سخنگوی ک.ج.ک: ترکیه طی سه روز سه بار از سلاح شیمیایی علیه کوردها استفاده کرده است

ارتش ترکیه در حملات هفته اخیر به مناطق تحت کنترل نیروهای گریلا سه بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، با این همه رسانه‌های غربی و سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر بر لاپوشانی و پنهانکاری جنایت‌های جنگی ترکیه علیه کوردها پافشاری می‌کنند.

زاگرس هیوا سخنگوی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در گفتگو با نشریه بریتانیایی مورنینگ استار اعلام کرد که ارتش ترکیه در سه روز گذشته سه بار از سلاح‌های شیمیایی در حملات اشغالگرانه به جنوب کوردستان بهره گرفته است.

به گفته زاگرس هیوا ارتش غاصب ترک در حمله به ارتفاعات آمیدی استان دهوک جنوب کوردستان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

زاگرس هیوا اظهار کرد که ارتش ترک در تپه مام رشو مشرف به رودخانه باسیا و همچنین تپه مروانوس مشرف به رودخانه آواشین از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

هیوا افزود که ارتش ترک در حملات به تونل‌های زیرزمینی نیروهای گریلا از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرده است که به دلیل بمباران‌های ارتش ترک جریان برق حدود ٧۶ روستای منطقه آمیدی را قطع کرده و به هزاران هکتار از اراضی جنگلی منطقه نیز آسیب جدی وارد کرده است.

سخنگوی ک.ج.ک در ادامه به روزنامه مورنینگ ستار گفته است که حملات ترکیه در چهارچوب نسل‌کشی علیه کوردها صورت می‌گیرند که بصورت برنامه‌ریزی شده با ١٠۶مین سالگرد نسل‌کشی ارامنه توسط ترک‌ها همزمان می‌باشند.

وی افزود:"این حملات پیام واضحی به کوردها می‌دهد و آن اینکه ما همانطور که در قرن ٢٠ ارامنه را قتل‌عام کردیم امروز شما را هم قتل‌عام می‌کنیم. امروز نوبت شماست."

استفاده از سلاح شیمیایی در قتل‌عام کوردها از سوی دولت‌های اشغالگر کوردستان دارای سابقه‌ای طولانیست. دولت ترکیه در حین قتل‌عام خلق کورد در دهه ١٩٣٠ در درسیم، در سال‌های طولانی جنگ علیه گریلاهای کوردستان بویژه در دهه ١٩٩٠ و پس از آن، در فوریه ٢٠١٨ در جریان حملات اشغالگرانه به عفرین، در اکتبر ٢٠١٩ در جریان حمله اشغالگرانه به سریکانی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

ترکیه همچنین در حملات هوایی به پناهندگان کمپ مخمور و حمله فوریه ٢٠٢١ به اسرای پ.ک.ک در عرصه گاره از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. جالب اینکه رسانه‌های غربی و سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر همیشه از بکارگیری سلاح شیمیایی علیه کوردها توسط رژیم ترکیه چشم‌پوشی کرده‌اند و به پنهان‌کاری دست زده‌اند.