دومین ناو جنگی بریتانیا در تنگه هرمز

   اقدام سپاه پاسداران در توقیف نفتکش بریتانیایی در ١٩ ژوئیه با واکنش گسترده‌ای از سوی دولت بریتانیا روبرو گردید

    وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای از اعزام دومین ناو جنگی به نام "اچ‌‌ام‌اس دانکن" برای کمک به رزم‌ناو دیگر این کشور در خلیج خبر داده است. بریتانیا هدف از اعزام این ناوهای جنگی را تأمین امنیت کشتی‌های حامل پرچم این کشور به هنگام عبور از تنگه هرمز عنوان کرده است.

   از سوی دیگر وزارت امور خارجه بریتانیا پیشنهاد دولت ایران مبنی بر رفع توقیف متقابل نفت‌کش‌های دو طرف را رد کرده است. دومینیک راب وزیر امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه در گفتگو با اسکای نیوز در رابطه با مبادله نفتکش‌های توقیف شده به درخواست ایران پاسخ گفت، "هیچگونه تعویضی در کار نخواهد بود. اینجا مسئله داد و ستد کالا مطرح نیست. بحث بر سر احترام به قوانین بین‌المللی و سیستم قانونی بین‌المللی است و این چیزی است که ما بر آن اصرار داریم." وزیر امور خارجه بریتانیا افزود:"اگر ایرانی‌ها می‌خواهند از سایه بیرون آیند و به عنوان عضو مسئول جامعه بین‌المللی پذیرفته بشوند باید نظام جامعه بین‌المللی را که بر مقررات مبتنی است رعایت کنند."

    دولت بریتانیا پس از توقیف نفتکش این کشور از سوی سپاه پاسداران از متحدان اروپایی‌اش خواست برای محافظت از آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز نیرویی متشکل از نیروهای دریایی کشورهای اروپایی تشکیل و به خلیج اعزام گردد. آمریکا از این طرح استقبال کرده و آنرا مکمل ائتلاف قوای ٢٠ کشور دانست که برای حفاظت از آزادی کشتیرانی در خلیج تشکیل شده است. همچنین هر کدام از فرانسه ایتالیا و دانمارک هم از پیشنهاد بریتانیا استقبال کرده‌اند.

   رئیس جمهوری ایران حسن روحانی در واکنش به اقدام بریتانیا ضمن مخالفت با اعزام ناوهای جنگی به تنگه هرمز مدعی شد که "حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس منشأ اصلی تنش در خاورمیانه است".

    ایران در حالی خواستار مبادله نفتکش بریتانیایی با نفتکش توقیف شده خود در جبل‌الطارق شده است که خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه روز دوشنبه تصاویری ویدیویی را منتشر کرد که به گفته این خبرگزاری فیلم مربوط به عملیات دریایی سپاه در توقیف نفتکش بریتانیایی است. ایران پیشتر اعلام کرده بود تنگه هرمز یا برای همگان امن خواهد بود یا برای هیچ کس امن نخواهد بود. به نظر می‌رسد استقرار ناوهای جنگی بریتانیا در خلیج تنشهای ایران با غرب را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.