های قبلی فراموش می‌شد. جامعه الان آگاه شده است، زنان آگاهی و سازماندهی دارند. قتل‌ها دیگر بی سر و صدا فراموش نمی‌شوند. بنابراین اکنون ژینا یک نماد است. در مورد مبارزه ما، او یکی از نمادها است؛ ما صدها نماد داریم. امروز ژینا امینی دیگر تنها دختر مادر و پدرش نیست. او دختر همه خلق کورد است، به ارزش خلق کورد تبدیل شد. فراتر از آن به نمادی از مبارزات زنان جهان تبدیل شد.»