آغاز «کمپین بین‌المللی آزادی اوجالان» در آفریقای جنوبی

​​​​​​​جمعیت کورد آفریقای جنوبی و کنفدراسیون سندیکاهای آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که "برای تحقق صلحی پایدار در ترکیه، زمان آزادی عبدالله اوجالان فرا رسیده است".

جمعیت کورد آفریقای جنوبی (KHRAG) و کنفدراسیون سندیکاهای آفریقای جنوبی (COSATU) با صدور بیانیه‌ای مشترک «کمپین بین‌المللی آزادی اوجالان» را آغاز کردند.

در بیانیه این دو سازمان آمده است که به منظور تحقق آشتی در ترکیه سازمان ملل گام‌هایی ملموس و عملی را برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بردارد.

بیانیه می‌افزاید که در این راستا نامه‌ای سرگشاده به آنتونیو گوترس دبیر کل سازمان ملل ارسال شده است.

در نامه‌ای که به دبیرکل سازمان ملل نوشته شده به نتایج گزارش تحقیق کمیته منع شکنجه اروپا (CPT) و کمیته ممنوعیت شکنجه سازمان ملل در مورد وضعیت زندان امرالی که در آگوست ٢٠٢٠ منتشر شده بود اشاره شده است. بر این اساس از سازمان ملل می‌خواهند که با توجه به گزارش‌های یاد شده گام‌هایی ملموس را بردارد.

فراخوان به اقدامات سازمان مللی علیه رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی اشاره کرده و می‌گوید که همان معیارهایی که برای نلسون ماندلا به اجرا گذاشته شدند برای عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد نیز مصداق دارند.

جمعیت کورد آفریقای جنوبی (KHRAG) و کنفدراسیون سندیکاهای آفریقای جنوبی (COSATU) از هر فردی درخواست کرده‌اند که در این کمپین جای گیرد.

متن بیانیه به این شرح است:

"هدف اساسی ما این کارزار این است که راه صلح را در ترکیه و منطقه خاورمیانه بگشاییم. رژیم اقتدارطلب رئیس جمهور ترک طیب اردوغان در سال‌های اخیر هم در داخل و هم در خارج سیاست تجزیه و تهاجمی را به پیش برد. این سیاست تأثیری منفی بر کوردهای ساکن ترکیه باقی گذاشته است. همچنین تلاش‌های صلح‌ برای خاورمیانه، شمال آفریقا، قفقاز و اروپا را نیز با شکست مواجه کرده است.

آزادی رهبر مشروع خلق کورد عبدالله اوجالان برای تحقق صلح در ترکیه و منطقه لازم است.

ما با توجه به تجربه خود در آفریقای جنوبی اذعان داریم که واقعیت غیرقابل انکار و شرط تحقق صلح این است که رهبران مشروع و قابل اعتماد باید آزاد شوند.

به مثابه نتیجه سیاست‌های تجزیه‌گرانه و نقض حقوق بشر انتقادهای بین‌المللی نسبت به ترکیه افزایش یافته‌اند.

ما می‌توانیم به شیوه‌ای هماهنگ سازمان ملل را وادار کنیم گام‌هایی را در این راستا بردارد.

ما مشاهده کردیم که انسان‌های آزادیخواه در عرصه بین‌المللی علیه رژیم آپارتاید بسیج شدند، اینچنین راه آزادی نلسون ماندلا گشوده شد و در آفریقای جنوبی یک دولت دمکراتیک روی کار آمد. ما بر این باوریم که برای تحقق آشتی در ترکیه و منطقه آزادی عبدالله اوجالان شرایط لازم را فراهم خواهد کرد.

با این هدف ما دست به کمپینی بین‌المللی در خصوص ترکیه و سازمان ملل می‌دهیم. امیدواریم که با این کارزار حمایت بین‌المللی به شیوه‌ای هماهنگ به عمل آید و سازمان ملل گام‌هایی را بردارد. زیر سازمان ملل در فراخوان برای آزادی نلسون ماندلا نمونه‌ای را ارائه کرده است. همچنین در مورد الگوهایی که به عنوان معیارهای نلسون ماندلا شناخته می‌شوند، سازمان ملل برای قوانین مربوط به زندانیان نقشی اساسی را بر عهده گرفته بود.

ما معیارهای نسلون ماندلا را در مورد زندانیان سیاسی مورد تأکید قرار می‌دهیم. همچنین اعلام می‌کنیم که آزادی رهبران واقعی و قابل اعتماد در مرحله صلح تعیین کننده خواهد بود.

این سازمان‌ها درخواست کرده‌اند که متن نامه سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل متحد را تنظیم شده است از طریق پست، توئیتر، فیسبوک و ... برای سازمان ملل ارسال کنند.

متن نامه و آدرس آنتونیو گوترس 

برگزارکنندگان کمپین درخواست کرد‌ه‌اند که هر فردی نامه سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل متحد را به آدرس ذیل ارسال کند:

 Mr António Guterres
Secretary-General United Nations
 UN Headquarters, S-3800
New York, NY 10017
USA

نامه: